A legjobb érzés, hogy megnéznek az utakon, ha egy Mazda CX-5-öst hajtasz. A BMW-s, az Audis és a merdzsós is. Nem mondanám, hogy irigyek, de kifejezetten kíváncsiak.
Az elsők között vezethettük itthon a frissített crossovert, ami jól képviseli azt a tendenciát, hogy a Mazda soros motorokkal építkezik a prémium szegmens felé. Élvezetes autót kaptunk kiváló ár-érték arányban – manapság ez kivételes élmény a villamosításba beleszürkült autópiacon.
A két új felszereltség, a Newground és a Homura Plus közül az utóbbihoz volt szerencsénk: ez a változat a sportosságot képviseli. Ennek megfelelően az új maszk és kerete sötét króm, a kerékjáratok fényes fekete, vagy a karosszéria színére fényezettek, a hűtőmaszkban pedig piros kiegészítő bukkant fel. A frissített Mazda CX-5 méretei nem változtak az elődhöz képest, hossza 4575 milliméter, szélessége tükrök nélkül 1845 mm, magassága 19 colos felnikkel 1685 mm, tengelytávolsága pedig kereken 2,7 méter.
Az utastérben inkább csak finomhangolás zajlott: jobb oldaltartásúak lettek az első ülések, amikből a motorosan állítható darabok kicsit magasabb pozíciót adnak, mint a kézi állításúak. Maradtak a formák és az anyagok, viszont megérkezett a CX-30-ból és a 3-asból már ismerős széles multimédia kijelző és az új menürendszer. Az automataváltós kiviteleknél középen található egy új menetmódválasztó kapcsoló, ilyen eddig nem szerepelt a CX-5-ben. A CX-5 használhatósága maradt az eredeti, csomagtartója 522 liter, lehajtott ülésekkel pedig 1395 liter, tetőig pakolva pedig 1638 liter.
Motorkínálatában újdonságot nem tud felmutatni a Mazda CX-5, de kevesebb sem lett a frissítéssel. A japán gyártó továbbra is kitart a szívómotor mellett, és már ezzel a húzásával is sokak figyelmét kelti fel. A kellemes vezethetőségű autó kissé feszesen gurul a nagy kerekein, ettől függetlenül még ebben a formában is kompromisszummentes családi autó. A mi 2.5 literes erőforrásunk 194 lóerővel rendelkezett, s mindössze 8.1 másodperc alatt érte el a 100km/h sebességet. Fogyasztásával nem váltja meg a világot, hiszen csak országúton kér kevesebbet, az autópályán és városban egyaránt jellemző a 9 liter.
Elektromos rásegítésű kormányzás és fejlett menetstabilizáló szolgálja a sofőrt. Utóbbi nem csak megcsúszás esetén segít, de kanyarodáskor is. A frissítéssel érkeztek új ledes első fényszórók is, mely automata kapcsolás mellett kitakarás funkcióval dolgoznak, nem vakítják el a többi autóst távolsági fény használatakor. Apróbb technikai kellemetlenség: ha nem kellő erővel nyomjuk a fékpedált, nem állítja le a motort az i-stop.
Alapáron jár a modellhez számos vezetéstámogató rendszer, mint a holttérfigyelő, távolságtartós tempomat, vészfékasszisztens, táblafelismerő és egyéb hasznos segítségek is. Kamerából több is van: az úgyszólván természetes, hogy tolatáskor élőben gyönyörködhetünk az utcaképben, de a tükörházban is elrejtettek egy-egy lencsét, így felülnézeti képet is kaphatunk. Magyarán, erre a Mazda modellre is igaz, hogy egészen más vezetési és utazási élményt tud adni, mint bármi más a kategóriában.
Tóth Gábor Ákos