Teszteltük a Honda második 100%-ban elektromos SUV modelljét, az e:Ny1-t
Bevallom, sokáig nézegettem összeráncolt homlokkal a tesztről szóló e-mailes visszaigazolást, mire valami gondolatom támadt arról, hogy mégis…, hogy mondjuk ki ennek az autónak a nevét?! A Honda e:Ny1 angolosan kiejtve anyone (magyarul: bárki) talán a legbotrányosabb modell elnevezés a Toyota bZ4X mellett, olyannyira, hogy az autót véleményező szakmabeliek tömegesen lázadtak fel a formabontó elnevezés ellen. Ugyan nem a nyugati újságírók, sokkal inkább az ázsiai vásárlók nyelvi akadályaiból (egyszerűen nem tudnak mit kezdeni ezzel a névvel, még kevésbé kiejteni) adódóan az a hír járja, hogy a ráncfelvarrott verzió már csak az Y1 névre fog hallgatni, ami, ha nem is hihetetlenül kreatív, de legalább emészthető a nagy tömegek számára. A névből kiindult vitafórumot félretéve a Honda e:Ny1 nem bárki és nem is akárki, sokkal inkább valami olyan bizarr egyvelege a korábbi Honda modelleknek (és talán más márkáktól vett ihletnek), amit egyszerűen nem lehet nem szeretni!
A 2023-as modell a Honda második 100%-ban elektromos SUV-je, ami sokak szerint egy „villany HR-V”-nek felel meg, én azonban ezzel vitatkoznék. A HR-V maszkulin, túlnyomórészt szögletes megjelenése csak halványan fedezhető fel ebben az alapvetően kissé ferdehátú, lekerekített formákra épülő modellben. A dinamikus vonalak mellett egy egyszerűbb, hűtőrács nélküli orr az e:Ny1 ismertető jele, ami egyébként a praktikumra épül, hiszen itt található a rejtett töltőcsatlakozó – de erről később lesz még bőven szó.
A karcsú fényszórók, LED-es hátsó lámpák, új, fehér Honda embléma és igen szép könnyűfém felnik egy kifinomult, de figyelemfelkeltő összhatást eredményeznek. Az általam tesztelt autó Aqua Topaz Metallic, magyarul világos topáz színű fényezést „viselt”, amire érthető módon sok dicséretet kapott az autó az egy hetes teszt során. Lévén SUV modellről beszélünk, méreteiből (4387 mm hosszú, 1790 mm széles, 1584 mm magas) adódóan nem ez lesz a kedvenc modellem a belvárosi parkolások során, de ezt a minimális kényelmetlenséget többszörösen meghálálja a kocsi belső kényelem terén.
Szerintem sokunknak gyenge pontunk egy világos bőr belső terű autó, mindenesetre nálam biztosan vitte a prímet a Honda e:Ny1 belső dizájnja (még az ujjlenyomatos zongoralakkal is). Az apró részletek, mint a szintetikus bőr felületek kék színű eldolgozása és a kék hangulatvilágítás, vagy a már inkább erősebb részletek, mint a táblagép-méretű infotainment a műszerfalon, mind igencsak hívogatóvá teszik az autót. Az üveg panorámatető érezhetően sokkal tágasabbá teszi az autó belső érzetét, ám a hátsó rész paneles kialakításának indokoltsága még mindig kérdőjel bennem.
A ZR-V-hez képest mérföldekkel kényelmesebb vezetőülés plusz pont, de egyébiránt (minden elfogultság nélkül) hozza a modell azokat a kényelmi elemeket, amiket mára már megszokott Honda felszereltségként emlegetünk. Kulcs nélküli ajtónyitás és motorindítás, fűthető ülések és kormánykerék, head-up display, vezeték nélküli töltő és többfunkciós kormánykerék, mind-mind a vezető kényelmét szolgálják és a bevált recepten nem változtatva, minden kézre eső helyet kapott. Érdekes és rendkívül praktikus megoldást találtak a szellőztetőrendszer reformjára, aminek köszönhetően nem az arcunkba kapjuk a hideg/meleg levegőt, hanem egy függönyt képezve az utasok mellett áramlik. Japán minimalizmus ide vagy oda, de a már említett gigantikus érintőképernyős infotainment kijelző a show sztárja, rossz nyelvek szerint a Tesla-féle kijelző által ihletve. A 15,1 colos álló monitoron egyszerre három alkalmazás fut a navigációtól, az alkalmazásoktól és a tolatókamerától kezdve a hangtechnikáig és a klímavezérlésig. Akármennyire is vad ötletnek tűnhet egy ilyen megoldás, a valóságban is megállja a helyét: a nagy kedvenc Apple CarPlay hiba nélkül fut rajta és könnyen lehet kezelni az autó különböző funkcióit is.
Apropó, funkciók, és az a fránya belvárosi parkolás! A már említett hatalmas kijelzőn megjelenő, mondhatni tökéletes 360 fokos kamerarendszer még szerintem azoknak a szívét is meglágyítja, akik egyébként nem látják ennek a berendezésnek a létjogosultságát. Persze, mondhatnánk, ennyi erővel be lehetne ülni egy önvezető kocsiba is, de valljuk be: nem ad biztonságérzetet az embernek, ha látja is, mi történik a kocsi körül, kiváltva az őrült pittyegést?! A technológia oltárán áldozva még érdemes szót ejteni a Honda SENSING rendszerről, ami egy exkluzív, intelligens, fejlett biztonságtechnológiai csomag, benne adaptív sebességrögzítő, sávtartó asszisztens, kitolatást segítő rendszer, holttérfigyelő, aktív sávváltás segítő stb. A kocsi méreteiből adódóan ezek az extra elemek abszolút felértékelődnek és bizonyosan fontos szemponttá avanzsálódtak már a vásárlók köreiben is, hiszen a közúti balesetek jó része megakadályozható ezek segítségével.
A teljesen elektromos autók kedvelőinek jó hír, hogy az elsőre akár lomhának is tűnő kocsi nagyon szépen gyorsul és sport fokozatban igazán sportos, dinamikus vezetésre is alkalmas. Ami ennél rosszabb hír, hogy a középső monitoron nyomon követhető töltőállomásokat igen gyakran kell látogatni, mert nem tartozik a legtakarékosabb modellek közé az e:Ny1. Egy ideális világban, ideális körülmények között, ahol stabil 20 fokban minden nap elpötyög az ember munkába, majd a gyerekekért oviba és haza, majd éjszakára felteszi tölteni az autót, valószínűleg népautó lenne ez a Honda, de az autópályás közlekedésben és változó időjárási viszonyok között már kevésbé. A nagyon barátságos 15- 16 kWh fogyasztás könnyen és tartósan csúszik 20 kWh fölé nagyobb sebességet igénylő szakaszokon, ami egy ilyen teljesítményű és tömegű autónál ugyan indokolt, de még mindig az elektromos autózás ellenzőinek adnak igazat.
Balatonról Budapest felé tartva az előre jelzett dugónak úgy gondoltuk, nem vágunk neki 25%-kal, még úgy is, hogy Székesfehérvártól a kijelző bőven elegendő km-t mutatott. Gyorstöltővel 39 perc alatt töltött 70%-ra 6700 Ft-ért, amivel utána teljes nyugalommal folytattuk utunkat. Én maximálisan megértem azokat, akik ódzkodnak az ilyen kiszámíthatatlan helyzetektől, viszont abban is látni kell az igazat, hogy megannyi más téren (finanszírozás, fenntartási költségek, parkolási költségek, szervizelés) meghálálja az autó az elektromos hajtást.
Vetélytársakért nem kell a Honda e:Ny1-nak a szomszédba menni, hiszen a Tesla Model Y, Hyundai Kona Electric és a Kia EV6 is mind hasonló paraméterekkel dolgoznak – a hangsúlyt a hasonlóra tenném, hiszen ár-érték arányban mindenki eldöntheti, hogy melyik mellett tenné le a voksát. Igaz, 20,73 millió forint talán kicsit túlmegy a reális árkategórián, de ezt csak is olyan mondaná, aki nem elfogult minimálisan sem a japán autókkal szemben és érzéketlen tud maradni az újításokban bővelkedő Honda e:Ny1 modell bájaira.
Tóth Anna Lili