2024. Május 24. | Eszter, Eliza

Hidrogénes flottát gurít a BMW

A digitalizáció, a fenntarthatóság és a tisztán elektromos meghajtású autók terén egyaránt új megoldásokkal rukkolt elő a BMW.

 

A BMW iX5 Hydrogen négyévnyi fejlesztőmunka eredményeként érkezik meg az utakra.

A kevesebb, mint száz modellből álló tesztflotta a világ számos pontján feltűnik majd, különböző célcsoportokkal ismertetve és szerettetve meg a jövőbe mutató hajtáslánc-technológiában rejlő innovációkat. A közvetlen vezetési élmény most első ízben ad lehetőséget az embereknek arra, hogy kézzelfogható benyomást szerezzenek a hidrogén üzemű BMW modell kvalitásairól.

 

A koncepciót első ízben 2019-ben, a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon mutatta be a bajor prémiumgyártó. Két évvel később, a 2021-es autószalonon a modell kezdeti prototípusai már flottajárművekként szállították az autószalon vendégeit.

 

A technológia folyamatosan 125 kW / 170 lóerő maximális teljesítmény leadására képes. Az üzemanyagcellákban a tartályokban tárolt hidrogén és a levegőből származó oxigén között kémiai reakció megy végbe. A hajtáslánc-technológia hatékonysága szempontjából döntő jelentőségű e két elem ellátásának folyamatos biztosítása. A mérnökök a belsőégésű erőforrások technológiai megfelelői mellett – mint például a töltőlevegő-hűtők, a levegőszűrők, a vezérlőegységek és az érzékelők – speciális hidrogénkomponenseket is kifejlesztettek az új technológia számára.

 

Ilyen többek között a turbinával dolgozó nagysebességű kompresszor és a nagyfeszültségű hűtővízszivattyú is. A hidrogéntartályok újratöltése eközben mindössze három-négy percet vesz igénybe. Az autó gyorsulása 0-100 km/órára 6 másodperc, végsebessége 180 km/óra, hidrogénfogyasztása 1,19 kg/100 km, hatótávolsága 504 km.

 

Az üzemanyagcella-technológia nagymértékben hozzájárul a széndioxid-mentesítéshez. A vállalatcsoport mindemellett azt is célul tűzte ki, hogy legkésőbb 2030-ra már egész éves értékesítési mutatója több mint 50 százalékát tisztán elektromos meghajtású modellek adják. A BMW az üzemanyagcella-technológiára kifejezetten a nagyfeszültségű akkumulátorral szerelt, hálózatról tölthető modellek potenciális kiegészítéseként tekint. Ez azonban nagymértékben függ a zöldenergia felhasználásával, versenyképes áron előállított nagymennyiségű hidrogén elérhetőségétől és az ehhez szükséges járműtöltési infrastruktúra számos országban már intenzíven megkezdett kiépítésétől.

 

Míg az előbbi fejlesztés a környezettudatosságot és a takarékosságot célozza meg, egy másik újdonság a biztonságot és az interaktív élményt szolgálja. Az újgenerációs head-up kijelző – amely immár a szélvédő teljes szélességét lefedi – az összes utas számára egyedülálló interakciót és információs felületet kínál.

 

A forradalmi újdonság a szélvédőt egyetlen nagyméretű kijelzővé varázsolja, ahol a vezető maga döntheti el, hogy mely információkat szeretné megjeleníttetni a saját látómezejében, és melyek azok az információk, amelyeket a jármű összes utasa láthat.

 

A szélvédő teljes szélességét lefedő, innovatív vetítőtechnológiának köszönhetően az újgenerációs head-up kijelző nagyobb fényerővel, kontrasztosabban, a szélvédő alsó felén sötét háttér előtt jeleníti meg a vezető és utasai számára releváns információkat. A technológia így mindenféle látási körülmény közepette extrém éles, a szélvédő teljes szélességében jól látható képet kínál. A vezetéshez kapcsolódó legfontosabb információk mindig a lehető legoptimálisabb helyen és a legjobb időben jelennek meg.

Tóth Gábor Ákos

Kövess minket!