A magas euró árfolyam sem lassította a használt autó importot: 2022 első félévében közel 70 ezer személyautó érkezett hazánkba – derült ki a Datahouse elemzéséből.
Függetlenül attól, hogy hónapok óta 400 forint körül mozog a forint-euró árfolyam, folyamatosan érkeznek hazánkba a használt import autók: 2022 első félévében összesen 68.965 gépkocsit honosítottak Magyarországon, amely 9,8 százalékkal több 2021 hasonló időszakához képest. A kishaszonjárművek esetében is erősödött a piac: idén januártól június végéig összesen 6.196 autót hoztak kereskedések és magánszemélyek hazánkba, összességében 6,6 százalékkal volt nagyobb az érdeklődés a szegmens iránt 2021-hez hasonlítva.
A személyautóknál legtöbben alsó-közép-, kisautó- és felső-közép kategóriába tartozó gépjárműveket importáltak. A legnépszerűbb a Volkswagen, az Opel és a Ford hármas volt, de az első tízben végzett az Audi, a BMW és a Mercedes is. A kishaszonjárműveknél a nagyobb méretkategóriában érkezett a legtöbb modell, és a legkeresettebb a Volkswagen, a Ford és a Renault szállító autói voltak.
„Az import mindig függött attól, hogyan alakult a forint-euró árfolyam, napjainkban azonban már kevésbé van hatással ez a kereskedésre, mert az újautó értékesítés visszaesése miatt a külföldi használt autókra még nagyobb szükség van” – kommentálta a hírt kérdésünkre Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója. „Számos buktatója lehet azonban a külföldről behozott használt autóknak, ráadásul jóval komplikáltabb is, mint Magyarországon vásárolni. Az egyik alapvetés, hogy akkor érdemes import autó mellett dönteni, ha ismert a forrás. Amennyiben viszont nincs meg a megfelelő kapcsolatrendszer, lényegesen nagyobb kockázatot vállal a vevő.”
Tóth Péter szerint több oka van annak, hogy miért vásárolnak az ügyfelek külföldi használt autót, ezek közül az egyik, hogy a rétegautók – a nagy teljesítményű, nagy motorizáltságú, luxusautók, old timerek, cabriók – kisebb darabszámban találhatók meg Magyarországon, miközben vannak külföldi oldalak, ahol a hazai kínálat tízszeresével, sőt, bizonyos esetekben akár százszorosával találkozhatnak a potenciális vásárlók, vagyis jóval nagyobb a piac, a merítési lehetőség.
A másik ok az árszenzitivitás. A hazai vásárlók nagyon árérzékenyek, márpedig a külföldi autók esetében könnyen találnak a vevők olcsóbb modelleket. Ez azonban megtévesztő lehet: határon túl is csak azok a modellek vannak a valós ár alatt, amelyek problémásak. „Ha magánszemély használt autót vásárol, az még Magyarországon is nagy kihívás, ha pedig külföldön akarja ezt megtenni, akkor pláne – mondja Tóth Péter. – Kapcsolatok kellenek hozzá, nagyon jó nyelvtudás, az idegen jogszabályi környezet ismerete, és itt is érvényes az az alapvető szabály, hogy látatlanba nem szabad autót venni, a vásárlás előtt mindenképpen meg kell nézni, át kell vizsgáltatni a kiszemelt példányt, vagyis mindenképpen ki kell utazni érte. Ráadásul jelentős macerával járhat a szerződés aláírása, kezdve a szakszerű fordítással, az időpontkérésekkel vagy éppen az okmányirodai ügyintézéssel.”
Tóth Péter azt is hangsúlyozta, hogy szerződést csak a valós eladó jelenlétében szabad aláírni, ismeretlen névvel ellátott tulajdonostól nem javasolt autót vásárolni, mert a későbbiekben egy ilyen személyt vagy céget soha nem érünk majd el probléma esetén.
Tóth Gábor Ákos