2021. Szeptember 26. | Jusztina
Előző

Bezöldült a Magyar Év Autója...

Következő

MINI „kifestő” felnőtteknek...

Milliomos sportverdák

Egy párizsi aukción 977 ezer euróért, azaz nagyjából 352 millió forintért cserélt gazdát egy 1985-ös gyártású Peugeot 205.

 

Több világcsúcs is megdőlt a február elején, Párizsban megtartott autós árverésen, amelynek fő attrakciója egy különleges gyűjtemény volt: a Lohéac-i autós múzeum több mint négyszáz kincséből ezúttal hét makulátlan állapotú B-csoportos raliautó került kalapács alá. A motorsport-történelem egyik legfélelmetesebb, egyben legnagyszerűbb időszakának mementói között ott volt a kétszeres rali világbajnok Peugeot 205 Turbo 16 Evolution 2 egyik példánya, 1985-ből.

 

Az autó nem tesztpéldány, és nem fejlesztési prototípus volt, hanem éles bevetésre küldött versenyautó, a 19 darab Evolution 2 modell egyike. A fennmaradt Peugeot 205 Turbo 16 Evo 2-esek különböző utakat jártak be. A C209-es a Valeo tesztflottájába került, ahol a beszállító automata tengelykapcsolóinak fejlesztésében használták. Hamarosan ismét csatarendbe állították azonban: az 1987-es szezon végén a Peugeot Finland vásárolta meg a ralikrossz EB-ben versenyző Matti Alamäki részére. Bölcs döntésnek bizonyult a márkaváltás, Alamäki ugyanis egymás után háromszor lett Európa-bajnok a 205-össel.

 

Ezt követően megvásárolta magának az autót, hogy sikereinek záloga örökké vele lehessen, az élet azonban közbeszólt…Amikor a nyolcvanas évek végén a Lohéac-i múzeum tulajdonosa úgy döntött, létrehozza azt a bizonyos B-csoportos gyűjteményt, amelynek egy része most aukcióra került, a Peugeot központi szervezetén keresztül szerzett egy T16 Evo 2-est. Ezt az autót azonban szállítás közben, egy útszéli bisztró elől trélerrel együtt ellopták.

  

A kétségbeesett kurátor ekkor fordult Alamäkihoz, akit egy év alatt sikerült rábeszélnie, hogy adja el nekik az autót. A finn versenyző garázsában az eredeti rali alkatrészeket is megtalálták, ami megkönnyítette a 205-ös eredeti pompájának (azaz az 1986-os korzikai futamon használt állapotának) helyreállítását. Az új tulajdonos egy tökéletes, múzeumi állapotú autóhoz jutott, ám ha vezetni is szeretné, teljes körű felújításra lesz szükség.

 

A C209-es sorozatszámú Peugeot 205 T16 Evo 2-ért a díjakkal és jutalékokkal együtt 977 440 eurót fizettek a február elején megrendezett Artcurial Parisienne aukción: ez új világcsúcs a típus történetében. A jelek szerint a ralitörténelem legnagyobb rajongói vehettek részt az árverésen, mert két további B-csoportos versenyautóért is rekord összeget fizettek: egy 1988-es Audi Sport Quattro S1 egyenesen minden idők legdrágább raliautójaként vonul be az árverések történelemkönyvébe, de Renault 5 Maxi Turbóért sem fizettek még soha ennyit aukción.

 

Audi Sport Quattro S1 (1988)

2 016 600 euro

Peugeot 205 Turbo 16 Evolution 2 (1985)

977 440 euro

Lancia Delta S4 (1986)

810 560 euro

Renault 5 Maxi Turbo (1985)

667 520 euro

Lancia 037 (1985)

548 320 euro

Ford RS200 (1986)

381 440 euro

MG Metro 6R4 (1985)

244 360 euro

 

A fenti összeállításba nem került be, pedig a Mercedes-Benz 300 SL (W 194) is egy vérbeli versenyautó volt, amely a csillagos márka abszolút ikonjává vált. Már a neve is sokat elárul: „S”, mint szuper, „L”, mint könnyű. A 300-as jelzés pedig a „Superleicht” háromliteres, soros hathengeres motorjára utal, amely közvetlen befecskendezésével és 215 lóerős teljesítményével a kor abszolút csúcstechnikáját jelentette. A történelem ismétli önmagát: a Mercedes-Benz manapság is használ hasonló méretű és elrendezésű erőforrást, amely a technika fejlődésének köszönhetően immár 435 lóerőt szorít ki magából.

 

Öt verseny, négy győzelem: a Mille Miglia, a Le Mans-i 24 órás, a berni sportversenyek, a Nürburgringi nagy megmérettetés és a Carrera Panamericana sem jelentett akadályt a versenyautónak, amelynek sorozatgyártású kiadása – 300 SL Coupé néven – 1954-ben jelent meg. A mai napig meghatározó sirályszárnyas modellből mindössze 1400 példány készült, amelyek manapság már több százmilliós áron cserélnek gazdát.

 

Az SL későbbi történelme is bővelkedett ikonikus mérföldkövekben. 1963-ban jött a Pagoda: a 300 SL Roadster és a kényelemre hangolt 190 SL utódja új fejezetet nyitott a sportosság, a kényelem és a biztonság tekintetében. Ezt a vonalat folytatta az R 107-es kódnéven futó harmadik generáció, amely 1971-ben mutatkozott be. A sikersorozat pedig az idei évben tovább folytatódik: 2021-ben mutatkozik be a vadonatúj, R 232-es SL.

Tóth Gábor Ákos

 

 

Előző

Bezöldült a Magyar Év Autója...

Következő

MINI „kifestő” felnőtteknek...

Kövess minket!