Ami a Volkswagennél a California, az a Fordnál a Nugget, a Citroënnél a Type H – a gyártók egy közel 100 ezres európai piacon versengenek.
Az új Ford Nugget elsőként a 170 lóerős EcoBlue dízelmotorral mutatkozik be, de mint ahogyan a Transit Custom többi kivitele, úgy a lakóautó is elérhető lesz a Kugából ismerős plug-in hibrid hajtással. A 2,5 literes, benzines szívómotor és az elektromotor együtt 232 lóerős teljesítményre lesz képes, a tisztán elektromos hajtást a 11,8 kilowattórás lítiumion akkumulátor biztosítja.
Nem maradnak ki a lakóautóból sem a Transit Custom újdonságai, például az asztallá hajtható kormánykerék, vagy a digitális műszerfal a 13 colos érintőképernyővel, amelyen a Ford legújabb SYNC 4 rendszere használható. A vezetési asszisztensek sorát adaptív tempomat, sávtartó, holttérfigyelő és az ekkora járműveknél hasznos 360 fokos kamerarendszer gazdagítja. A kabinban és a felhajtható sátortető alatt is kétszemélyes hálóhelyet találunk, a mosogatóval, tűzhellyel és hűtőszekrénnyel szerelt L-alakú konyhát az autó hátuljából lehet elérni, és szériafelszerelés lesz a hideg-melegvizes külső zuhanyozó is.
Az utastérben van egy pár modern megoldás, például 5G modemről lehet internetezni, 7 colos érintőképernyőn vagy az okostelefonra letölthető alkalmazással lehet irányítani a fedélzeti berendezéseket, és napelemes tetőt is lehet kérni. Az új Transit Custom Nugget elsőként a 170 lóerős dízelmotorral rendelhető, az első példányok 2024 tavaszára készülnek el.
A Citroën sem akar lemaradni, ezért úgy döntött, hogy a világ egyik vezető szabadidőjármű-rendezvényén, a 2023. augusztus 25. és szeptember 3. között megrendezésre kerülő düsseldorfi Caravan Salon autós kiállításon már bemutatja Type Holidays névre keresztelt furgonját. A koncepció egyszerre merít a legendás Citroën Type H és a kortárs Spacetourer modellekből. A jellegzetes belső kialakítás hamarosan az egész Citroën-hálózatban elérhető lesz egy „Holidays” elvevezésű termékcsalád részeként.
A Citroën e szegmensben a piac kulcsszereplőjének számít: Európában a második legtöbb lakóautó-alapjárművet szállítja. Ezt az örökséget kívánja hangsúlyozni a márka azzal is, hogy a bemutatott SpaceTourer az olasz karosszériaépítő cég, a Caselani jóvoltából a Type H külsejét kapta meg. A Citroën már korábban is tett néhány kirándulást a lakóautók világába, erről tanúskodnak a Hyphen, a Rip Curl vagy a The Citroënist koncepcióautók.
A következetes tervezés egy valós társadalmi jelenségre reagál. Sokan vannak, akik a szabadság és a természet szerelmeseiként nyitott ajtó mellett egyenesen az ágyukból szeretnének gyönyörködni a táj szépségeiben, és függetlenségüket vagy anyagi lehetőségeiket szem előtt tartva átalakított lakókocsira váltanak. Egy lakóautóval gyakorlatilag bárhol szabadon közlekedhetünk: magassága nem éri el a 2 métert, így a városi és tengerparti parkolóházakba is befér, és egész évben napi szinten használható. Évente kb. 90 000 új gépjármű fogy belőle Európában, ami az eladott szabadidőjárművek több mint felét jelenti.
Tóth Gábor Ákos