Új tag az „óriások klubjában”

A hardcore offroaderek örömére tavaly ősztől elérhető a felfrissített Land Cruiser, a legnagyobb méretkategóriába pedig megérkezett immár a Highlander is.

 

A Toyota Highlander és Land Cruiser virtuális sajtótájékoztatóján kiderült: egy viszonylag szűk piaci szegmensben kell gondolkodnunk, ám az árak itt a luxuskategóirával vetekednek, tehát egyáltalán nem mindegy, ki vezeti az értékesítési listát. (A Highlander alapára Magyarországon 16,7 millió forintról indul, és a hét ülésnek köszönhetően viszont a nagycsaládos autóvásárlási program jelentette támogatás is elérhető hozzá.)

 

A Toyota legnagyobb SUV modellje, az észak-amerikai piacon igen népszerű Highlander idén tavasszal debütál a nyugat-európai és a hazai márkakereskedésekben. Ezzel az mintegy két évtizedes tengerentúli sikertörténetet követően az öreg kontinensen is teljessé válik a japán gyártó hibrid SUV kínálata.

 

Ez egy újabb lépés abba az irányba, hogy a márka megerősítse vezető pozícióját a full hibrid szegmensen belül. Egyúttal tovább erősíti a vállalat piaci pozícióját a hibrid SUV kategóriában, hiszen a RAV4 eladások 91, a CH-R 98, a hamarosan piacra kerülő Yaris Cross a hírek szerint 95, míg a Highlander értékesítések 100 százaléka ezzel a hajtáslánccal történik majd.

 

Méreteit tekintve a Highlander még véletlenül sem nevezhető kis termetűnek. A csaknem 5 méteres hosszúsághoz 1930 milliméteres szélesség és 1755 milliméteres magasság társul. Nem is csoda, hogy az utastérbe a mérnökök egy harmadik üléssort is elhelyeztek, így akár hét személy is utazhat az autóban. Ebben a konfigurációban 332 liternyi csomagtér áll rendelkezésre, ám a hátsó üléssorok lehajtásával a pakolható terület akár 1909 literesre is bővíthető.

 

A csatahajókat megszégyenítő méretű, 2 tonnás önsúlyú SUV az öreg kontinensre kizárólag a legfejlettebb és leghatékonyabb, negyedik generációs öntöltő full hibrid hajtáslánccal érkezik. A negyedik generációs Highlanderben egy 2,5 literes, négyhengeres benzinmotor dolgozik, amelyhez két elektromos motort csatlakoztattak (egyet elöl, egyet pedig hátul). A rendszer így 248 lóerős teljesítmény leadására képes, miközben 100 kilométeren 6,6 literes átlagfogyasztással, és 149 gramm/kilométeres CO2-kibocsátási értékkel rendelkezhet. (Tudvalevő, hogy az átlagos szén-dioxid-kibocsátást szabályzó európai jogszabályba belekerült egy olyan képlet, amely a nehezebb autók gyártóinak kedvezőbb határértékeket szab meg. Ez eredetileg egyértelműen a luxusautó-gyártók kedvéért került a szabályba.)Felszereltségét tekintve az autó egyértelműen a prémium vonalat célozza, így a 20 colos könnyűfém felnik mellett panorámatető, 11 hangszórós Harman JBL audiorendszer, 12,3 colos Apple CarPlay és Android Auto kompatibilitással.

 

Kiegészített infotainment érintőképernyő is jár a Highlanderhez. Emellett a Toyota nagy hangsúlyt fektet az utasok és a közlekedés többi résztvevőjének biztonságára, így a Toyota Safety Sense rendszer többek között az új kanyarodási asszisztens funkcióval is bővült.Eleddig az E-szegmens SUV-modelljeinek esetében az elektromosítás főként a plug-in hibrid technológiára fókuszált, de a PHEV rendszerek minden előnye mellett figyelembe kell venni, hogy ebben a kategóriában a vezetők általában nagyobb távolságokat autóznak és többet hajtanak autópályán. Így a korlátozott elektromos hatótáv számukra problémát jelenthet, azonban az akár 125 kilométer/órás tisztán elektromos utazósebességre is képes öntöltő hibrid hajtáslánc még így is hatékony tud lenni.

 

A Highlanderhez képest ezúttal a „szürke eminenciás” szerepre kényszerül, pedig kevés olyan ikon van az autóiparban, mint a Toyota közel hét évtizedes múltra visszatekintő terepjáró legendája, a nemrég megújult Land Cruiser. Az új Land Cruiser bevált alapra építkezik, és bár formavilága agilisabb és dinamikusabb lett, továbbra is őrzi a modell közismert off-road értékeit biztosító három alapelvet.

 

 Praktikum – a fényszórókat és a hűtőrács nyílásait úgy pozícionálták, hogy maximális védelmet és nagy gázlómélységet biztosítsanak; Strapabírás – a hajtáslánc és minden fontos rész jól védett; Jó adottság – a szűk fordulókör és a nagy hasmagasság alapvető fontosságú ahhoz, hogy az autó a legkeményebb terepen is jól mozogjon.

 

Ennek érdekében korábbinál erősebb 2,8 literes dízelmotort kapott: a 204 LE/150 kW-os teljesítményt és 500 Nm-es forgatónyomatékot kínáló új erőforrással az autó 3 másodperccel hamarabb, 9,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára. A Stop & Start technológiának köszönhetően az átlagos üzemanyag-fogyasztás 7,0 l/100 km-re, a CO₂-kibocsátás pedig 192 g/km-re csökken. A felfrissített multimédia rendszer erősebb szoftverrel és gyorsabb kijelző-reakciókkal,

 

Apple és Android kompatibilitással igyekszik az ügyfelek kedvében járni, míg a biztonságról a második generációs Toyota Safety Sense gondoskodik, amely már a továbbfejlesztett gyalogos- és kerékpáros-felismerő PCS-t, és az intelligens adaptív sebességtartó automatikát is tartalmazza. Az új Land Cruiser mindezeken felül egy különleges, Black Pack kivitelben is elérhető, amely egyedi külső és belső stíluselemekkel teszi azonnal felismerhetővé az autót.

Tóth Gábor Ákos