2024. Május 18. | Erik, Alexandra

Alfa Romeo ünnep az 1000 Miglián

Az ikonikus rali egyúttal a verseny kezdőpontjaként szolgáló Brescia, valamint Bergamo 2023-as olasz kulturális fővárossá való kinevezését is ünnepelte.

 

Mindössze néhány órája hirdettek eredményt a 41. 1000 Miglia rali mezőnyében. Az 1957 előtt gyártott, veterán autók számára fenntartott 1/100-as közúti túraverseny a hagyományos útvonalon: a Brescia és Róma közötti szakaszon, oda-vissza zajlott. A 405 benevezett automobil között 47 Alfa Romeo szerepelt. Közülük különösen nagy figyelmet érdemelt az a három autó – egy 1900 Sport Spider és egy 2000 Sportiva, mindkettő 1954-ből, valamint egy 1956-os 1900C Super Sprint –, amelyeket a gyár indított a ralin.

 

A Giulia Quadrifoglio 100° Anniversario mindössze száz példányban gyártott, bevezető kiadása a legendás Quadrifoglio fennállásának századik évfordulója előtt is tisztelgett. A márka idén három kerek évfordulót is ünnepel: tízéves az Alfa Romeo 4C, hatvan éve jött létre az Autodelta csapat, valamint pontosan egy évszázaddal ezelőtt született meg a sportosság utánozhatatlan és felülmúlhatatlan jelképe, a Quadrifoglio Verde. A június 13-án elrajtolt, veterán autók számára kiírt 1/100-as közúti raliverseny legalább annyira szólt az utazás élményéről, mint az autóversenyzés izgalmáról.

 

Mint említettük, az Alfa Romeo gyári gyűjteményéből három rangos modell is részt vett a versenyen. Ezek az automobilok minden túlzás nélkül mozgó műalkotások, ragyogó ékkövei annak a történelmi gyűjteménynek, amelyet a Stellantis-csoport alá tartozó márkák hagyományainak ápolásával és népszerűsítésével megbízott részleg gondoz. Ismerjük meg most ezeket közelebbről:

 

1900 Sport Spider (1954)

Mindössze két darab készült ebből a rendkívül ritka spider versenyautóból. A kettős felülfekvő vezérműtengellyel szerelt, kompresszoros, négyhengeres motor csúcsteljesítménye 138 lóerő, ami – nem kis részben a minimális, 880 kilogrammos saját tömegnek, valamint a rendkívül kedvező aerodinamikának köszönhetően – 220 km/óra végsebességet tett lehetővé. A Bertone stúdió főtervezője, Franco Scaglione által megálmodott, innovatív formavilágú 1900 Sport Spider ötfokozatú sebességváltót és De Dion hátsó hidat kapott, ennek eredményeként közvetlen, kezes és őszinte vezethetőséget, illetve menetdinamikát kínál, nagyszerű tapadás mellett.

 

2000 Sportiva (1954)

Ebből a modellből mindössze kettő maradt fenn az egész világon. A gyári múzeumi példány ragyogó metálszürke fényben pompázik. Az 1954-es tervezésű 2000 Sportiva nagy teljesítményű, korlátozott példányszámú sportautóként született, amely közúti forgalomban éppúgy helyt állt, mint versenyautóként. A kettős felülfekvő vezérműtengelyes, kétliteres, négyhengeres motor percenkénti 6500-as fordulatszámon 138 lóerőt adott le, amivel akkoriban igen magasnak számító, 220 km/óra végsebességre volt képes a modell. Az áramvonalas, rendkívül elegáns formát a Bertone stúdió legendás tervezője, Franco Scaglione jegyezte, akárcsak az 1900 Sport Spiderét.

 

1900C Super Sprint (1956)

A 2023-as 1000 Miglián 392-es rajtszámmal indult, varázslatos 1900C Super Sprint (1956) kupé hamisítatlan gran turismo: egy elegáns „családi autó, amely versenyeket nyer”, ahogyan az 1950-es években ikonikussá vált szlogen hirdette. Az 1900-as szedán rövidített alvázára épülő kupé kétliteres, soros négyhengeres motorja az Alfa Romeo legjobb hagyományai szerint kettős felülfekvő vezérműtengelyt kapott, legnagyobb teljesítménye 115 lóerő volt 5500/perc fordulatszámon. Az 1950-as években a legnagyobb olasz formatervező stúdiók előszeretettel vásároltak csupasz, járóképes alvázakat az Alfa Romeótól, amelyekre aztán saját tervezésű és készítésű karosszériát szereltek. Így tett a milánói Touring is, amely 1954 és 1955 között csaknem 300 autót készített az Alfa Romeo 1900C Super Sprint műszaki alapjaira. 

 

Az Alfa Romeo nem véletlenül támogatta meg veterán modelljeinek részvételét a márka portfoliójának legújabb ékköveivel: a Giulia és Stelvio Quadrifoglio 100° Anniversario limitált szériákkal. A legendás Quadrifoglio 1923. április 15-én debütált a tizennegyedik Targa Florio versenyen. Azóta a Quadrifoglio az Alfa Romeo alapvető értékeinek, a nemes olasz sportteljesítménynek a szimbólumává vált. Ma a márka legnagyobb teljesítményű típusait különbözteti meg, legyen szó zárt pályára tervezett versenyautókról vagy exkluzív közúti sportmodellekről.

 

Ez utóbbiak legkiválóbb példái a Giulia és Stelvio Quadrifoglio 100° Anniversario modellek: a mindössze száz-száz példányban gyártott szériák műszaki és esztétikai szempontból egyaránt egyedülállónak számítanak. A 2,9 literes V6-os turbómotor legnagyobb teljesítménye 520 lóerő; a nyomaték átvitelét mechanikus részlegesen önzáró differenciálmű optimalizálja, fokozott stabilitást és dinamizmust, valamint nagyobb kanyarsebességet téve lehetővé.

 

A Centro Stile Alfa Romeo által tervezett, ünnepi logók mellett új, aranyszínű féknyergek, valamint festetlen szénszálas kompozitból készült hűtőmaszk és tükörházak különböztetik meg a limitált szériákat. Az utastérben új, aranyszínű öltések, valamint a műszerfalon elhelyezett ünnepi embléma díszítik az új, háromdimenziós kivitelű karbonba öltöztetett, sportos környezetet. A kormánykereket bőr és Alcantara borítja, a képet fekete öltések és szénszálas betétek teszik teljessé.

Tóth Gábor Ákos

Kövess minket!