Riasztóak a hírek a villanyautók piacán – a csökkenő érdeklődés miatt leépítések a Volkswagennél, a Fordnál -, de amiben bízhatunk, az a közösségi közlekedés.
A legjobb példa a Peugeot, amely 2009 óta partnere az angol Királyi Postának, és 2014 óta sok elektromos furgont is szállított nekik. Mostantól az együttműködés magasabb szintre lép, hiszen az elektrifikációban élen járó francia márka újabb 2.100 darab elektromos furgont szállít a szigetországba.
Bár nagy volumenű üzletkötésről van szó, a bejelentés egyáltalán nem okoz meglepetést, hiszen mind a Stellantis égisze alatt működő Peugeot, mind a Királyi Posta sokat tesz azért, hogy járművei a lehető legkisebb mértékben szennyezzék a környezetet. A Peugeot például az európai mainstream-gyártók között élenjárva minden kategóriában kínál tisztán elektromos hajtású járművet. Nem kivétel ez alól a könnyű haszonjárművek szegmense sem, ahol a francia márka nem kevesebb, mint három elektromos furgonnal áll a profi felhasználók rendelkezésére.
Az egyik legprofesszionálisabb felhasználó pedig az angol Királyi Posta, amelynek jogelődjét több mint fél évezreddel ezelőtt, 1516-ban VIII. Henrik rendelete alapján alapították, és 1635. július 31-e óta működik közszolgáltatásként.
A Peugeot folyamatosan szállítja le a megrendelt furgonokat, hogy a karácsonyi időszakra valamennyi munkába állhasson, és a Királyi Posta az év legforgalmasabb időszakában is képes legyen biztosítani a tőle megszokott magas színvonalú szolgáltatást. A választás két okból esett a Peugeot-ra. Egyrészt a már másfél évtizedes múltra visszatekintő együttműködés bizonyította, hogy a Peugeot furgonjai bírják a strapát, megbízhatóan végzik munkájukat. Másrészt a leszállítandó mennyiség több mint fele, pontosan 1.100 darab E-Partner Angliában készül. Az Ellesmere Port-ban működő összeszerelő üzem a Stellantis márkáinak készíti az autókat, és jelenleg az egyetlen olyan autógyár a szigetországban, ahol kizárólag elektromos furgonok készülnek. A megrendelt mennyiség másik része ezer darab Peugeot E-Expert áruszállító.
A Királyi Posta számításai szerint a még idén munkába álló Peugeot elektromos furgonok évente mintegy 6.000 tonna széndioxid-kibocsátástól óvják meg a bolygót. A Királyi Posta úgy tervezi, hogy az új Peugeot furgonokat saját bázisain, a vállalat 100%-ban megújuló forrásból előállított elektromos áramával tölti majd.
Az új E-Partner sikere nem a véletlen műve. A felfrissített dizájnnal hódító kisteherautó WLTP szabvány szerint mért hatótávolsága 340 km fölött van, meghajtását pedig 136 lóerős és 270 Nm nyomatékú villanymotorra bízták, amely 50 kWh-s akkucsomagból kapja az áramot. A hatótáv optimalizálása érdekében az E-Partner energia-visszanyerő fékrendszert kapott, s a visszatáplálás erősségét a vezető a volán mögötti karokkal szabályozhatja.
Mivel az akkupakk a padló alatt kapott helyet, nem rabol helyet a raktérből, így a Peugeot E-Partner 4,4 köbméteres raktere – 780 kg-os teherbírásával együtt – viszonyítási pontnak számít a kategóriában.
És akkor jöjjenek a trónkövetelők a szegmensben. Mi több, ez minket is érint közvetlenül. Merthogy a BYD, a világ vezető új energiával hajtott járműveket (NEV) gyártó vállalata, újabb fontos lépést tett a fenntartható városi közlekedés felé Magyarországon. Egy megállapodás keretében 50 darab BYD ATTO 3 modell kerül Budapest útjaira, ezzel is jelentősen hozzájárulva a fővárosi taxiflotta zöldítéséhez.
A BYD ATTO 3 taxik folyamatosan kerülnek átadásra, és még az idei év során megkezdik szolgálatukat Budapest útjain. Az új flotta a városi környezetben zéró emissziós utasszállítást biztosít majd, amely jelentős hatással lesz a helyi légszennyezés csökkentésére és a közösségi közlekedés fenntarthatóbbá tételére.
Tóth Gábor Ákos