2022. Szeptember 27. | Adalbert
Előző

Egy elegáns japán szan...

Következő

Hasznos tippek hosszú utazáshoz...

Becsesek és drágák

A majdnem „első” Opel Astrában és egy Peugeot 106 Rallye ritkaságban a közös nevező mindenképpen a restaurátorok szakértelme.

 

Az Opel Szentgotthárd munkatársai önerőből varázsolták újjá azt a harminc éves Astra F autót, amely anno 1992-ben épphogy csak „lecsúszott” a hivatalos elsőségről. Az autót, amely a Budapesti Közlekedési Múzeumban kiállított „hivatalos” első Astra ikertestvére, eléggé megviselte kitettsége az elmúlt harminc év időjárási viszontagságainak. Ezért a gyár munkatársai kezdeményezésére megszületett a döntés az autó régi fényének (átvitt és szó szerinti értelemben is) helyreállításáról. Ez annak tükrében is érthető, mivel a mai napig közel százötvenen vannak olyan aktív dolgozók, akik részesei, szemtanúi voltak a harminc évvel ezelőtti első autó és első motor gyártásának.

 

A döntést cselekvés követte. Megalakult egy kis lelkes csapat a gyárban különböző beosztásban dolgozó munkatársakból, akik szívügyüknek tekintették az autó állagának megóvását. A gyárcsarnok egyik szögletében ki is alakítottak egy szervizműhelyt, elkezdték kutatni azt a pár cserére szorult alkatrészt a világhálón, és elkezdődött a felújítás. Ahogy haladt a munka egyre növekedtek az elvárások is: míg először csak a külcsín visszaállítása volt a cél, később már az autó önjáró vezethetősége is követelménnyé lépett elő! Egy harminc éve nyugvó motornál ez nem kis feladat, de a motor állapota bizakodásra adott okot.

 

Az egész munka körülbelül két hónapot vett igénybe, a felújított, régi fényében tündöklő Astra bemutatójára a Szentgotthárdi színházban került sor a gyár harminc éves történetét bemutató fotókiállítás megnyitóján. A helyszínre már saját lábán érkezett az autó, mely a felújítás után méltó helyre kerül: az Opel Szentgotthárd gyárcsarnokában lesz kiállítva.

 

A Peugeot 106-os kereskedelmi bevezetésére 1991. szeptember 12-én került sor, először háromajtós, majd 1992-től ötajtós formában is gyártották Franciaországban, egészen 2003 júliusáig. Manapság a legértékesebbnek a sportváltozatok számítanak, főleg az 1993-ban bemutatott Rallye. Ezt egyetlen okból készítette el a Peugeot, hogy részt vehessen a francia nemzeti és a nemzetközi rali bajnokságok igen népszerű, sok eladással kecsegtető 1300 köbcentiméter alatti kategóriájában, amely a belépő szintet jelentette sok kezdő és kispénzű raliversenyző számára a 90-es években.

 

Kizárólag fehér, piros vagy fekete fényezéssel volt választható a színes csíkos logókkal díszített 106 Rallye, a felszereltsége nélkülözte a kényelmi extrákat, még a szervokormányt is, de a piros belső szőnyeg és biztonsági öv, valamint a háromküllős sportkormány legalább biztosította a megfelelően sportos belső hangulatot.

 

A nagyközönség számára a 106 Rally túl spártai, nyers, kemény és hangos volt, csak egy szűk réteg értékelte könnyedségét, agilis mozgását, lelkesen pörgő motorját, közvetlen kormányzását és azt, hogy gázelvétellel meg lehetett indítani a farát a kanyarban, ami jól kontrollálható farolást eredményezett. Mivel csak pár ezer darabot adtak el belőle, és a közel három évtized alatt azokból is rengeteget összetörtek a közutakon és a ralipályákon, mára meredek emelkedésbe kezdett a 106 Rallye-k ára. A Pistonheads weboldal hirdetései között kiszúrt, jobbkormányos példány több mint 130 ezer mérföldet (209 ezer kilométert) futott, mégis úgy néz ki, mintha most gördült volna le a gyártósorról, mert 2014 és 2020 között egy fűtött garázsban várta, hogy valaki felébressze Csipkerózsika-álmából. 2021-ben pedig átesett egy szinte teljes körű felújításon is, amely során új, cseresznyepiros fényezést is kapott. Azóta csak 1000 mérföldet (1600 kilométert) mentek vele.

 

Első látásra mellbevágó lehet, hogy a közel 30 éves francia kisautóért 11 995 fontot (5,52 millió forintot) kért a tulajdonosa, de aki megvette, egy olyan klasszikus francia hot hatch-hez jutott hozzá, amilyenhez hasonlót azóta sem gyártottak, és amelynek az értéke – a típus jó híre miatt - várhatóan még erről a szintről is tovább fog nőni a közeljövőben. Nemrég egyébként egy másik első szériás, cseresznyepiros 106 Rallye is felbukkant a Pistonheads hirdetései között, de azért már 15 750 fontot (7,25 millió forintot) kérnek. A nagy árkülönbség oka, hogy az a példány nem felújított, hanem mindössze 15 900 mérföldet, azaz 25 580 kilométert futott, és végig garázsban tárolták, valamint karban is tartották.

Tóth Gábor Ákos

 

Előző

Egy elegáns japán szan...

Következő

Hasznos tippek hosszú utazáshoz...

Kövess minket!