Idén nyáron lehetőséget kaptunk Peugeot modellek tesztelésére, így a következő hetekben a márka átfogó kínálatába nyerhetnek közvetlen betekintést a kedves olvasók. Az autók közül a kisebbektől (e-208) a közepeseken (e-2008, 508) át egészen a nagycsaládos méretekig (5008) kutatjuk a francia alkotó szellem mibenlétét az oroszlános márkánál.
Szokták mondani, hogy mindenki a maga szintjén nyomorog, ami találó felvetés lehet a nagycsaládosok dilemmájára. Megannyi támogatást bezsebelve - lakásra, felújításra, gyerekek unikornisos hátizsákjára - ott állnak elveszve, hogy „mégis mivel vigyem 3+1 gyermekemet oviba, iskolába, úszóedzésre?” A „nyomorgás" itt fizikai értelmet nyer, hiszen az autóvásárlók különc szegmensébe tartoznak ezek a családok, akik valóban a méretek és férőhely miatt vennének csak SUV modellt. Visszagondolva szerintem többeknek volt sok testvéres osztálytársa, akik valahogy az esetek 75%-ban legalább egy Volkswagen Caddy, vagy hasonló már-már haszongépjárműből pattantak ki a suli előtt. De mi van a cool apukák igényeivel? Mi van azokkal, akik suli után nem hazafelé veszik az irányt, hanem esetleg irodába, megbeszélésekre kell beesniük - és az önérzetük azt diktálja, hogy egy Caddy-nél valami elegánsabbal parkolnának be a mélygarázsba?
Ha nem is népautó, de a Peugeot 5008-as modellje ebben az általunk tesztelt 7 személyes kiadásban talán méltatlan, hogy kevesebb nagycsaládos vásárló választása, mint fent említett vetélytársai. Azt már most leszögezném, hogy nem, nem a franciák árazzák túl az autót, sőt. Egy vadiúj Volkswagen Caddy (kézi sebváltósan, benzinesen, 115 lóerővel, alulról érintve az 5008 felszereltségét) ugyanúgy a 16 milliós kategóriába esik, mint egy Peugeot 5008, ami automata sebváltós, mild-hybrid, 136 lóerős és GT felszereltségű. Igaz, ezt a Peugeot 2,5 milliós kedvezményével lehet elérni, de így is: megéri, ugye?
Nagycsaládos utalásokat és igényeket egy kicsit félretéve azt kell mondanom, hogy ez a modell megéri anyu és apu között az ajtócsapkodásokat (ha abból indulunk ki, hogy mindenféleképpen 7 személyes autóban gondolkoznak). Stílusos, fiatalos de masszív megjelenése van a klasszikus Peugeot karakterekkel együtt. Ugyan még régi logós, de az jól mutat a markáns hűtőrácson, a “macskakarmok” pedig nemcsak az első fényszórókon, hanem a féklámpákon is azonnal felismerhetővé teszik az autót. Az orron, de leginkább a kocsi oldalán meghúzott króm vonalak nemcsak a tervezőasztalon, hanem a való életben adnak egy kis “fűszert” a megjelenésnek, még ha nem is a sportos megjelenés volt az első számú cél. Apropó, sportos megjelenés: a dupla kipufogó senkit se tévesszen meg, ez inkább az esztétika, mintsem a praktikum diadala.
A tesztautó éjkék fényezése telitalálat, mindent egybevéve lehengerlő az összhatás. A kocsi belseje is maximálisan hozza az elvártakat, de ezek dicsérete előtt beszélnünk kell a kormányról. A 208 tesztelése után naivan azt gondoltam, hogy ide valami komolyabb méret kerül, de csalódnom kellett, ugyanaz a kicsit alulméretezett (?) kormánykerék fogadott. Nyilván erre megvan a logikus magyarázat, hiszen a kormány mögötti kijelző íve pont a csapott forma felett kezdődik (megfelelő beállításnál), így zavaró tényező nélkül látható a sebesség, meghajtás vagy fogyasztás. Hangsúly a megfelelő beállításon van, az én méreteimmel ez még működött, lévén szeretek magasan ülni, de kollégák erre panaszkodtak. Hogy is volt, mindenki a maga szintjén…? Kormány ide vagy oda, alapvetően egy tágas és kényelmes belső teret hoz az 5008, mindezt szép anyaghasználattal megtoldva.
Szívfájdalmam, hogy az Apple CarPlay csak vezetékkel megy (sima USB ráadásul), de ez reálisan semmit nem vesz el az autó értékéből, az infotainment ugyanolyan jól funkcionál. Jó látni, hogy még léteznek billenőkapcsolók, a hangerőt is manuálisan lehet szabályozni, egyszóval: szerethető ez a belső tér. A meglehetősen széles könyöklő “anyósbiztos” első üléseket produkál, úgyhogy itt nem lehet diszkréten átnyúlni egy simogatás vagy kézfogás erejére. Nem, itt van jobb egy és jobb kettő, a fiam és a menyem között egy nem is annyira láthatatlan határ, ami viccet félretéve szépen választja el az utast a vezetőtől. Mert ugyebár a hátsó sorban ott ülhetnek a szülők is, ami a dimenziókat tekintve még egy unokát is elbír kettejük közé.
Három teljes értékű üléssel nagyon kényelmes a második sor is, vannak lehajtható asztalkák és árnyékolók is, mondhatni: egy családos kirándulás kezdőszettje. A felhajtható 3. sor ugyan kicsit átrendezi az erőviszonyokat, hiszen csökken a lábtér középen, de könnyen mozgathatók és nem kényelmetlen még itt sem utazni, lévén 4641 mm hosszú az autó. A csomagtér 5 férőhelynél 1060 literes (persze ez bővíthető), az ajtaja pedig elektromosan, egy jól irányzott lábmozdulattal is zárható. Ellenkező esetben csak furán néznek majd a parkolóban, hogy miért néptáncol apuka az Auchanos csomagokkal megrakva a kocsija mögött.
Egy átlagos 8 literes fogyasztás azt hiszem üdítően tud hatni, főleg, hogy a mild-hybrid rendszer is szépen teszi a dolgát, 25-30%-ban zéró kibocsátással tudtam közlekedni a teszt alatt vegyes terepen. Az 1.2 benzines motor az elektromossal megtoldva 136 lóerőt tud, és bár kicsit lomhábban indul meg az autó, a vezetési élményből ez nem vesz el, szépen tessékeli ki a belső sávból a többieket. A vezetéstámogató rendszerekkel még egy ekkora autót is gond nélkül el lehet manőverezni, amit, valljuk be, sok rutinnal is nehezen lehet belátni, akármennyire is magas az az üléspozíció.
Habár a cikk elején még kérdés, hogy MPV (multi-purpose vehicle = többcélú jármű) vagy MVP (most valuable player = legértékesebb játékos) a Peugeot 5008 MHEV, így a vége felé járva én egyértelműen az MVP mellé teszem le a voksomat. A már korábban említett kedvezménnyel 18 helyett 16 millió forintért megvásárolható az autó, ami egyszerre szolgálja ki a család és egyén igényeit is, jó adag francia sikkel megáldva.
Tóth Anna Lili