2024. Június 19. | Gyárfás
Előző

Az e:Ny1 nem egy titkos kód...

Következő

Lendületben a Peugeot innovátorai...

Kis „feszültség” Koreából

Az év elején koncepcióként több nemzetközi rendezvényen is kiállított kompakt SUV a leggyorsabban növekvő szegmensbe elektromos meghajtással érkezik.

 

Manapság, amikor több nagy piacon is 15-25% között van az elektromos autók aránya az újautó-eladásokban, már nem kell többféle hajtáslánccal gyártani egy autót ahhoz, hogy meglegyen a rentábilis gyártáshoz szükséges volumen. Elég egy jó csomagot összerakni a sikerhez. A Kia számításai szerint a kompakt SUV szegmensben 2030-ban már 72% lesz a tisztán elektromos hajtású autók aránya a 30 országot tömörítő európai autópiacon.

 

Külső dizájn terén az EV3 a Kia EV9-esen már megismert dizájnnyelvet követi. A függőleges állású és a szélekre teljesen kitolt fényszórók markáns megjelenést adnak az autónak. A Kia EV3 hátulját a háromágú csillag formában megrajzolt lámpatest határozza meg. A csomagtérajtó többi része nagyon letisztult. Bár elsőre úgy tűnhet, hogy a mérnökök megfeledkeztek a hátsó ablaktörlőről, valójában azonban ügyesen elrejtették azt az ablak tetejére rálógó légterelő alá. Az autó SUV jellegét a kerékjárati ívek szögletes fekete betétei is erősítik. A Kia EV3 légellenállási együtthatója 0,267, amit többek között az autó aljának speciális burkolatával és a 80 km/h-s tempó felett becsukódó légbeömlő nyílásokkal tudtak elérni.

 

A hátsó üléssor az autó külső méreteihez képest kimondottan tágas. Még a 190 cm magas kollégák is könnyedén be tudtak maguk mögé ülni. Az első ülések háttámlájának felső, szövet borítása nagyon tetszetős, és jó ötlet, hogy a hátul ülők eszközeinek töltésére kialakított USB csatlakozók is az első ülések háttámlájára kerültek.

 

A csomagtartó padlója két szintre is betehető. A magasabb állásban a lehajtott hátsó üléstámlákkal alkot egy síkot, és egy méretes rakteret választ le a csomagtérből. Ha az alsó állásba tesszük, akkor egyben megkapjuk a 460 literes csomagteret, ami így nem csak nagy, de jól pakolható is. A lehajtott ülésekkel 1250 literes térbe pakolhatunk. Az autó belterében egyébként rengeteg újrahasznosított anyagot használtak fel.

 

Az első szélvédő alatti panelre egyetlen üveglap alá két 12,3 colos, és közéjük egy 5,3 colos képernyő került - pont úgy, ahogy azt az EV9-ben is láthattuk. A sofőr előtti nagyobb kijelző természetesen nem érintős, de a másik kettő az. Az 5,3 colos álló formátumú képernyőn kizárólag a klíma kezelőszervei érhetők el. A jobban felszerelt modellekben ezt a panelt egy szintén 12,3 colos HUD (Head-up-Display) is kiegészíti. Az infotainment rendszer kifejezetten praktikus, és természetesen frissíthető. A kezelőfelületen vegyesen találunk fizikai gombokat, le-fel billenthető karocskákat, érintős felületeket.

 

A Kia EV3 az EV sorozat többi tagjához hasonlóan az e-GMP platformra épül, még ha ez elsőre nem is tűnik egyértelműnek. A nagyfeszültségű rendszer például 800 volt helyett csak 400 voltos, a töltőcsatlakozó a jobb hátsó sárvédőről a jobb elsőre került, és az autóban lévő egyetlen motor sem a hátsó, hanem az első kerekeket hajtja. A tisztán elektromos platform viszont lehetővé teszi, hogy az autó a rövidebb tengelytáv és teljes hossz ellenére is legalább olyan tágasnak érződjön, mint az előd Niro EV, miközben a csomagtartója csak egy hajszálnyival kisebb a most piacon lévő modellnél.

 

A Kia EV3 is kétféle akkuval készül. A kisebb hatótávú változat Standard Range néven fut majd, és nettó 58,3 kWh-s akkut kap. Bár a hivatalos WLTP hatótávok még nem állnak rendelkezésre, a tervek szerint ezzel az akkuval 410 km-t lehet megtenni. A Standard Range összteljesítménye 204 lóerő, 7,4 másodperc alatt gyorsul 0-100 km/órára, gyorstöltőn pedig 10-80%-ra akár 30 perc alatt feltölthető. A nagyobb hatótávú változat Long Range néven lesz rendelhető, és 81,4 kWh-s akkuval készül. Ez a Kia előzetes számításai szerint 560 km-es hatótávra lesz elegendő. Az EV3 árát a szakma 30 ezer dollárra kalibrálja, a modell először Dél-Koreában kerül a szalonokba 2024 júliusában, ezt követi az európai bevezetés az év második felében.

Tóth Gábor Ákos

 

Előző

Az e:Ny1 nem egy titkos kód...

Következő

Lendületben a Peugeot innovátorai...

Kövess minket!