Megérkezett Magyarországra az új Citroën C3: tágasabb belteret, még több technológiát és egy hibrid változatot is kínál.
Frígiai sapkás forradalmárok, röplapok, szenvedélyes felszólalások, francia forradalmi hangulat és egy 6 milliós vadiúj villanyautó: nos, valahogy így lehetne röviden, tömören összefoglalni az új Citroën C3 bemutatóját. Lehetne bár, de nem fogjuk ennyiben hagyni, hiszen a francia márka az európai piac egy olyan bestsellerét újítja meg, amelyből 2016 óta több mint 1,5 millió példány kelt el- és a változásokat látva feltehetőleg egyre több ilyen fog cirkálni a városokban.
A fair pricing jegyében készült autó minden bizonnyal az árával kelti fel a legtöbbek figyelmét, így pont ebből kifolyólag ezzel fogunk a legutoljára foglalkozni - hiszen annyi minden más izgalmas van ebben a modellben, hogy vétek lenne ezzel kezdeni.
Azoknak, akik nem jártasak a francia koncepció autókban, érdemes lehet egy kis kitérőt tenni ezen a ponton, hiszen az új C3 ihletése mégiscsak az Oli névre hallgató tanulmányautó volt. Még ha az elkövetkező 10 évben nem is fognak ilyen futurisztikus autók grasszálni az Üllőin, azért a Citroënnek sikerült a hangulatát megőrizni az új modellnél, ami immáron egy robosztusabb, szögletesebb járgány- és ez nagyon jól áll neki. A kerekded formák eltűnése ellenére mondhatni báj és kellem az új C3, de viccet félretéve egy vidám hangulatú autó gurult le a tervezőasztalról. A Monte Carlo kék színre keresztelt fényezés, 16” PYRITE keréktárcsák, első LED fényszórók már az alapfelszereltségben is benne vannak, ha hátsó LED-et és 17” keréktácsákat, sötétített ablaküveget, sárvédőket és eltérő fényezésű tetőt szeretnénk, az már sajnos a magasabb felszereltség.
Belsőre az ígért kényelem és egyszerűség válik valóra - ez a Budai hegyekben megtett teszt kör alapján igazolni is tudom. Itt már sajnos számításba kell vennünk a mocskos anyagiakat és szót kell ejteni a két elérhető felszereltségi szintről (arany középútként meghagyták a YOU Plus felszereltséget, ezzel a vonzóbb elemekkel lehet turbózni az alapfelszereltséget). A belengetett 6 190 000 Ft-os áron a YOU felszereltséget kapja a vevő, de itt van egy icipici turpisság, avagy francia rafináltság, ahogy tetszik. “Fapadosan” az autóból kivették az infotainmentet, nincs kijelző, hanem egy beépített okostelefon dokkoló.
Akik valóban a praktikum előtt áldozva választanak autót, azoknak ez egy kiváló lehetőség, lévén mindent a telefonunkkal oldunk meg, minek lenne szükség még egy kijelzőre, ahol ugyanazt látom?! Én személy szerint a kényelmesség mellett teszem le a voksomat, így a tesztelhető MAX felszereltségű autókban található 10,25”-os érintőképernyőt örömmel vettem használatba. A Metropolitan Grey névvel ellátott kárpit uralja a belső teret, végigfut a műszerfal egy részén és az üléseken is, ez szép megoldás, szeretjük.
A bőrhatású kormánykerék olyan franciásan alulméretezett, de ez nem válik hátrányára, ahogyan az sem, hogy a megemelt üléspozíciónak köszönhetően prímán be lehet látni az autót. Az autóban ülve egyébként meglehetősen tágas, légies érzés fogja el az embert, ugyan pár milliméterrel nagyobb ez a C3 elődjéhez képest, mégis nagyobb életteret kap az ember. 310 literes csomagterével nem húzott egy váratlant, de az üléseket lehajtva lehet még ebben az autóban kisebb karácsonyfát szállítani.
A gyorstesztre megkapott autó a manuális változat volt, amit a kacskaringós (és meredek!) budai utcák körülményei között kellőképp ki lehetett próbálni- és itt jön be az Advanced Comfort futómű. Az egy dolog, hogy a szlogen szerint „mindenkinek joga van az elérhető árú mobilitáshoz”, de ezek szerint a “fogtömést igénylő magyar utakon való autózáshoz” is. A kisebb-nagyobb úthibákból adódó zökkenéseket könnyedén nyeli el az autó, nem billeg és stabil tud maradni, ez pedig hatalmas előny a városi közlekedésben.
Meghajtásból három opció lesz elérhető: a manuális sebességváltóval kínált 1,2 literes benzines turbómotor és a tisztán elektromos változat között átmenetet képez az új Hibrid 100 változat, melyet nem kell tölteni, és amely a városi utak akár 50%-át is képes elektromos üzemmódban megtenni. Az elektromos verzió városban 450 km-t, míg vegyes használatban 320 km-t ígér, erről remélhetőleg egy hosszabb teszt során tudunk majd bővebben nyilatkozni.
Nem maradt más hátra, mint az anyagiak. A manuális, YOU felszereltségű, 1,2 Turbo 100 meghajtású modell a legolcsóbb, 6 190 000 Ft, míg MAX felszereltséggel 7 590 000 Ft jelenleg magánügyfeleknek. A 44 kWh 113 LE, automata sebváltós verzió alapállásban 9 890 000 Ft, és full extrásan 11 390 000 Ft- plusz amit még szem-száj kíván, legyen az elixírvörös fényezés, fedélzeti töltőrendszer, vagy téli csomag. Ár-érték arányban valóban forradalmi, megvalósításban annál inkább – kérdés, hogy a vásárlók tudják-e értékelni mindazt a jót, ami ott van az orruk előtt.
Tóth Anna Lili