2024. Június 19. | Gyárfás
Előző

Mi tegyünk, ha defektet kapunk?...

Következő

Nissan Juke: felnőtt a "kicsike"...

Kevésbé tartják az értéküket a használt e-autók

Egyre népszerűbbek az SUV modellek a használt autó piacon. Az első negyedévben az autó átírások száma több mint 25 ezerrel haladta meg az egy évvel korábbiakat.


A március végéig gazdát cserélt 226.199 db gépkocsi 12,9 százalékkal több az elmúlt év azonos időszakában regisztráltnál – olvasható a Data House összesítésében. A legnépszerűbb márkának az Opel, a Volkswagen és a Suzuki számított.

 

Erről Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum Budaörs értékesítési igazgatója úgy vélekedett, hogy 3-4 év múlva markáns változást fogunk látni a márkák sorrendjében, piaci részesedésükben, illetve a méretkategóriákban is. Ennek oka, hogy az SUV kategória hazánkban is vitathatatlanul népszerű, viszont a Swift, az Astra vagy a Focus nem ilyen, tehát ezeket előbb-utóbb SUV modellek szorítják le a dobogóról. Így a kategóriasorrend is át fog alakulni.

 

Egyelőre azonban elmondható, hogy az idei legerősebb hónap a március volt, 76.788 adásvétellel, ami 5,3 százalékkal haladta meg a piac tavalyi harmadik havi teljesítményét, ugyanakkor a múlt hónapban és az első negyedévben egyaránt az Opel és a Volkswagen vezette a használtpiacot, mégpedig jókora előnnyel. A 8.311 Opel-átírás 10,82 százalékos piaci részesedést jelent, a 7.937 Volkswagen pedig 10,34 százalékot, míg a harmadik helyen lévő Suzuki a 6.398 átírással mindössze 8,33 százalékos piaci részesedést ért el.

A magyar piac sajátossága, hogy a márciusihoz képest az első negyedéves összesítésben a sorrend semmit sem változott, sőt, a márkák piaci részesedése is csupán néhány tized százalékkal különbözik a két listán.

 

A használtpiac legkeresettebb márkái az első negyedévben

(darab, piaci részesedés)

1

OPEL

24299

10,74%

2

VOLKSWAGEN

23432

10,36%

3

SUZUKI

18686

8,26%

4

FORD

17914

7,92%

5

BMW

13715

6,06%

6

ŠKODA

12773

5,65%

7

TOYOTA

11842

5,24%

8

RENAULT

11503

5,09%

9

MERCEDES

11310

5,00%

10

AUDI

9844

4,35%

11

PEUGEOT

8238

3,64%

12

FIAT

6302

2,79%

13

CITROEN

5720

2,53%

14

MAZDA

5061

2,24%

15

KIA

5018

2,22%

Forrás Data House

 

Ma ugyanis az átírásokat az alsó-közép kategória vezeti 64.204 darabbal és 28,38 százalékos piaci részesedéssel a kisautók (47.797 darab, 21,13%), valamint a felső-közép kategória (32.086 darab, 14,19%) előtt. A magyar piac sajátossága, hogy a negyedik legnagyobb forgalmú kategória, az alsó-közép méretű C-SUV modellekből csupán 11.746 cserélt gazdát, ami mindössze 5,19 százalékos részesedést jelent.

 

Az első negyedév kedvenc használt modelljei

SUZUKI SWIFT                               9068

OPEL ASTRA CLASSIC                   6667

FORD FOCUS                                 6456

VOLKSWAGEN PASSAT                 6138

ŠKODA OCTAVIA                           6042

VOLKSWAGEN GOLF                    5979

OPEL CORSA                                  4615

BMW SERIES 3                              3899

VOLKSWAGEN POLO                    3325

ŠKODA FABIA                                3237

Forrás: Data House

 

„Tapintható, hogy a KIA/Hyundai ma 6-8 éves népszerű modelljei egyre keresettebbek lesznek a használtpiacon, úgyhogy el tudom képzelni, hogy a használtpiac népszerűségi listáját vezető márkák helyét az ilyen feltörekvő márkák fenyegethetik akár néhány év múlva” – jósolja a szakértő, rámutatva ugyanakkor, hogy az Európai Uniós szintű tendencia szerint az elmúlt másfél évben a használt elektromos és hibrid autók ára jóval gyorsabban és nagyobb mértékben csökkent, mint a belsőégésű motorral ellátott modelleké, vagyis az e-autók kevésbé tartják az értéküket.

 

Az okokról Tóth Péter elmondta, hogy az elektromos autók vásárlóit egyrészt az befolyásolja, hogy akinek naponta 400-500 kilométert kell megtennie, és a munkája nem teszi lehetővé, hogy a töltöttséget figyelje, vagy állandóan töltőállomást keressen, az bizony marad a dízelnél.

 

Másrészt folyamatos és intenzív az elektromos technológia fejlődése, így sok vevő felteszi a kérdést: érdemes-e 300-500 kilométeres hatótávú autót venni, ha „holnapután”, vagyis két-három éve múlva a 600-700 kilométeres hatótáv lesz az általános. Ez a kivárás persze a használt árakra is negatívan hat. Emellett egyre több márka jelenik meg elektromos modelljeivel az új modellek piacán, így az árverseny a használtpiacon is érezhető.

Tóth Gábor Ákos

 

Előző

Mi tegyünk, ha defektet kapunk?...

Következő

Nissan Juke: felnőtt a "kicsike"...

Kövess minket!