2022. December 03. | Ferenc
Előző

Limitált apróságok ...

Következő

A Bugatti volt a sztár a Comói-tó par...

Zéró emisszió a Városligetben

A Magyar Zene Házában mutatkozott be minap a magyar sajtónak a Toyota első, Európában is forgalmazott tisztán elektromos autója a bZ4X, valamint a SUV-vá nőtt Corolla Cross.

 

A tájékoztatón elhangzott: a következő három évben a Toyota termékpalettáján további 7 tisztán elektromos autó megjelenése várható, az évtized végéig a Lexusszal együtt pedig több tucat zéró emissziós modellt kínál majd a japán gyártó. Az elsőre bizarrnak tűnő névben a beyond Zero kifejezésre utaló bZ előtag a Toyota új termékkategóriájának modelljeit jelöli majd a következő években. A 4-es szám ebben az esetben a méretkategóriára utal, míg az X az SUV felépítésről illetve a négykerék meghajtásról tanúskodik.

 

A bZ4X 4690 mm-es hosszával és 2850 mm-es tengelytávjával egy relatíve nagy autó: méretét tekintve a hagyományos meghajtású RAV4 és Highlander modellek közé lőtték be. Az utastér a méretnek megfelelően egészen tágas. A padlóba épített akku miatt a hátsó ülések viszonylag alacsonyra kerültek, hogy a magas emberek számára is maradjon kellő fejtér. Az idén érkező autók még mind hagyományos kormánykerékkel készülnek.

 

A mögötte viszonylag furcsán, távol elhelyezett képernyő egyszerre igyekszik a klasszikus műszeregységet és a Head Up Display tudását ötvözni, hogy milyen sikerrel, az majd a tesztek során remélhetőleg kiderül. Az előzetes beharangozókban emlegetett steer-by-wire kormánymű az U alakú kormánnyal együtt jövőre érkezhet. A 452 literes csomagtér a kategóriában átlagos méretű. A kötelező tartozékok többsége befér a padló alatti kis extra rakodótérbe, így a csomagtér teljes egészében az utasok csomagjaié lehet.

 

A bZ4X-et mindössze egyféle akkukapacitással kínálják. A töltés váltakozó áramú hálózatból egyelőre egy fázison 29 A-rel, vagyis a japán autóknál megszokott 6,6 kW-tal történhet, de az őszi gyártástól ígérik a 11 kW-os (három fázis, 16 A) töltési opció megjelenését. Egyenáramon a töltési görbe legfelső pontján ideális esetben eléri majd a 150 kW-ot, de 10-80%-os tartományban a megszokott fél órás töltési idővel számolhatunk.

 

Akkuból ugyan csak egy van, de hajtásláncból lehet majd választani az elsőkerék és az összkerék meghajtás között. Az előbbi esetén a bZ4X-et egy 150 kW-os villanymotor fogja mozgatni (204 LE), míg utóbbinál két darab 80 kW-os motor dolgozik össze a két tengelyen (218 LE). A jobb fogyasztást az egymotoros verzióhoz ígér a Toyota, azzal a WLTP ciklus szerint mérve akár 500 km hatótáv is elérhető. Gyorsulás tekintetében magától értetődő módon a kétmotoros verzió a nyerő, amivel 7,7 mp alatt érhető el a 100 km/h-s sebesség álló helyzetből, de ez a gyengébb verzióval sem tart tovább 8,4 mp-nél.

 

A Toyota bZ4X nem csak méretben, de árban is a RAV4 illetve a Highlander közé érkezik, bár a jobban felszerelt elektromos modell már a legdrágább Highlanderen is túltesz. A bZ4X indulóára 19.760.000 Ft, de az összkerék hajtású, minden extrát tartalmazó, metálfényes és napelemes üvegtetős Premier Edition változatért 24.830.000 forintot kell a szalonban hagyni. A Toyota bZ4X június 1-től rendelhető Magyarországon, az első ügyfélautók megérkezése őszre várható.

 

Azt eddig is tudtuk, hogy a Toyota Corolla a világ legnagyobb példányszámban eladott modellje, és itthon is igen népszerű. Ám mivel manapság az SUV-oknak áll a világ, a Toyota ötvözte a két halmazt, így megszületett a Corolla Cross. A C-SUV szegmensbe érkező Corolla Cross a 2640 mm-es tengelytávjával és 4460 mm-es hosszával a CH-R és a RAV4 közé érkezik – az egyik legnépesebb SUV-kínálat ezzel a Toyotáé lesz Európában.

 

Az előd modellhez képest jelentős újdonság, hogy összességében 8 százalékkal nőtt a hajtásrendszer összteljesítménye, a kétliteres elsőkerekes változat így 197 lóerős, és 8,1 másodperces nulla-százas gyorsulást jelent; az AWD-i változatban a 40 lóerős villanymotor hajtja a hátsó tengelyt, gyorsulása ugyanannyi, mint az elsőkerekes variációé. A Toyota szerint az ötödik generációs hibrid rendszer linerárisabb és kiszámíthatóbb a gyorsítások közben, az autó sebessége pedig szorosabban követi a motor fordulatszámát.

 

A Corolla Cross az európai igényekre szabott szórakoztató rendszert kapott, teljesen új kezelőfelülettel. A sofőr előtti kijelző a szegmensben a legnagyobb, 12,3 colos, felülete személyre szabható, ami a kor elvárásainak megfelelően már a navigációt is képes megjeleníteni. A központi kijelző mérete 10,5 col, a korábbiaknál gyorsabb processzorral.

Az első Crossokat szintén 2022 őszétől vehetik át a leendő tulajdonosok.

Tóth Anna Lili

Előző

Limitált apróságok ...

Következő

A Bugatti volt a sztár a Comói-tó par...

Kövess minket!