2020. November 29. | Taksony
Előző

Crossover e-kétkerekűek a Peugeot-tól...

Következő

Magányos (184) lovas...

Ménes a múzeumban

Tóth Gábor Ákos és Kaáli Nagy Géza

Kaáli Nagy Géza orvosprofesszor gyermekkori emlékei hatására kezdett el motorokat és autókat gyűjteni – a páratlan kollekció csak meghívásos alapon látogatható.

 

A bemutató lényege pontosan az, hogy a szerencsés látogató nem érzi magát múzeumban – bár a kiállítási tárgyak tapizása itt is tilos –, hiszen a házigazda igazából nem tárlatvezetést tart, hanem mesél, személyes sztorikat, emlékeket idéz a régi járművek kapcsán, beenged személyes történelmébe, amitől a környezetünk is szinte életre kel… s ez nem túlzás: az itt látható matuzsálemek működőképesek, bármikor útra kelhet velük gazdájuk, aki ezt olykor meg is teszi. Az otthonának helyet adó Balaton-felvidéki faluban és több hektáros birtokán viszont egy golfautóval intézi ügyeit.

 

A bejárati kapuval szemben egy épített csűrben romos öreg Skoda rozsdállik, bemutatva, hogy mikből kell a szakembereknek az eredetivel megegyezőt varázsolni. Majdnem semmiből kell teremteni, a párhuzam pedig adott az életéből: az 1992-ben alapított magyarországi Kaáli Intézet hat vidéki városban működik, ahol már csaknem harmincezer lombikbébi fogant. Az előzményekhez tartozik, hogy öccsével 1969-ben disszidált. New Yorkban rezidensnek a Cornell Egyetem szülészetére került, majd magánklinikát nyitott New York közelében, és építészmérnök öccsével egy ma is működő ingatlanvállalatot alapított: mintegy 40 éve luxusingatlanokat építenek Amerika egyik leggazdagabb városában, Greenwichben. Mindezen üzletek ellenére Kaáli Nagy Géza az amerikai viszonylatban is jelentős vagyonát főként nőgyógyászatban használatos orvosi szabadalmainak köszönheti.

 

Haladunk tovább a jelenben is: az első terem a motorizált kétkerekűeké, induláskánt pedig azt az ezüsttankos 125-ös Csepelt láthatjuk, amivel körorvos édesapja Sarkadról motorozott egészen a Balatonig. „A falon fényképen látni apámat a motorral, és mi, a három gyermeke is mellette állunk” – meséli. – „Fonyódon készült a felvétel, tizenegy éves koromban. A motor kikerült a család birtokából, de olyan mély nyomot hagyott bennem, hogy sok évtizedre rá felkutattam, megvásároltam és felújíttattam.”

 

A továbbiakban is fotók mutatják be a Kaáli család életét, természetesen autók és motorok társaságában. Az egyiken édesapja ül első motorkerékpárjának nyergében, valamikor 1930-ban, Békéscsabán. Sajnos a DKW Luxus 200-asnak nyoma veszett, de a professzor megvásárolt egy másik példányt, ami nem volt könnyű, mert ugyan 37 ezernél több készült ebből a típusból, de a világháború alaposan megritkította az állományt.

 

Kaáli Nagy Géza minden olyan motorbiciklit felkutatott és megvett, amellyel édesapja közlekedett. De látható itt Szent-Györgyi Albert 1936-os BSA-motorja is, amellyel Európában közlekedett. És az első magyar motorbicikli 1929-ből, amelyet angol és német alkatrészekből a Méray testvérek raktak össze.

 

A mennyezetről háború előtti Weiss Manfrédok lógnak, egyedi, ritka Túra Csepel motorok. Nikkel-, szivar- meg szívtankos csodák. A Tünde akár a Vespák, Piaggiók versenytársa lehetett volna. Pannónia, Mátra 100-as, Dongó, Panni, Motorkuli, BSA, Barta, amelyből négyszázat gyártottak. Cross Pannónia, Cross Danuvia, ezekből már alig van.

A százéves Indian Power Plus Franciaországból került Magyarországra, itt újították fel. Egy másik motort Szerbiában renováltak, egy újabbat pedig Svédországban: sokan gyarapítanák a gyűjteményt, de Kaáli professzor lezárt egésznek tekinti immár a kollekciót.

 

A második világháborúban harcoló német motorok, például a káprázatos Zündapp után a szocialista motorkerékpárok következnek: Jawák, MZ-k, Cetkák, és Simsonok – újabb fotó, egyik ilyen modellen egyik fiatalkori szerelme pózol. Egy másik képen a professzor látható három gyermekével, amint az 1987-es Harley-Davidson FXRS Low Rider nyergében ülnek. A fekete-fehér felvétel előtt természetesen ott csillog az igazi motor is.

 

A motorokkal teli hatalmas csarnokot egy hosszú folyosó köti össze az autók bemutatóterével. A vitrinekben a kormánykitüntetései, orvos szakmai elismerései mellett az általa alapított Kaáli-díj, amelyet egykori orosházi gimnáziumában harminc éve ő adományoz a tehetséges diákoknak és felkészítő tanáraiknak. És egy másik „technikai” hobbi trófeái, a vitorlázás kupái, érmei: a tulajdonában lévő Black Jack az idei Kékszalagon az előkelő második helyen végzett.

 

Mutatja édesapja első autóját, ami egy Vauxhall Velox volt; az emlékezetes kocsit Németh Imrétől, a londoni olimpia kalapácsvető bajnokától vásárolta meg. Korabeli fotón és igaziban is látható az a VW Bogár, amely az 1969-ben külföldre távozott orvos első amerikai éveit idézi. Igazi ritkaság a belga fegyvergyár, a Fabrique Nationale de Herstal által 1914-ben készített F. N. személyautó, az 1920-as évekből a Ford T modellje és 1924-ből az angol Austin Seven. A törpeautók műfaját a BMW 300-as Isetta és a Messerschmitt Kabinenroller illusztrálja. Az angolok is képviseltetve vannak egy Triumph, egy Austin és egy MG autóval, de láthatunk itt Rolls-Royce-t, Mercedes-t, 12 hengeres BMW-t, Jaguart.

 

Rövid diskurzus erejéig George Washington díványának a másolatán pihenünk meg, amelyet New Yorkból hozott magával. Zárásképpen a személyes kedvencem mind irodalomban, mind feelingben, mind autók tekintetében: az igazi amerikai hangulatot idéző gyorséttermi sarokban gombnyomásra bakelitlemezeket és érzelmeket mozgat meg a zenegép. Mellettünk egy 5,7 méter hosszú, 6,4 literes, V8-as, fecskefarkú Cadillac parkol, arrébb egy 1965-ös Ford Mustang és egy Chevrolet kisteherautó, amelyben helyet foglalva (és a fotó tanúsága szerint is) gyermeteg vigyor keretezi arcunkat. A maradandó igazi élmény már csak ezt teszi az emberrel - külön köszönet a szintén vendég Szilágyi János rádiós legendának, hogy késői érkezésével felszabadította számunkra ezt a fantasztikus másfél órát.

Tóth Gábor Ákos

Előző

Crossover e-kétkerekűek a Peugeot-tól...

Következő

Magányos (184) lovas...

Kövess minket!