2024. Április 17. | Rudolf
Előző

Hazai roncsderbi: korelnök a Zastava...

Következő

Gigi Sanghajból Peugeot-t álmodott...

Neue Klasse: a BMW esszenciája

Az ember és autó közötti interakció meghatározó színhelyévé a panoráma kivetítő, a központi kijelző és a kormánykeréken elhelyezett multifunkciós gombok válnak.

 

A tanulmányautó, amely a 2023-as Müncheni Nemzetközi Autószalonon ünnepelte világpremierjét, a BMW olyan legendás stílusjegyeit helyezi a középpontba, mint a vese alakú hűtőrács-pár és az oldalsó ablaksáv Hofmeister kink végződése, amelyek hamisítatlan BMW-érzést keltenek. Az utastérben a BMW iDrive járművezérlő technológia következő nemzedéke garantál egyedülálló felhasználói élményt, hidat képezve a valóság és a virtuális világok között. A Neue Klasse modellgeneráció teljes életciklusra vetített karbonlábnyomát a másodlagos nyersanyagok minden korábbinál átfogóbb alkalmazása, az erőforrás-hatékony sorozatgyártás és a BMW eDrive hajtáslánc-technológia hatodik generációjára támaszkodó, tisztán elektromos meghajtás csökkenti.

 

Az erőteljes kerékjárati ívek a karosszérián legalább annyira jellegzetes BMW-stílusjegyek, mint a meredeken előrenyúló „cápaorr”. A 21” méretű, motorsport ihlette aerodinamikai keréktárcsák a klasszikus felnik keresztküllő-dizájnja előtt tisztelegnek, miközben az első-hátsó bemélyedésekkel és nagyméretű üvegfelületekkel dolgozó, szinte megbonthatatlanul egységes jármű-sziluett merőben új esztétikai élményt teremt.

 

A finom sárga árnyalattal megálmodott „Joyous bright” karosszériafényezés a BMW Vision Neue Klasse tanulmányautó barátságos személyiségét nyomatékosítja. Kontrasztot a fekete küszöbök és lökhárítók alkotnak. A körforgásos gazdaságot olyan célzott fejlesztések segítik elő, mint a másodlagos nyersanyagok minden korábbinál átfogóbb alkalmazása és a jelentős mértékben csökkentett alapanyagválaszték.

 

A koncepció frontrészét az olyan jellegzetes stílusjegyek újraértelmezése alakítja egyetlen interakciós felületté, mint a vese alakú hűtőrács-pár és az első fényszórók dupla ikergyűrű-motívuma. Az autó felé közeledve precíz háromdimenziós animációval dolgozó fénydizájn kezdeményezi az ember és autó közötti interakciót. A bajor prémiummárka ügyfelének üdvözlésébe az oldalsó ablaksáv alsó felén elhelyezett E Ink elemek is becsatlakoznak, a figyelmet arra a szenzorterületre irányítva, amely az ajtók automatikus nyitását végzi. A hátsó lámpák kialakítását hasonlóan innovatív technológia alkotja, olyan, háromdimenziós nyomtatással előállított fényelemekkel, amelyek számos szinten átívelnek és az egyedülálló fénymélység érdekében célzottan vezéreltek.

 

A tervezők a BMW Vision Neue Klasse tanulmányautó utasterében minimálisra csökkentették az analóg gombok és kapcsolók számát. Az ember és autó közötti interakció meghatározó színhelyévé a panoráma kivetítő, a központi kijelző és a kormánykeréken elhelyezett multifunkciós gombok válnak. A felhasználói élményt a hangutasításokkal vezérelhető BMW Intelligent Personal Assistant teszi teljessé. A technológia az információkat a vezető ideális magasságú látósávjába vetíti, most először a szélvédő teljes szélességében. A vezető a központi kijelzőn megjelenő tartalmakat is egyetlen mozdulattal a panoráma kivetítőre helyezheti.

 

A felhasználói élményt a hangulatvilágítás, valamint a megjelenő grafikai elemek összehangolt koreográfiája emeli új szintre. Utóbbi a vezetési üzemmódok beállítási lehetőségei között személyre is szabható. „SPORT” vezetési üzemmódban sárga háttér előtt megjelenő kiegészítő műszerek és kijelzők fokozzák a dinamikus vezetés élményét.

A tanulmányautó utasterében világos kordszövetek teremtenek kellemes hangulatot. A világos színű műszerfalból alul és felül egyaránt lapított karimájú kormánykerék emelkedik ki, a mátrix-háttérvilágítású központi kijelző geometriája pedig a paralelogrammákat idézi. A középkonzolon okostelefon-töltő zseb és üvegből készült előválasztó kar kapott helyet. Az első üléseket egyetlen konzol rögzíti a padlólemezhez, amely a két önálló hátsó ülésben helyet foglaló utasoknak így mindkét oldalon extra lábteret eredményez. Az utastér kialakítása – amely mindenféle króm- és bőrdíszt nélkülöz – nagymértékben segít optimalizálni a modellgeneráció sorozatgyártásának karbonlábnyomát.

 

Az új BMW eDrive hajtáslánc-technológia innovációi között nem csupán a rendkívül hatékony elektromos motorok, de a vadonatúj fejlesztésű, a korábbi generációs akkumulátortechnológiák celláihoz képest több mint 20 százalékkal nagyobb energiasűrűséget kínáló, hengeres akkumulátorcellák is megtalálhatók. A BMW eDrive hajtáslánc-technológia hatodik generációja a Neue Klasse modellgeneráció esetében akár 30 százalékkal gyorsabb járműtöltéssel és akár 30 százalékkal nagyobb tisztán elektromos hatótávolsággal is kecsegtet. Mindezek együttesen akár 25 százalékkal nagyobb abszolút hatékonyságot eredményeznek.

Tóth Gábor Ákos

Előző

Hazai roncsderbi: korelnök a Zastava...

Következő

Gigi Sanghajból Peugeot-t álmodott...

Kövess minket!