2023. Február 08. | Aranka
Előző

„Elektromos kígyó” az olaszoktól...

Következő

Toyota Prius: „áramvonalas” ötödi...

Télen a jégen

Hamarosan megérkezik a december, ezzel együtt pedig a hideg idő is: a téli autózás kockázatai azonban elkerülhetőek vagy minimalizálhatók.

 

Felelősségteljes autótulajdonosként fontos, hogy az egész évben megfelelően karban tartsuk gépkocsinkat, és ez hatványozottan fontos télen, amikor a hideg és az átlagosnál csapadékosabb napok miatt egyébként is nehezebb körülmények várnak minket az utakon. A kocsink fontosabb elemei ilyenkor nagyobb figyelmet igényelnek, a főbb odafigyelési pontokat gyűjtöttük csokorba a Das WeltAuto Centrum szakértőjének segítségével.

 

1. Ne húzzuk tovább a gumicserét!

A héten már alacsonyabb a hőmérséklet, ezért elérkezett az idő a gumicserére, és nem szabad várni vele az első havazásig, mivel a nyári gumi hét Celsius-fok alatti napi átlaghőmérsékletnél, valamint havas, síkos úton már nem látja el megfelelően a feladatát.

Emellett fontos ellenőrizni a guminyomást is a biztosabb tapadásért. Az ajánlott értéket – a vezetőoldali ajtókeretben vagy a tanksapka alatti matricán találjuk. Bár sokan úgy tartják, csökkenteni kell a légnyomást az alacsony külső hőmérséklet miatt, a túl alacsony gumiabroncsnyomás következtében romolhat a tapadás és az üzemanyag-fogyasztás is, ráadásul a gumink várható élettartamát is jelentősen csökkenthetjük.

 

2. Mérjük fel az akkumulátorunk állapotát!

A gumicsere mellett az autó akkumulátorának ellenőrzése is elengedhetetlen, mivel alacsony hőmérsékleten rendkívül nagy terhelésnek van kitéve, és amennyiben rossz állapotban van, könnyen járhatunk úgy, hogy egy fagyos reggelen nem indul a gépkocsink, ami egy sietős napon igencsak kellemetlen lehet. Az akkumulátor élettartama és töltöttsége jelentős mértékben függ attól, hogy egyszerre hány fogyasztó terheli, márpedig manapság egyre több mindent hajt meg az autó akkumulátora. Ez főleg akkor lehet kritikus, ha jellemzően rövid szakaszokon használjuk a négykerekűt, és az akkumulátor nem tud megfelelően töltődni vezetés közben.

 

3. Ellenőrizzük a folyadékszinteket!

A hűtőfolyadék fagyáspont-mérése jelzi, elegendő-e a fagyálló a hűtőrendszerben. A mérés eredményeképpen legalább mínusz 20 Celsius-fokos értéket kell kapnunk, mivel ennél gyengébb fagyvédelem a hűtőfolyadék befagyásával fenyeget, ami jelentős károkat okozhat a hűtőfolyadék-szivattyúban, így a motorban is. Ugyanez vonatkozik a szélvédőmosó-folyadékra is: a nyári tisztítószert el kell használni és télre is alkalmas mosófolyadékkal kell feltölteni, ha ugyanis maradt nyári folyadék a tartályban, az első mínuszok érkezésével könnyedén befagyhat, ami akár a tartály megrepedéséhez, vagy a szivattyú elektromos motorjának elromlásához is vezethet, amely javítása jóval drágább, mint a folyadékcsere.

 

4. Látni és látszani

A rövidebb nappalokkal a látási körülmények is folyamatosan romlanak, ahogy az ősz télbe fordul át, ezért a megfelelő világítás kiemelt szerepet tölt be. Fontos megnézni, mennyire mattult a fényszóró burája, a felület homályosodása ugyanis jelentősen ronthatja a fényszóró hatásfokát. Polírozással egyébként könnyen javítható az esti fényhatás. Hiányos lámpákkal veszélyes közlekedni. Egyrészt mi sem látunk jól, de minket sem érzékelnek megfelelően a forgalomban részt vevők. A kilátást javítandó az ablaktörlőlapátot is cserélni kell, ha eljött az ideje: amennyiben csíkot húz az ablakon, esetleg bizonyos felületet nem töröl, azonnal másikat kell beszerezni, mivel a téli esős, ködös, havas estéken egyáltalán nem mindegy, hogy maszatolnak-e a lapátok, márpedig a jó kilátás alapvető a biztonságos vezetés szempontjából.

Tóth Gábor Ákos

 

Előző

„Elektromos kígyó” az olaszoktól...

Következő

Toyota Prius: „áramvonalas” ötödi...

Kövess minket!