Európában is bevezeti a Denza márkát a kínai BYD, ennek egyik nagy dobása a Z9 GT, amit a plug-in hibrid Porsche Panamera ellenfelének szánnak.
Az április 8-13 között megrendezendő Milánói Design Héten mutatkozik be a BYD prémium márkája az európai vásárlóknak - az eseményről a vállalat magyar képviselete is kiküldött egy sajtóközleményt mely szerint a modell "minden részletét az elegancia és a presztízs kifejezésére tervezték, míg a legkiválóbb anyagok garantálják a prémium minőséget és a tökéletes kényelmet". Szóval, egyáltalán nem véletlen a helyszínválasztás.
A márkát egyébként még 2010-ben alapította a BYD és a Mercedes-Benz 50-50 százalékos vegyesvállalatként, ám az eredeti elképzelés nem vált be, évente csak 2-4 ezer autót tudtak eladni, így 2021-ben a németek 10 százalékra csökkentették a részesedésüket, majd tavaly szeptemberben teljesen ki is szálltak a cégből. A BYD viszont új modellkínálat mellett megtöbbszörözte az eladásokat, amelyek az utóbbi két évben megközelítették a 130 ezret.
A Denza az anyacéghez hasonlóan környezetbarát plug-in hibrid és tisztán elektromos modelleket kínál, ám viszonylag szűk portfólióval rendelkezik. A Kínában még mindig népszerű MPV, azaz egyterű szegmensben indul a Denza D9, mégpedig nagyjából 17 millió forintnak megfelelő jüanért. Hogy az Európában már szinte eltűnt kategóriát elhozza-e a kontinensre a BYD, arról még nincs hír, de ha igen, az ára akkor is biztosan lényegesen magasabb lesz ennél.
A kezdeti járművek között biztosan szerepel majd a Denza Z9 GT kombi, a Porsche Panamera stílusú sportkocsi, amelyet Wolfgang Egger, az Audi egykori stylistája tervezett. Kínában 400 mérföldes hatótávolságú elektromos autóként és PHEV-ként is kapható. Egy robusztus SUV is várható, amelyet úgy terveztek, hogy versenyezzen a Land-Rover Defenderrel.
Az SUV kategóriában az N7 és nagyobb N9 modellek képviselik a márkát – előbbi a Tesla Model Y vetélytársa, hasonló áron, de tud egy olyan különleges trükköt, hogy egyszerre két oldalról, két töltővel is tölthető.
A milánói bemutatkozás különlegessége lesz az N9, egy 5,25 méteres monstrum, a BMW X7, vagy a Mercedes-Benz GLS kihívójaként, eredeti 18-22 milliónak megfelelő kínai ára nyilván csak fokozza majd a várakozásokat.
Akik viszont nem kedvelik a SUV formát, azoknak jó hír, hogy érkezik a Denza Z9 is, ami egy négyajtós szedán, s van belőle kombi verzió is Z9 GT néven – ezek is 17 milliót érő jüanért indulnak Kínában, európai árukról és esetleges itthoni forgalmazásról azonban még nincs információnk. Összehasonlításul: a BYD első ultra luxus kategóriás elektromos szedánja, a Yangwang U7, ami a napokban került piacra, az árát tekintve máris meglepetést okozott. A közel 1300 lóerős teljesítményt kínáló elektromos luxusautó a várt 140 ezernél jóval kevesebbért, mintegy 90 000 dollárért vásárolható meg.
Tóth Gábor Ákos