2024. Június 19. | Gyárfás
Előző

Kis „feszültség” Koreából...

Következő

Mi tegyünk, ha defektet kapunk?...

Lendületben a Peugeot innovátorai

A Peugeot a robogók gyártása terén is komoly múltra tekinthet vissza, s mióta létrejött, mindig korszerű és megfizethető modellekkel ért el sikereket.

 

Talán kevesen tudják a Peugeot-ról, de tény, hogy az értékesített darabszámok tekintetében a francia márka a világ egyik vezető robogógyártója, ami nem is csoda, hiszen már 1898-ban bemutatták első kétkerekű modelljüket. A Peugeot újító szelleme mindig jelen volt a márka robogóiban; például ők mutatták be a világ első 45 fokos hengerszögű V2-es motorral szerelt robogóját, ám az igazi sikerkorszak a II. világháború után köszöntött be.

 

A legikonikusabb Peugeot robogó azonban a 1970-es évek elején érkezett a piacra, ez volt a 103-as. A divatos, takarékos és megfizethető 103-as igazi telitalálat lett, illetve jókor volt jó helyen; elsősorban a mediterrán Európa napsütéses tájain fogyott nagy számban a Peugeot sikermodellje. Népszerűsége annyira átütő volt, hogy folyamatos fejlesztés mellett közel három évtizedig maradt gyártásban, s mindmáig ez a legnagyobb, több mint négymilliós példányszámban eladott robogó a világon.

 

A Peugeot 103 filozófiája mára sem ment ki a divatból, csak egy kicsit átalakult. Az SPx koncepció ugyanis több mint fél évszázaddal később a 103-as örökségét folytatja, ám teszi mindezt a mai korszellemnek megfelelően. A mai emberek elvárásai, értékei és prioritásai egyaránt különböznek az 50 évvel ezelőttitől, és mindez jól tetten érhető az SPx formatervében.

 

A Peugeot SPx legfontosabb jellemzői a minimalizmus, a fenntarthatóság és a társadalmai felelősség, így szinte magától értetődik, hogy az SPx elektromos hajtásláncot kapott. A koncepció alumíniumváza garantálja a kis saját tömeget, ami egyszerre javítja a hatékonyságot és az agilitást.

 

Az, hogy az SPx koncepcióval a Peugeot nem a minél magasabb teljesítményszintet célozza meg, teljesen logikus és érthető lépés. Az elektromos robogókat ugyanis szinte az összes gyártó elsősorban kezdő motorosok vagy ingázók számára fejleszti, ez a vásárlói csoport pedig nem a lehető legtöbb lóerőt, a szédületes gyorsulást, hanem a megbízhatóságot, a megfizethető árat, a gyors töltési időket és a könnyű kezelhetőséget várja el kétkerekűjétől. Mindennek pedig az a jótékony hatása, hogy egyre többen váltanak négyről két kerékre, ami csökkenti az utak zsúfoltságát, illetve – különösen egy elektromos robogó esetében – mérsékli a lokális emissziót.

 

Nem a Peugeot formatervezői készítették a PM-04 Trail tanulmányt, hanem Oberdan Bezzi rajzolta meg a Peugeot számára ezt a koncepciót. Bezzi neves olasz motorkerékpár-, és robogódizájner, aki már több mint három évtizede alkot. Véleménye szerint is egyre többen vannak Európában olyanok, akik örömmel fogadnának a kínálatban egy könnyű építésű, akár terepre is alkalmas gépet 30 lóerő körüli teljesítménnyel. Ennek megfelelően Bezzi egy 300 cm3-es egyhengerest képzelt el a PM-04 Trail számára, amely bőven elegendő teljesítménnyel ruházná fel a kistömegű gépet. A formaterv egyszerre elegáns és modern, a PM-04 Trail divatos vonalai révén széles vevőkör tetszését nyerhetné el.

 

S ha már a formatervezést említettük, ide kívánkozik a hír, hogy a Peugeot – talán nem véletlenül - immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat. Ezúttal a vadonatúj Peugeot E-3008 kapta az elismerést kreatív formatervéért és lendületes sziluettjéért. Az ikonikus oroszlános márka sikermodellje lendületes és áramvonalas SUV-dizájnt kapott.

 

Természetesen az utastérbe is jutott újdonság, ez a márka első olyan modellje, amely megkapja az új Peugeot Panoramic i-Cockpit műszerfalat és kezelőfelületet. Az ívelt, lebegő hatást keltő 21”-os HD kijelző izgalmas, modern és kifinomult látványt kelt, s magába foglalja a műszerfalat, illetve a nagyméretű központi kezelőfelületet. Az utastér LED-es hangulatvilágítása nyolcféle színárnyalatban állítható, az összképet pedig a műszerfalról az ajtókárpitokra átívelő, valódi alumíniumból készült dekorcsíkok teszik teljessé.

 

A Red Dot-díjakat 2024-ben összesen 51 kategóriában osztották ki, a több száz benevezett termék mintegy 60 országból érkezett. A díj sajátossága, hogy a termékek nem egymással versenyeznek, hanem mindegyiket saját erényei és tulajdonságai alapján ítélték meg.

Tóth Gábor Ákos

Előző

Kis „feszültség” Koreából...

Következő

Mi tegyünk, ha defektet kapunk?...

Kövess minket!