2024. Március 19. | József, Bánk
Előző

Az Olimpia Milano ismét Emporio Armanib...

Következő

Rootfull – hordható "gyökér" divat...

Merre halad a divatipar?

A technológia fejlődése számos iparágban megmutatkozik, ez hatványozottan igaz a ruhaiparra is. De mit hoz a jövő a divat számára? Mind kinézetre, mind pedig az anyaghasználatban megfigyelhetők újabb és újabb innovációk, egyre többen keresik a különleges szabadalommal ellátott ruhadarabokat, valamint fontos szemponttá vált a környezettudatosság és a lebomló anyaghasználat is. Az is biztos, hogy számos technológia tömeges alkalmazását fogjuk viszontlátni az anyagokban, de mik a trendek?

 

A ruhaipar a világ egyik legnagyobb iparága, egyes előrejelzések szerint 2030-ra akár a 3,3 billió dollárt is elérheti. Ahogy sok szektorban, úgy a divat terén is egyre innovatívabb technológiákkal lehet találkozni, illetve a fogyasztó igények is változnak. A mesterséges intelligencia legújabb fejlesztéseitől a 3D nyomtatás fellendüléséig ma már számos, a divatban használt technológiai fejlesztéssel találkozhatunk.

 

Környezettudatosság, különleges, lebomló anyaghasználat és funkcionalitás

A ruhagyártás területén is egyre gyakrabban alkalmaznak egészen különleges technológiákat. Az Algiknit vállalat például textíliát és szálakat gyárt tengeri moszatból. A kész kötöttáru biológiailag lebomló, és természetes pigmentekkel festhető. Az ipari hulladék is népszerű a ruhagyártók körében: az almapektint gyakran eldobják a gyártási folyamat végén. A Frumat kifejlesztett egy új technológiát, ami lehetővé teszi az almapektin felhasználását fenntartható és komposztálható anyagok előállítására. Az ilyen típusú vegán almabőr mérgező vegyszerek nélkül festhető.

 

Egy másik, erőteljes irányvonal a smart, azaz az okos textíliák egyre gyakoribb használata. A ruhadarabok különlegessége, hogy szorosan illeszkednek a testhez, így érzékelik viselőjének testtartását és mozgását. A kutatócsapat egy hardver- és szoftver rendszert épített cipőbe és szőnyegbe a nyomásérzékelők adatainak valós időben történő mérésére és értelmezésére. A gépi tanulási rendszer körülbelül 99 százalékos pontossággal jelezte előre az okos textilszőnyegen álló egyén mozgásait és jóga pózait.

 

Ezeket az adaptív szövetekkel ellátott intelligens textíliákat az okosórákkal és egyéb kütyükkel ellentétben nem kell be- vagy kikapcsolni. Az ingereket észlelő érzékelők és az adatokra ható működtetők kombinációján keresztül működnek. Ez azt jelenti, hogy a technológia mindig elérhető például hangutasítással vagy a pulzusszám változásával. Továbbá, mivel a funkcionalitás be van építve a ruha alapszerkezetébe, nincs szükség vezetékekre. Ez lehetővé teszi, hogy az anyag rugalmas és kényelmes maradjon a funkcionalitása mellett.

 

A funkcionalitás is egyre elterjedtebb, nemcsak a sportoláshoz használt ruhadarabokban, de a városi öltözetek kapcsán is megjelenik. A Columbia is élén jár az innovatív technológiák alkalmazásában. A népszerű márka tavaly mutatta be az Omni-Heat™ Infinity új, innovatív hőmegtartó/hővisszaverő technológiáját, amelyet a NASA egyes ruhadarabjai ihlettek. Az Infinity megnövelt méretű, aranyszínű pöttyei ez eddig megszokotthoz képest is nagyobb arányban képesek visszaverni és megtartani a mozgás közben termelt testhőt. Így az alatta elhelyezett szintetikus béléssel kiegészítve az Omni-Heat Infinity technológia magasabb szintű szigetelő hatást és melegérzetet nyújt a leghidegebb napokon is. 

 

„Magyarországon is egyre többen keresik az olyan ruhadarabokat, amelyek speciálisak és előtérbe helyezik a funkcionalitást. Már nem mindig elég, hogy valami jól néz ki, a vásárlók visszajelzései alapján egyre népszerűbbek a különleges technikákon alapuló darabokat, amik megkönnyítik a sportolást vagy a hidegebb hétköznapokat – mondja Kun Álmos a magyar tulajdonú Dockyard marketing vezetője.

 

Fenntarthatóság és a fogyasztói élmény a kulcs

Egyre több új márka kerül be a piacra, a túlélés érdekében a vállalkozásoknak ki kell használni a digitális lehetőségeket, továbbá a fenntarthatóságra és a fogyasztói elkötelezettségre is összpontosítaniuk kell – ez jelenleg az iparág három legnagyobb lehetősége. A mesterséges intelligencia megkönnyíti az online divatvásárlást, míg az AR (Augmented Reality – kiterjesztett valóság) egyedi élményeket hoz a fizikai ruhaboltokba, újszerű és vonzó vásárlási módokat biztosítva ezzel. A divat technológia segíthet csökkenteni az iparág környezeti lábnyomát azáltal, hogy támogatja a környezetbarát anyagok fejlesztését, optimalizálja a termelést a hulladék minimalizálása érdekében, és csökkenti a visszaküldésből származó pazarló kibocsátásokat is. Sok fogyasztó számára ezek a fejlesztések elengedhetetlenek – a fogyasztók nagy része pedig figyelembe veszi a márkaértékeket a vásárlás során.

 

Előző

Az Olimpia Milano ismét Emporio Armanib...

Következő

Rootfull – hordható "gyökér" divat...

Kövess minket!