2024. Április 20. | Tivadar

Gazdi felismerő motorosoknak

A bajor márka a motorkerékpár-gyártók közül elsőként vezette be a BMW iFace-t: egy arcfelismerő rendszert, amely feleslegessé teszi az eddigi indítókulcsot.

 

A tavasz beköszöntével kirajzottak az utakra a motorosok is – az ő életüket könnyíti meg egy vadonatúj technikai fejlesztés. Amikor a biztonságról beszélünk, hajlamosak vagyunk motorok esetében a vezető és esetleges utasa fizikai védettségére gondolni, pedig a motorkerékpár védettsége is fontos – ezeket a nagy értékű, olykor egy személyautó árával felérő modelleket ugyanis előszeretettel lopják az erre specializálódott bűnözők.

 

Jellemzően akkor, amikor a motoros elhagyja gépét, például beül egy kávéra, vagy a tájat fotózza éppen. A BMW iFace – amit a Müncheni Egyetem szemészeti intézetével együttműködve fejlesztettek ki - egyrészt a motoros arcának felismerését, másrészt a szemek írisz-, és szaruhártya mintázatának összehasonlítását kínálja a biztos azonosítás érdekében.

 

Az arcfelismerés a legújabb 3D technológiát használja, amely a motorkerékpár ultramodern TFT-kijelzőjébe van integrálva, és kívülről nem látható. Sávonkénti letapogatással működik, egy olyan technológiával, amelyet már évek óta alkalmaznak például a fordított mérnöki tervezés során. A sisak levételével az arc háromdimenziós és biometrikus szkennelése történik.

 

Az így kapott háromdimenziós képet összehasonlítják a rendszerben tárolt adatsorral. Ha a kalibráció pozitív, a gyújtás, a kormányzár és más zárófunkciók felszabadulnak, és a motoros elindíthatja a motorkerékpárt. Mivel a 3D szkennelés infravörös szkenneléssel működik, ez a fajta arcfelismerés sötétben is működik.

 

A hitelesítés lehetővé teszi, hogy a rendszer a sisak viselése mellett is azonosítani tudja a használót, mivel ekkor csak az írisz és a szaruhártya szkennelése történik meg, és ezeket hasonlítja össze a rendszerben tárolt adatokkal. Ezenkívül egy speciális polarizációs szűrő lehetővé teszi a letapogatási folyamatot még erősen színezett, sőt fényvisszaverő napellenzőkön, különböző típusú szemüvegeken és kontaktlencséken keresztül is. A motoros a letapogatási folyamat előtt a megfelelő menüfunkciók segítségével a kijelzőn betáplálja az éppen használt napellenző, illetve látást segítő eszköz típusát.

 

Lopási kísérlet esetén a BMW iFace kommunikál az eCall elektronikus segélyhívó szolgálattal. A BMW Motorrad Call Center egy speciális kód használatával nem csupán értesül a lopási kísérletről, hanem a szkennelési adatok (arc- vagy szemszkennelés) és az aktuális földrajzi koordináták is egyidejűleg továbbításra kerülnek a szövetségi rendőrségi hatóságok nemzetközi központi adatbázisába.

 

Ha az ottani adatbázisban releváns adatra bukkannak, azonnal megkezdődhet az érintett személy felkutatása. Ha nem áll rendelkezésre megfelelő adat, a továbbított szkennelési információkat ebben az adatbázisban tárolják, hogy később felhasználhatók legyenek.

A BMW iFace-t több mint három éven keresztül fejlesztették ki és tesztelték gyakorlati kísérletek során. A rendszer a 2023-as őszi autószalonok egyikén mutatkozik be, és kezdetben csak a BMW Motorrad boxer-modelljein kerül alkalmazásra.

Tóth Gábor Ákos

 

Kövess minket!