A hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológia egyelőre nem része a minap megnyitott debreceni BMW-gyár termékpalettájának.
A BMW olyan modellt emel sorozatgyártásba, amelyet az ügyfelek ötféle hajtáslánc-technológiával rendelhetnek majd meg. Az új BMW X5 a bajor prémiummárka történetében először válik elérhetővé egyszerre nagyfeszültségű akkumulátorról táplált tisztán elektromos meghajtással, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával, benzinmotorral, dízelmotorral és hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával. A hidrogén-ökoszisztémák és az utántöltő állomások nagyvárosi kifejlesztésének támogatására eközben HyMoS (Hydrogen Mobility at Scale) elnevezésű kezdeményezés jön létre, amelynek célja a kísérleti jellegű rendszerbe állás Németországban.
A termékportfólió sokszínűsége továbbra is kulcsfontosságú sikertényező a BMW számára. A folyamatosan változó ügyféligények és -szükségletek maradéktalan jelenlegi, illetve jövőbeni kielégítésének alapját a rendkívül széles hajtáslánc-paletta fekteti le, amely nagyfeszültségű akkumulátorról táplált tisztán elektromos meghajtásokat, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiákat, benzinmotorokat, dízelmotorokat és – 2028-tól az új BMW iX5 Hydrogen képében – hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiát is magába foglal.
Az ötféle hajtáslánc-technológia párhuzamos kifejlesztésének, hatékony rendszerbe állításának és zökkenőmentes sorozatgyártásának záloga a rugalmas gyártási struktúrákban és a magasszintű integrációs szaktudásban rejlik. 2028-tól a BMW modellpalettáján kétféle tisztán elektromos hajtáslánc-technológia sorakozik majd (a nagyfeszültségű akkumulátorról táplált és a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával szerelt), amely a BMW technológiai nyitottságot éltető vállalati megközelítésének módszeres alkalmazását igazolja.
A tesztflotta sikeres világkörüli turnéja után az új BMW iX5 Hydrogen a bajor prémiummárka első sorozatgyártásban kínált hidrogén-meghajtású modelljeként érkezik meg a piacra.
A technológia műszaki alapját az a harmadik generációs üzemanyagcella-prototípus adja, amelyen a BMW és a Toyota vállvetve dolgozik. Ezen innováció kompaktabb beépítési méretek mellett kínál nagyobb teljesítményt és megnövelt hatékonyságot, amely nagyobb hatótávolságot és alacsonyabb energiafogyasztást eredményez. A BMW Steyr-i üzeme és müncheni kompetenciaközpontjai már az első prototípusokat építik. A hajtáslánc-technológia számos alkatrésze a vállalatcsoport landshuti gyárában lát napvilágot.
A hidrogént a globális karbonsemlegesítés jegyében ígéretes jövőbeni energiahordozóként tartják számon, amely a megújuló energiaforrások hatékony tárolóközegeként segíti a kereslet és a kínálat egyensúlyának megteremtését, miközben a megújuló energiaforrások stabilabb és megbízhatóbb energiahálózat-integrálását is lehetővé teszi. A hidrogén az elektromos mobilitás azon még hiányzó darabja, amely ott kínál alternatívát, ahol a nagyfeszültségű akkumulátorról táplált tisztán elektromos meghajtás nem jelent optimális megoldást.
Az új BMW iX5 Hydrogen kifejlesztése mellett a bajor prémiumgyártó a hidrogén-infrastruktúra bővítéséből is aktívan kiveszi a részét. A HyMoS (Hydrogen Mobility at Scale) kezdeményezés iparági és intézményi partnerekkel együttműködve jött létre, a mobilitáshoz szükséges hidrogén-ökoszisztémák támogatására. Arról egyelőre nincs szó, hogy a múlt pénteken átadott debreceni gyár termékei bekapcsolódhatnak ebbe a programba, noha ott kizárólag elektromos modelleket fognak gyártani.
Tóth Gábor Ákos





