Ez az új trend a prémiumgyártóknál, a Mercedes, az Alfa Romeo és a Ferrari már előrébb jár, de most itt a BMW-től az 50 példányban limitált Skytop.
A márka hírnevének öregbítése mellett brutális profit realizálható egy-egy erősen limitált modellen. Az olaszok tavaly mutatták be az Alfa Romeo 33 Stradale típust, amit a nevéhez hűen mindössze 33 szerencsés kaparinthatott meg. Az Icona sorozattal a Ferrari is a gyűjtőket célozta meg, csak márkahű vásárlók juthatnak hozzá a különlegességekhez. Nemrég a Mercedes indította el a Mythos szériát, ahol szintén a szenvedélyes gyűjtőknek készítenek csillagászati árú autókat. A BMW Skytop most itt próbál piacot hódítani.
Első felvonásként a Concorso d’Eleganza Villa d’Este idei eseményén mutatkozott be a BMW Concept Skytop tanulmányautó. A rengeteg pozitív visszajelzés hatására a BMW úgy döntött, elkészíti az elegáns kétüléses 50 darabos limitált szériáját, ami hamarosan meg is érkezik az utakra.
A modell nem titkoltan a BMW 503 és Z8 utódjának tekinthető, a két modell között a ritkaság a kapocs. Az 503 az ötvenes években készült 413 példányban, a Z8 pedig a kilencvenes évek szülötte, ebből 5703 darab látott napvilágot. Az 50 darabban limitált Skytop első ránézésre is a nyolcasra hajaz, a gyanút csak erősíti, hogy a motor is onnan származik. A 4,4 literes V8-as többek között az M8 szíve is, ott a legerősebb változatban 626 lóerőt teljesít. Az utolsó kétséget az utastér oszlatja el, a gyönyörű vörösesbarna kabinban nincs semmi újdonság, szinte változtatás nélkül a 8-as utastere köszön vissza. A váltó nyolcfokozatú dupla kuplungos, mindkét tengely hajtott, így a Skytop 3,3 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára.
A formanyelv éke a motorháztetőről induló, majd az utastéren át húzódó és egészen a csomagtérajtót díszítő alumínium betétig nyúló, látványos vonalvezetés, amely kiváltképp szemet gyönyörködtető megoldásként emeli ki a jármű-sziluett dinamikáját. A hagyományos kilincseket az ajtóélekbe integrált elegáns szárnyak helyettesítik, miközben a guruló műalkotás egyediségét aprólékosan kidolgozott könnyűfém keréktárcsák nyomatékosítják tovább. A világító BMW hűtőrácsok és az első fényszórók a frontrész progresszivitását erősítik. A csiszolt alumínium házakba süllyesztett LED-technológiás elemek az autóiparban jelenleg elérhető legkeskenyebb első fényszórók, amelyeket kifejezetten a Skytop számára fejlesztettek ki a mérnökök és amelyek az összes világításfunkciót egy elembe foglalják. A különkiadás egységes megjelenését a hátsó lámpák lapos, hosszan elnyújtott kialakítása zárja.
Ahogyan az ülések mögött magasodó, bőrrel bevont bukókeret, úgy a teljes egészében lenyitható hátsó ablak és a bőrözött vászontető is színtiszta roadster érzést kelt. A két részre osztott, prémium minőségű műbőrrel bevont tető könnyedén levehető és a csomagtér speciálisan erre a célra kialakított rekeszében helyezhető el.
Igazából csak egyvalamivel maradt adós a BMW: a Skytop vételárával, bár az is igaz, hogy ebben a kategóriában az ilyesmiről nem illik beszélni. De itt egy minket is érintő másik talány. Ugyanis az Art Market Budapest művészeti vásárt harmadik éve támogató BMW Group Magyarország a Millenáris területén idén egy exkluzív kiállítási térben várja vendégeit október 16. és 20. között. Itt mutatkozik be elsőként Magyarországon a nagyközönség, a partnerei és a sajtó képviselői számára az új, negyedik generációs BMW X3, ám azt is megszellőztették, hogy meglepetésként egy koncepció modell bemutatásával is készül a hazai vezérképviselet. Netán a Skytop lesz az?
Tóth Gábor Ákos