2024. Április 27. | Zita
Előző

Sportos Corolla vehemens családapáknak...

Következő

Új Mustang: itt van Amerika...

A városi nomád: Nissan Qashqai e-POWER Tekna+

A 2000-es évek formabontó Nissan Qashqai modellje a 2020-as évek igényeire

szabva – mitől nagyszerű választás napjainkban is?

 

Emlékezzünk vissza arra a világra, amikor még az átlagember, átlagautókban gondolkozott: Toyota Yaris, Honda Jazz, Ford Fiesta, Fiat 500… nem lekicsinylően, de átlagos megjelenéssel és belső térrel, mindenek felett pedig kedvező fogyasztással. Aztán valami változott, pontosabban a mi, autóval közlekedő emberek igényei lettek mások - ebben a megváltozott környezetben pedig az autómárkák válaszútnál találták magukat.

 

Értelemszerűen a fogyasztással kapcsolatos elvárások megmaradtak, ám újdonsült fogyasztói igényként a szabadidő jellegű autók városi használata felé igyekezett a nívó. Ma, az előbb felsorolt modellek mindegyikének elérhető a crossover verziója: Toyota Yaris Cross, Honda HR-V, Ford EcoSport, Fiat 500X. Jogosan merül fel a kérdés, hogy hogyan is jutottunk a crossoverek trendjéhez? A válasz nem más, mint a Nissan japán tervező központjában, 2002- ben megihletett Qashqai modell.

 

Az iráni félnomád törzsről elnevezett Qashqai 2006-os piacra lépése nem csak, hogy megmentette az akkoriban igen döcögősen működő japán szalont, de úttörőnek is bizonyult kategóriájában. Olyannyira, hogy (a városi legenda szerint) Ausztráliában a Nissan egy kávézót is megnyitott, ahol a kedves barista kollégáknak igencsak meggyűlt a bajuk a helyesírással, az elviteles kávés poharakon a szándékosan elrontott neveket olvasgatva a

vásárlók az ügyesen elhelyezett Qashqai helyes kiejtéséhez való útmutatót találták (angolosan: Cash-kai). A szenzációs PR-eszköz ugyan figyelemfelkeltésnek remek, ám a Qashqai-t vezetve hamar rádöbben az ember, hogy a modellnél erre valójában semmi szükség.

 

A harmadik generációs Nissan Qashqai e-POWER Tekna+ tesztelése páratlan élmény volt, amit nem (csak) a japán autók iránti elfogultságom, hanem az autó minden részletéből tükröződő átgondoltság és praktikum mondat velem. Mindenekelőtt a klasszikus Qashqai külső ennél a modellnél is megmaradt, meglepő variációk nem születtek, a sokszor felesleges stíluselemekkel való feltuningolása egy ilyen jól megtervezett autónak amúgy is vétek lenne szerintem. A markáns vonalak, LED-fényszórók és a könnyűfém felnik az élénk kék színnel előrevetítik, hogy az autó belső tere sem lesz unalmas.

 

Kompromisszumokat ebben az autóban aztán nem kell kötni, hiszen rendkívül tágas, kényelmes a kialakítása. az első, nappabőr borítású ülések akár elmennének egy borsos árú masszázsfotelnek is, amivel nem túlzok, hiszen az általam tesztelt autóban masszázs funkció is elérhető a Tekna+ felszereltségnek köszönhetően. A hátsó üléseken sem kell nyomorogni, plusz kényelmi funkció, hogy USB-csatlakozóval onnan is lehet tölteni elektromos eszközeinket.

 

A Nissan alapvetés, hogy a vezető kényelme és kiszolgálása áll mindenek felett, így a műszerfalon és a multifunkciós kormánykeréken is minden a leginkább kézreeső helyre lett megálmodva, így az útról egy pillanatra sem kell levenni a tekintetet. A 10,8”-os head up kijelzőt ugyan sokan az első mozdulattal hatástalanítják, de más modellekkel ellentétben pont a megfelelő helyen van, így nem zavaró a jelenléte. Kijelzőknél maradva a modell kapott még egy 12,3”-os HD kijelzős NissanConnect-et a Connected Services szolgáltatásokkal, ami egyébként meglepően jó navigációval szolgál, még a hozzám hasonló Apple pártiak számára is. Apropó, Apple: a vezeték nélküli okostelefon-töltővel az autó indításakor automatikusan és zökkenőmentesen indul az Apple CarPlay is, ami nélkül ugyan lehet élni, de… nem érdemes.

 

Több modellnél is lehet tapasztalni, hogy a vezetést segítő rendszerek kicsit túllőnek a célon, azonban a Qashqai esetében a sebességtartó automatika, az első ütközésfigyelmeztetés és a tolatási vészfékezési rendszer nem túl agresszív, a holttérfigyelő rendszer és a vészfékezési asszisztens pedig kifejezetten hasznos. A nagyfelbontású 360 fokos parkolókamera-rendszer gondoskodik a parkolás könnyítéséről, valamint a ProPILOT rendszer felügyeli a megfelelő követési távolságot, a sávtartást pedig a TOMTOM térképek támogatják.

 

Került még az autóba egy Bose prémium hangrendszer 10 hangszóróval, dupla élynyomóval, ami az egyik, ha nem a legjobb a piacon. Szokták viccesen mondani, hogy ha valamilyen nemkívánatos hangot kezd el kiadni az autó, akkor csak hangosítsunk a zenén, ami ebben az esetben működne is, ha az autónak lenne egyáltalán bármilyen elfedni való hangja!? Egy ekkora crossover méreteinél fogva igencsak zajosra tud sikerülni, azonban a 2022 óta használt E-POWER technológia ilyen tekintetben is hozzáad az autó értékéhez, persze nem ez, hanem a soros hibrid hajtáslánc az igazi sztárja a show-nak.

 

Az autóban található villanymotort csupán tölti a benzinmotor, így valós kapcsolata a meghajtott kerekekkel csak az elektromos motornak van. Ennek a technológiának köszönhetően kapunk egy töltés nélküli, majdhogynem teljesen elektromos autót, amit akár 5 literes városi fogyasztásra is rá lehet bírni. Az autópályán hibridekre jellemzően megugrik a fogyasztás, ha tolni kell neki, de még így is 7 liternél járunk csak. Egy több, mint másfél tonnás járműnél mondjuk ez apró kis semmiség, arról nem is beszélve, hogy gördülékeny és roppant mozgékony hirtelen gyorsításnál is. Kell ennél több?

 

A fentieket összevetve nem csoda, hogy az E-POWER technológiával ellátott Nissanok közül 100.000 darab talált gazdára az elmúlt szűk két évben, annak ellenére is, hogy vetélytársainál magasabb árral száll ringbe a márka. De miért is ne tenné? A kétezres évek elején rizikós húzásnak tűnő Qashqai kitaposta az utat a Juke és Ariya modellek számára is, a legújabb X-Trail modellt nem is említve, a most tesztelt 2023-as Qashqai „nagy testvérét” is kipróbálhattuk, amiről a következő cikkben olvashatnak majd.

Tóth Anna Lili

 

 

Előző

Sportos Corolla vehemens családapáknak...

Következő

Új Mustang: itt van Amerika...

Kövess minket!