2023. Február 08. | Aranka
Előző

Importált életérzés...

Következő

MG: a ZS megéri a „zsét”...

Dráguló matuzsálemek a magyar utakon

A piac azért nem tud frissülni, mert a külföldről importált járművek több mint 60 százaléka öregnek számít.

 

Egyre súlyosabb a helyzet Magyarországon, az autók átlagos kora ugyanis változatlanul nő, sőt mostanra már 15 év fölé került, márpedig soha nem volt ennyire idős a hazai járműállomány – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal legújabb jelentéséből. Ez azért is komoly probléma, mert ez azt jelenti, hogy a magyarok idős, veszélyes autókkal járnak, ez pedig aligha fog változni a közeljövőben.

 

Továbbra is dübörög a használt autók piaca Magyarországon, amit jól mutat, hogy tavaly csaknem 820 ezer jármű cserélt gazdát, ez pedig rekord évnek számított. A növekedés pedig év elején sem hagyott alább, januárban 3,4 százalékkal több autót írtak át 2021 januárjához képest. Azonban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) rendkívül szomorú adatokat tett közzé a napokban: 2021 végén 15 év fölé került a forgalomban lévő személygépkocsik átlagos kora. A márkák sorrendjében ezt a listát a FIAT vezeti 16,9 évvel, a hazai utakon futó Volkswagenek átlagosan 16,6, az Opelek 16,5 évesek.

 

Az elmúlt néhány évben ráadásul kifejezetten megöregedett az autóállomány, ugyanis 2017 júniusában még 14 év volt a járművek átlagos kora, vagyis négy és fél év alatt egy esztendővel idősödött. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy korábban még sosem volt ennyire idős a hazai gépjárműállomány, ami azért nagy baj, mert így a magyarok idős, veszélyes autókkal járnak az utakon. Az ilyen öreg autók tulajdonosai – az eladásra készülve – az utolsó egy-két évben jellemzően már nem igazán törődnek a karbantartással, gyakran az olajcsere is elmarad, és ezáltal korszerűtlen, rendkívül elhanyagolt járművek közlekednek a magyar utakon.

 

„Ezek az autók öt éven belül használhatatlanná válnak, vagy gazdasági totálkárosok lesznek, mégpedig azért, mert nagyon sokba kerül az olcsón vásárolt, de hibás, öreg autók tisztességes rendbehozatala” – összegezte a helyzetet kérdésünkre Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója.

 

Véleménye szerint várhatóan egyelőre nem is javul a helyzet, a piac ugyanis nem tud frissülni, már csak azért sem, mert a külföldről importált járművek több mint 60 százaléka öregnek számít – a tavaly használtan behozott 132 205 autó 63 százaléka 2012 előtt készült. A koronavírus-járvány miatt az elmúlt két évben az új autók gyártási és kiszállítási ideje jelentősen megnőtt a világ összes autógyártójánál a globális chiphiány miatt, emiatt a vásárlók a használt autók felé fordultak inkább, amely a kereslet növekedésével és a kínálat csökkenésével járt. Elemzők szerint ma a legtöbb vevő 1,5–3 millió forint közötti áron szeretne autót venni, ám a kínálat átlagára ennél már magasabb.

Ez a használt autók árára is óriási hatást gyakorolt, a pandémia kitörése óta elképesztő mértékben emelkedett a használt gépjárművek értéke – a népszerű használt autó modellek akár 15 százalékkal is drágultak csak 2021-ben –, a másodkézből származó autók iránt azonban így sem esett vissza a kereslet.

Ez egyúttal azt is eredményezte, hogy sokan nem tudták megfizetni az eredetileg kinézett modellt, hanem helyette egy idősebb járművel kellett beérniük, ráadásul ágazati elemzők pesszimista verziója szerint csak 2024-re állhat helyre az új autók piaca, vagyis a tendencia aligha változik az előttünk álló időszakban.

Ez azt jelentené, hogy új autók híján az emberek továbbra is a használt járműveket keresnék – amely miatt a használt autók ára tovább nőhet 2022-ben –, ezért tovább emelkedhet a Magyarországon forgalomban lévő személyautók átlagos kora is.

Tóth Gábor Ákos

 

A leggyakoribb hazai autómárkák és koruk:

 

Márka

Összesített darabszám

Átlagéletkor (év)

Opel

494.604

16,5

Suzuki

427.787

15,7

Volkswagen

391.587

16,6

Ford

330.756

13,9

Toyota

238.008

12,6

Škoda

221.498

12,7

Renault

220.173

15,5

Peugeot

146.840

15,8

BMW

139.299

14,2

Mercedes

135.729

14,7

Audi

129.393

15,8

FIAT

123.756

16,9

Citroën

102.666

15,5

Forrás: Központi Statisztikai Hivatal (KSH)

 

 

Előző

Importált életérzés...

Következő

MG: a ZS megéri a „zsét”...

Kövess minket!