A Shanghaji Autószalonon néhány napja leleplezett vadonatúj Lexus ES lesz az első akkumulátoros elektromos meghajtással is elérhető kivitel a modell történetében.
A cél az volt, hogy az ES minden utas számára élvezetes legyen: a vezető esetében ezt a magabiztosságot adó vezetési élmény és a mindig elérhető online funkciók, míg a többi utas számára az első osztályú kényelem biztosítja. A Lexus „személyre szabott luxus” filozófiája többek között magában foglalja a karbonsemlegesség elérésére irányuló többféle lehetőség biztosítását, különböző technológiai megoldásokat kínálva az embereknek a karbonlábnyomuk csökkentésére.
A márka elektrifikációs programja első ízben hozza el az akkumulátoros elektromos technológiát a Lexus prémium szedánjába. Ami a mesterséges intelligenciát illeti, a modell olyan technológiai újításokból profitál, mint a Lexus először megjelenő „Hidden Tech” kapcsolói – amelyeket a Lexus Arene szoftverplatformja tesz lehetővé –, valamint a legújabb, kifinomult multimédiás és biztonsági rendszerek.
Az ES az egyik „eredeti Lexus”, hiszen a márka 1989-es életre hívása óta a modellpaletta szerves részét képezi. Míg Észak-Amerikában és Ázsiában az ES már több mint három évtizede a Lexus egyik legfontosabb modellje, Európába csak nemrégiben érkezett meg. A kelet-európai piacokon 2010-ben, a hatodik generációs modellel, Nyugat-Európában pedig 2018-ban, a jelenleg futó változat képében jelent meg először.
Bár a vadonatúj ES minden tekintetben nagyobb autó, mint elődje, Clean Tech x Elegance formanyelve kívül és belül egyaránt közelebb helyezi az újdonságot a nagyobb, F-szegmenshez társított minőséghez, helykínálathoz és tulajdonságokhoz. A Lexus orsó alakú formatervezési védjegyének továbbfejlesztésével az autó új, elektrifikált teljesítményt sugárzó, orsó formájú karosszériát kapott. A teljes magasságot, szélességet és hosszúságot úgy alakították ki, hogy elegáns és markáns arányokat eredményezzen, ugyanakkor biztosítsa az autóba való kényelmes be- és kiszállását.
A gumiabroncsok elhelyezésén, ha csak milliméterekkel is, de módosítottak, hogy elérjék az ideális, széles és alacsony kiállást. Az autó orr-része élesen meghatározott orsóformát mutat, amely a motorháztetőn át a lökhárító éleiig húzódik. Az orsó formájú karosszéria az alacsonyan meghúzott frontrészből indul ki, és a vízszintesen elhelyezett első légterelőknek is köszönhetően erős és jellegzetes megjelenést kölcsönöz az ES-nek. Emellett a hibrid modellek hűtőmaszkjának tetején nyílások is találhatók az optimális hűtési teljesítmény biztosítása érdekében.
Az utastér felső része nyitott és tágas, hogy javítsa a kilátást, míg az alsó rész körbeöleli az utasokat. A fényűző kényelemről az utasok élményét fokozó felszereltség gondoskodik. A hátsó sor dönthető üléstámlákkal rendelkezik és az első utas mögötti ülés esetén akár lábtartóval is felszerelhető az exkluzív sofőrös autózás élménye érdekében. Az első utasülés előre hajtható a hátsó lábtér maximalizálása és a kilátás javítása érdekében.
Az új ES-ben két friss, a Lexus történetében először alkalmazott formatervezési elem debütál. A Bamboo Layering névre keresztelt betét fejlett nyomtatási technikákat és fényáteresztő technológiát alkalmaz, hogy az utastér hangulatvilágításával szinkronban lévő felületi megvilágítást érjen el. Emellett a szintetikus bőrön precíz dombornyomott mintázatot hoztak létre, amely szintén a hangulatvilágítással kombinálva tiszta és modern megjelenést eredményez. Az utastér minőségének szintjét tovább emeli a Mark Levinson Surround Sound System hangszóróinak optimális elhelyezése, amely háromdimenziós hangszínpadot, valamint a hang és a világítás harmonikus keveredését eredményezi az utastérben.
A vezetőtér a Lexus Tazuna koncepción alapul, amely a vezető figyelmét az útra összpontosítja, köszönhetően a kezelőszervek és információforrások okos elrendezésének – a cél, hogy a kéz és a szem legkisebb mozdulatával is kezelhetők és leolvashatók legyenek.
A felső rész szélesen nyitott, hogy a vezető kilátása a lehető legjobb legyen, míg a műszeregység aszimmetrikus 12,3” digitális egységben jelenik meg, lehetővé téve az alacsonyabb műszerfalkialakítást. A navigációs térkép és a fejlett biztonsági funkciók műszeregységbe integrálásának köszönhetően a vezető úgy követheti az utasításokat, hogy közben az útra koncentrálhat.
A vezetés további kényelmét szolgálja, hogy az elektromos ES modellek LexusConnect navigációs rendszere szükség esetén az útvonalhoz töltőállomásokat is hozzáad. A rendszer az élő töltöttségi állapotot is figyeli, és automatikusan frissíti a töltőállomásokat, megszüntetve a hatótávolsággal kapcsolatos aggodalmakat. A minőségérzetet puha bőrszerű anyagok és dinamikus fényhatások fokozzák.
Az ES 300h újratervezett öntöltő hibrid rendszerrel rendelkezik: a 2,5 literes soros négyhengeres motorral dolgozó hajtáslánc 201 lóerős (148 kW) csúcsteljesítményt produkál. Első- és összkerékhajtású változat is elérhető lesz ebből a kivitelből. Ez a hajtáslánc az európai piacokon (köztük Magyarországon) lesz elérhető, míg az európai régióhoz tartozó keleti országokban az ES 350h kínál majd hibrid hajtást. Ez szintén 2,5 literes benzinmotort használ, de 247 lóerőt (182 kW) kínál. Ebből a kivitelből ugyancsak elérhető lesz első- és összkerékhajtású változat is.
Tóth Gábor Ákos