A Volkswagen ID. Buzz a legendás T1-es modell, a „Bulli” előtt hajt fejet – immár itthon is megvásárolható, igaz, potom 23 millióért.
Azt gondolom, meglehetősen felelőtlenül dobálózik az autós sajtó a hippibusz kifejezéssel az új ID. Buzz láttán, pedig a legtöbben a mai fiatalok közül már azt sem tudják, hogy mi pontosan a hippibusz, talán még azt sem, hogy mi az a hippi. Ha igen, a legtöbben már csak a hippik és a köréjük épült legenda miatt ismerik, de a története közel sem itt kezdődik az 1949. november 2. óta töretlen sikerrel gyártott modellcsaládnak
Ahogy a hippik felnőttek - és a drogok helyett mégiscsak a munkát és a társadalomba beilleszkedést választották - úgy a kisbusz is fejlődött, bár a legelső generációváltással még csak alig. Maradt ugyanis a 2,4 méteres tengelytávú kaszni és a léghűtéses motor, ám az előbbi jóval nehezebb lett, az utóbbi pedig 1,6 literesre nőtt és már fenomenális 47 lóerő leadására volt képes, kifutásakor már 2,0 literes boxermotorral és 1,8 literes soros négyhengeressel is árulták. Eltűnt viszont az osztott szélvédő és a híres, az autó orrán V-alakban osztva kétszínű karosszéria, erről a legkönnyebb megkülönböztetni az elődtől. Reagálva a jelenlegi trendekre, ahol a haszonjárművek egyre nagyobbak, a családi kisbuszok pedig egyre kisebbek, a Volkswagen darabokra szedte a Transporter kínálatát.
Az új Multivan már nem az aktuális Transporter haszonjármű alapjain él tovább, hanem visszatér a személyautós építőkészlethez, ám nem a hagyományőrzés okán. Ezt nem is titkolja a Volkswagen, ráadásul nem is ezt az autót nevezi a hippibusz szellemi örökösének, hanem egy harmadik márkán belüli versenyzőt, az ID. Buzz-t.
Az ID. Buzz az új Multivan villany hajtotta megfelelője, ám valamivel kisebb, cserébe sokkal stílusosabb nála. Visszatér a farmotoros, hátsókerékhajtásos koncepció, ráadásul ez is egy személyautó platformján, a kizárólag villanyautóknak szánt MEB padlólemezen érkezik ötülésesként és munkásfurgonként. Alapja tehát mindenképp van annak, hogy a Volkswagen erre a kulturális örökségre épít, hiszen - a megfelelő módon csavarva a szálakat - akad hasonlóság a két modell között bőven. A dizájn ezt a kapcsolatot ráadásul még egyértelműbbé teszi, ám a megjelenő vonások kizárólag látványcélt szolgálnak.
Ennél sokkal fontosabb probléma a párhuzammal, hogy ami a hippibuszok legfontosabb követelmény-hármasa volt - azaz hogy olcsó, egyszerű és lakható legyen -, az teljesen kimaradt az újdonságból. Eredetileg ugyanis nem hétvégi kiruccanásokról volt szó, hanem nomád, a társadalomtól elhatárolódó életvitelről, majd egy évtizeden át. Ha ebbe a környezetbe dobnánk be az eredeti Typ 2 helyett az ID. Buzz-t, akkor még a ma elérhető töltőhálózattal sem lenne esélye az igények kiszolgálására.
Ettől függetlenül az ID. Buzz hatalmas ikonok vállán emelkedett fel, és a márka nem titkolt célja végül is az, hogy ez az autó szintén olyan szimbólumává váljon a Volkswagennek, mint amilyen a T1-es modell. Az új ID. Buzz a gyártó más modelljeiből már ismerős, nettó 77 kWh-s akkumulátorral lesz elérhető, mely biztosítja az energiát a 150 kW-os elektromos motornak. Ez a rendszer pedig akár 420 kilométert is képes megtenni egy töltéssel. A kisbusz a dizájnjában karakteres, más Multivan modellekben is már látott kétszínű fényezéssel érkezik hazánkba, mellyel a klasszikus Bulli világát idézi meg.
Várakozások szerint egyébként 2030-ra az Európában értékesített Volkswagen modellek legalább 70 százaléka tisztán elektromos meghajtású jármű lesz - ez több mint egymillió járművet jelent. A tendencia jó üzletet ígér, hiszen az új ID. Buzz hazánkban bruttó 23.138.000,- Ft-os induló ártól érhető el, míg a haszonjármű ID. Buzz Cargo alapára 17.128.000,- Ft+ÁFA-tól indul.
Tóth Gábor Ákos