2024. Április 29. | Péter
Előző

Kicsi kocsi újra száguld...

Következő

84 milliós Supra - csak gyűjtőknek...

Bizarr extra a BMW-től

Az új opció decembertől válik rendelhetővé az új BMW 7-es sorozathoz és elsőként a 2024 márciusában gyártott modellekbe építik be.

 

Bevallom – és ezzel biztos nem vagyok egyedül – némiképp megrémít, ha azt olvasom, hogy egy autó képes teljes egészében átvenni a vezetés feladatát. Egyfelől az "önvezető" autók már eddig is több, olykor halálos, balesetet okoztak, másfelől az autóvezetés szerintem csak akkor élvezetes – és ez nem marketing szöveg -, ha az ember érzi, hogy ura az alárendelt lóerőknek. Mi értelme az egésznek, ha karba tett kézzel, vagy filmet nézve száguldunk az autópályán, kérdem én, hol itt az adrenalin?

 

Márpedig a BMW pont ezt kínálja tavasztól: mint írják, az új 7-es limuzinban a kéz nélkül működtethető funkciónak köszönhetően a vezető 60 km/órás utazósebesség alatt más utastéri tevékenységeket végezhet. A Personal Pilot L3 funkció állítólag képes teljes egészében átvenni a vezetés feladatát az előre meghatározott vezetési szituációkban, miközben folyamatosan vezérli az autó sebességét és tartja az elöl haladó jármű mögötti biztonságos követési távolságot, illetve az adott forgalmi sávot.

 

Számomra rejtély volt, hogy mi mindennel foglalkozhat egy sofőr, ha már rá szánja az időt, hogy eljusson A-ból B-be, mint ahogy az is, hogy a BMW kizárólag Németországban teszi elérhetővé ezt a funkciót, mégpedig potom 6 000 eurós áron.

 

Mint azonban mindig, a lényeg most is a részletekben rejlik. A legfőbb különbség az automatizált járművezetés jelenlegi 2-es szintje és 3-as szintje között, hogy a 2-es szintű, részben automatizált járművezetés esetén továbbra is a vezetőé minden felelősség, akinek még az Autópálya Asszisztens használatakor is folyamatosan figyelnie kell az útra és minden pillanatban készen kell állnia arra, hogy átvegye az autó irányítását. Ez utóbbit egy intelligens, vezető éberséget figyelő kamera monitorozza folyamatosan.

 

A 3-as szintű Personal Pilot L3 funkció aktiválását követően a vezető – 60 km/órás utazósebesség alatt – a BMW 7-es sorozat kormánya mögött ülve másodlagos utastéri tevékenységeket végezhet, így például e-maileket szerkeszthet, mélyebben elmerülhet egy-egy telefonbeszélgetésben és a központi kijelzőn megannyi digitális szolgáltatást, illetve streamelt videótartalmat élvezhet. Az új BMW Personal Pilot L3 funkció így ideális időtöltési lehetőségeket kínál az araszoló forgalmakban és a feltorlódó autópálya-szakaszokon. A funkció elérhetőségét a kormány mögötti kijelzőn felvillanó szimbólum jelzi. A technológia a kormányon elhelyezett gombbal aktiválható és deaktiválható. A vezetőt vizuális és akusztikus jelzések is figyelmeztetik, ha át kell vennie az autó irányítását. Ha a vezető nem reagál, az autó biztonságosan álló helyzetbe fékezi önmagát.

 

A fedélzeti navigációs rendszer precíz útvonalakat tartalmazó, élő HD térképe folyamatos összhangban dolgozik a rendkívül pontos GPS helymeghatározással és 360 fokos szenzorokkal biztosítja az autó közvetlen környezetének tökéletes feltérképezését, illetve folyamatos monitorozását - az élő HD térkép természetesen minden pillanatban naprakész.

Talán eme kritériumnak (illetve hiányának) is köszönhető, hogy nem fenyeget a veszély hazai utakon találkozni Pilot L3 által vezérelt BMW-vel. Ámbár lehet, hogy a magyarok ezt is megoldanák okosban…

Tóth Gábor Ákos

Előző

Kicsi kocsi újra száguld...

Következő

84 milliós Supra - csak gyűjtőknek...

Kövess minket!