2024. Április 29. | Péter
Előző

Honda ZR-V: renitens a SUV tesók közö...

Következő

Él egy hiedelem a használtimportban...

Az utánozhatatlan különc: DS 3 E-TENSE Opera

Még a francia elnök is a DS 3 E-TENSE Opera mellett tette le a voksát: teszteltük Emmanuel Macron hintóját.

Csendes luxus, vagy divatosan old money stílus – nevezzük akárhogyan is, de mindig megvolt a társadalomnak az a kivételes rétege, akiknek elérhető volt a szabad szemmel nem látható, logókkal nem harsogó, mindazonáltal a legmagasabb minőséget előállító termékek világa. Ebbe a világba azonban nem elég „bele-finanszíroznia” magát az embernek (mondjuk nem hátrány, lévén 700 euró még a legegyszerűbb Loro Piana fehér blúz is…), hiszen értékelni a jót csak az tudja, aki ismeri is, hogy az mi fán terem. Ahogyan a jó bor ismertető jegyeit is csak a borszakértők ismerik fel egy korty után, úgy a luxus kategóriás autókra sem elég rábökni, hogy „ennek szép a hűtőrácsa, puha a bőrülése, na meg megy, mint az állat”, hiszen az ördög mindig a részletekben rejtezik.

 

Nos, ilyen gondolatokkal gurultam be az Emil Frey képviseletének parkolójába, persze akkor még csak találgatva, hogy mit tartogat az új DS 3 E-TENSE – mindezt a 2023-as modellnél egy pár generációval korábbival tettem, ugyanis DS 3 tulajdonosként egy kis francia büszkeség is ragad az emberre. Teszem hozzá, jogosan! A Citroen luxus kivitele a 60-as, 70-es évek sikerei után a 2010-es években lett ismét többek számára elérhető ínyencség az autópiacon, úgymond a francia előkelő ízlésesség hírnökeként.

 

A prémium autópiacra pár éve belépő DS Automobiles viszont már a fent említett csendes luxus hódolóinak szól, hiszen az ízig-vérig francia márka a legmagasabb minőséget hozza, nem utolsó sorban olyan megjelenéssel, hogy az utca embere még mindig csodálkozva fordul az autó után. A saját DS modellemet és a 2023-as DS E-TENSE-t méregetve viszont olyan érzésem támadt, mint amikor a gyerekektől megkérdezik, hogy „mi leszel, ha nagy leszel?”, hiszen valahol mindenki ilyen glow-up-ra vágyik.

 

A klasszikus DS formákon túl a 4118x1802x1534 mm-es alapméretekkel rendelkező autó élénk tekintetet kapott, figyelemfelkeltő gyémántmotívumokkal díszített hűtőrácsot és a DS MATRIX LED VISION fényszórókat. A díva vörös fényezés nagyon jól áll a modellnek, a lakkfekete betétekkel megtoldott hátfal a DS logóval szintén telitalálat lett. A süllyesztett krómozott kilincsek követik a karosszéria vonalát, közelebb lépve a kocsihoz pedig automatikusan nyílnak is – más újságíró kollégákkal ellentétben nekem ez nagyon tetszett –, hiszen más, luxus kategóriás modelleknél is ezt a funkciót alkalmazzák. 

 

A vezető ülésbe huppanva fogja el az embert igazán az az érzés, hogy egy „másik moziban ül”, hiszen az autó belső tere pazar dizájnt kapott, minden részletében a francia elegancia fedezhető fel. A francia kézműves hagyományokból erősen insiprálódó megjelenés óraszíj mintázattal és „Clous de Paris” guilloche mintákkal játszik – nem mellesleg a fekete nappabőrrel borított ülések kényelmesek, az autó tágasnak hat belülről (miközben a legkisebb modell a kínálatban, 350 literes csomagtérrel). A már korábbi modelleknél megismert piramis formákat mintázó középkonzol ugyan kis gondolkodást igényel első használatkor, azt gondolom, hogy még pont nem áldozza fel a praktikumot a dizájn oltárán. Kapott a modell egy 10,3 hüvelykes érintőképernyős kijelzőt is, ami egyfelől remekül működött Apple CarPlay használóként, másfelől a tulajdonosoknak a MyDS applikációval megannyi funkciót kínál.

 

Az applikációval távolról lehet az autó hőmérsékletét, vagy akár töltöttségi szintjét monitorozni, valamint igazítani, hogy beszálláskor minden indulásra kész legyen. Ennek az interaktív ékszerdoboznak a vezetőjeként a DS DRIVE ASSIST lesz a segítségünkre közlekedés során, ami (magamat ismételve) visszafogottabb, mondhatni elegánsabb a kategóriáját tekintve, más tesztautókkal szemben elhagyja a visító hangjelzéseket és olykor túlzott beavatkozásokat. A sávtartó rendszere és adaptív sebességszabályzója városban közlekedve kifejezetten hasznosnak bizonyul, ezek kezelése egyszerű a Mistral bőrkormányon található vezérlőgombokkal.

 

A Head-up display jelen modellnél lencsére van kivetítve, ami maximum a nagyon szőrös szívűeket izgatja (meg a középre került ablakemelő kapcsolók), egyedül a tolatóradar hagy némi kívánnivalót maga után, már aki él ilyennel. Nekem mindig sarkalatos pont a hifi rendszer, de a saját elvárásaimat is felülmúlta a DS 3 E-TENSE, utasterét úgy képezték ki, hogy szinte auditóriumként hasson a FOCAL Electra rendszerével.

 

Számomra új információ volt a DS sikerszériája a 2019-es, 2020-as Formula E-ben, de mindenesetre az itt szerzett tapasztalatokat maximálisan tudta kamatoztatni a gyártó a modell tervezése során. A zöld rendszámos, 100%-ban elektromos meghajtás előnyeit napestig lehetne sorolni, persze ahhoz, hogy ezt értékelni tudja az ember, ahhoz el kell engedni a klasszikus meghajtású autósovinizmust. A 156 lóerős villanymotor és 54kWh-s akkumulátor 400 km-es hatótávja kiemelkedőnek mondható versenytársait tekintve, fogyasztása pedig a teszt során az ígért 16-17 kWh környékén mozgott. A fékenergia-visszanyerésnek köszönhetően lassabban kopnak a féktárcsák, így a karbantartás is minimalizálva lett (ami az első öt évben egyébként a magyarországi forgalmazónál a vételár része).

 

Mindez persze szép és jó, de valamilyen szinten életmódváltásra van szükség a zöld rendszámhoz, hiszen ugyanúgy a rutin részévé válik az autó töltése, mint ahogy este lefekvés előtt felteszi az ember a telefonját tölteni. Az autóhoz jár egy otthoni, illetve utcai töltőkábel – én az utóbbit használtam: a 1,5 óra alatti 30%-os töltés 3,800 Ft-ért panaszra nem adhat okot.

 

Franciául a DS elnevezést a ‘déesse’ (magyarul: istennő) ihlette, ami nem áll messze a valóságtól: valóban isteni élmény vezetni a DS 3 E-TENSE-t. Csendes, mozgékony, stílusosan elegáns, minden porcikájában a francia autótervezés történelméről tesz tanúbizonyságot. Luxus autóként jelen modell ára a legmagasabb, Opera felszereltséggel 19,6 millió forint, maradjunk annyiban, hogy cégre vásárolni most is jó ötlet lehet, hiszen a teljesen elektromos verzióra akár 3,6 millió Ft támogatás is pályázható.

Tóth Anna Lili

 

Előző

Honda ZR-V: renitens a SUV tesók közö...

Következő

Él egy hiedelem a használtimportban...

Kövess minket!