A több mint két évtizeden átívelő art deco korszak nemzetközi szinten befolyásolta a formatervezést – és a járművek az ipar e művészi megközelítésének haszonélvezői voltak. A '20-as, '30-as és '40-es években épített járművek nagy része ma már csak a múzeumok és a gyűjtők garázsainak szentélyeiben létezik, miközben nyáladzunk e dicsőséges autós múlton. Nézzenek meg pár autót és ismerjenek meg néhány tervezőt abból a korszakból.
Gabriel Voisin, a francia repülés úttörője és autóépítő az 1930-as években igazi forradalmár volt az autózás világában: a gyönyörű és drága Voisin C27 Aerosportot főként alumíniumból építette, lenyűgöző mozaikos art deco belsővel és olyan újításokkal, mint a vákuummal működtetett üveg tolótető, amely egyben hátsó ablak is volt. A 3,0 literes motor 104 lóerőt teljesített, és a végsebessége lenyűgöző, 93 km/óra volt. Voisin hitelből építette meg, és majdnem csődbe ment, hogy piacra dobhassa autóit. Ismerősen hangzik, Citroën?
Norman E. Timbs nevű gépészmérnök az Art Deco korszak végén tervezte és építette meg a karcsú, többnyire alumíniumból készült, acél vázra épített autót, a Timbs Buick Streamlinert. A 10 000 dollárba kerülő Streamliner megépítése több mint két évig tartott. Az elegáns aerofil forma és a Buick Super 8 motor lehetővé tette, hogy a Streamliner elérje a 120 mérföld/órás sebességet, ami a maga korában elég gyors volt. A formaterv valójában nagyon egyszerű volt, mentes mindenféle rikító, túltervezett díszítéstől. Hogy a forma tiszta maradjon, a karosszériába nem vágtak ajtókat. Az utas egyszerűen kilépett az utastérből a sárvédő védett részére. Ez kissé megnehezítette, hogy a randevún bármilyen lovagiasságot mutassanak. "Szállj ki, te magad!"
Ferdinand Porsche tervezte a Mercedes-Benz SSK-t amely nem csak az art deco hatás szép példája volt, hanem egy kiválóan teljesítő és dobogós helyezést elérő versenyautó. A kompresszoros motor 120 mérföldes végsebességre hintáztatta az SSK-t, ami 1930-ban a világ leggyorsabb autójává tette. Ezután számos versenyt nyert, például a Német Nagydíjat és a Mille Migliát. Ferdinand illusztris autós karrierje pedig nem ért véget. Egy ritka, felújított SSK, a Count Trossi, nem kevesebb, mint két Concours D'Elegance kiállításon is a Best of Show győztese lett, és nem más, mint Ralph Lauren tulajdonában van.
Rust Heinz (H. J. Heinz vagyonkezelő) tervezte a Phantom Corsairt. A Corsair egyszerre volt karcsú és kegyetlen a tiszta art deco szenvedélyében. Bármennyire is futurisztikusak voltak akkoriban a dolgok, a Phantom Corsair tényleg úgy néz ki, mint egy film noir páncélautó a burkolt kerekekkel és a sima, de fenyegető hűtőráccsal. Az ajtók kilincsek helyett elektromos nyomógombokkal működtek, ami még áramvonalasabbá tette a megjelenését. Amilyen hosszú volt az autó, annál megdöbbentőbb méret volt a szélessége, amely négy embert tudott befogadni az első sorban (egyet a vezetőtől balra!). Kár, hogy ez az autó soha nem került gyártásba, mivel Rust Heinz 1939-ben egy autóbalesetben idő előtt meghalt.
Henri Chapron tervezte a 145 Chapron Coupe-t. A francia Delahaye autógyártó erős formatervezési nyomot hagyott az art deco stílusú autók világában. A 145 Chapron Coupe az egyik legfinomabb, mégis lenyűgöző modell, amelyből mindössze kettő készült. A nagy, 4,5 literes V12-es motornak otthont adó, szivar alakú karosszériát és gyönyörű kéttónusú fényezéssel frissítette a tervező. A 145-ös nemcsak elegáns volt, hanem hihetetlenül gyors is, 235 lóerőt pufogott ki magából, és a végsebessége meghaladta a 160 mérföld/órát – ez a számos versenyautó-győzelmet eredményezett, többek között a Mille Miglián is. Mondhatnánk, ez is egy olyan eset, amikor a franciák nem mondtak le a győzelemről.