A Nissan kivárt az elektromos autógyártási hajszában, így aztán az Ariya méltó trónkövetelője lett a Leafnek.
Sokat elmond egy új autó teszteléséről, amikor a szalon elektromos autó szakértője már vigyorogva, majdhogynem tenyerét dörzsölve bukkan fel az átadáskor. Nem mintha magamtól nem lettem volna elég izgatott, hiszen hosszú út áll a Nissan legújabb elektromos autójának megszületése mögött. A Nissan Leaf 2010-es megjelenését követően majdnem 10 évet kellett várni egy új elektromos modellre a márkától: végül 2019-ben a Tokyo Motor Show-n mutatták be az Ariya koncepcióját. Egészen egyedülálló módon nem sokat változtattak a formán a gyártásba kerülésig, ami azonban több, szerencsétlen külső tényezőnek köszönhetően 2020 helyett 2022-re tolódott. Nos, a gyakran ismételt közhelyek, hogy a jó dolgokra várni kell és Rómát sem egy nap alatt építették, most válnak igazán aktuálissá, hiszen a versenytársakkal igencsak megpakolt villanyautó piacon az Ariya egyedi és kívánatos tudott maradni.
Ahogyan a kistesó születésekor is trónfosztás történik az elsőszülöttel szemben, úgy a Leaf és az Ariya esetében is megegyezhetünk, hogy új kedvencre talált a Nissan családja. A márka sem próbál árral szemben úszni, így valahol evidens, hogy szabadidő autó formájában hozták el, de formatervezésében az eddig megszokott dizájnhoz képest 180 fokos fordulattal. Habár nem annyira különc megjelenésében, mint egy Juke, az biztos, hogy utána fordulnak az utcán, és szerintem sokan meglepődve konstatálják, hogy ez bizony egy Nissan (és akkor még nem is látták az autó belsejét). Az áramvonalasan “hajlított” oldalak, kissé csapott első és hátsó részek adnak egy bizonyos harmóniát az autónak, a hűtőrács helyén található pajzs pedig szintén egy jól sikerült megoldás, a bumeráng alakú első fényszórókkal együtt szép íve lett a kocsi orrának.
Mindezt úgy mondom, hogy nagy rajongója vagyok a dizájnos hűtőrácsoknak, de lám, így is lehet szép autót tervezni. A kocsi hátulján a jelenleg uralkodó trendnek megfelelően a lámpákat összekötő plexin található a Nissan felirat, ez is egy jól kitalált újítás, szeretjük. A 20 colos felnik szépen passzolnak az autó dizájnjához és ugyan mind a négyet lestrapálták már előttem a tesztelő kollégák, a leendő tulajdonosokat nyugtassa a tudat, hogy a műanyag rész a sérülékenyebb, amit könnyebben (és talán olcsóbban) lehet cserélni. Ugyan titkon reménykedtem a réz fényezésű tesztautóban, kaptam helyette egy éjkéket, ami lehet, hogy elsőre unalmasnak tűnt, de a belső térrel olyan összhangban volt, hogy ezen a ponton már kilóra megvett ez a modell – és akkor a java még hátra volt.
Ha SUV, akkor az Ariya a 4595x1850x1660 mm méreteivel pont a közepébe talált a niche-nek, hiszen kívül-belül tágas és nagyvonalú az új Nissan. Egyesek szerint a belső része az autónak csalóka, hiszen 180 cm feletti utasnál már felkenődhet a hajzselé a plafonra, de erre mondják ugyebár, hogy ízlések és pofonok. Tény, hogy a 468 literes csomagtér kicsit szűkre lett szabva a konkurenciához képest, de ügyesen sakkozva az elválasztó elemekkel, 500 liter fölé tornázható.
Az Ariya révén, úgy vélem, a Nissan dimenziót ugrott dizájn és minőség terén. A minden ülést beborító kék Nappa bőr kárpit a kocsin vízszintesen végigfutó szintén kék Alcantarával együtt gyönyörű összhangban van, és lehet morogni, hogy praktikátlan, de azt is mondjuk ki, hogy ez senkit nem érdekel (ha a világos bőr kombót választja valaki, akkor inkább, de az az ő bajuk). Az ülések jobb szó híján eszméletlen kényelmesek, a vezetőülésben a deréktámasz görbületét állítva pedig igazi “fotel-feeling” fogja el a vezetőt. A hátsó sor sincs elhanyagolva, tágas és valóban 3 emberre méretezett üléseket kapott, amelyek fűthetők és kétféle USB töltővel is ellátták őket. Igaz, hogy októberi időpontban volt a tesztelés, de a napfénytetőt így is kihasználtuk az utolsó 25 fokos napokon, ilyen szintnél már alapvetés kellene, hogy legyen.
A műszerfal és a középkonzol szintén gyönyörű faberakást kapott, haptikus visszajelzésű panelgombokkal, amik még ha első ránézésre meredeknek is tűnnek, tökéletesen működnek és funkcióban is kifogástalanok. Ezekkel lehet kontrollálni a klímát a műszerfalon, valamint a középkonzolon a drive mode, auto park, e-Pedal és a műszerfalból kiemelkedő rekeszt is (telefontámasznak, kisebb ez-meg-az tárolására tökéletes) ezzel lehet mozgatni. Maga a középkonzol is mozgatható, így a könyöklőt a legideálisabb pozícióba lehet igazítani, arról nem is beszélve, hogy teljesen hátra tolva, viccesen szólva, még bukfencezni is elég helyet hagy az első sor előtt.
Ha már középkonzol, akkor érdemes szót ejteni a kis rolóval zárható üdítőtartókról, valamint a könyöklő alatt megbúvó vezeték nélküli töltőről, ami így elrejtve is jól funkcionál. Az okos kormánykerék is az egyik fénypontja az autónak, minden gomb a helyén van, és plusz pont, hogy a fűtés sem olyan erőteljes, hogy odakozmál az ember keze.
A szlogen, miszerint stresszmentes vezetési élménye lesz az Ariya vezetőjének, maximálisan teljesül, minden oldalról élvezheti a támogatást, aki kormány mögé ül. A megújult 12,3” képernyő az egyik kedvenc újdonság számomra az autóban, amellett, hogy nagyon jól mutat a műszerfalon, végtelenül praktikus és felhasználóbarát. A két ikonnal az éjszakai/nappali fénybeállítást, valamint a kamerát lehet előhívni, utóbbi automatikusan megjelenik 360 fokban tolatásnál, de vezetés közben is praktikus tud lenni.
Talán nem is kellene említeni, de Apple CarPlay pipa, vezeték nélkül hibátlanul működik – de bárcsak a navigációt a kormány mögötti kijelzőre is átvinné… ez még a jövő zenéje, addig is marad a Nissan navi! Tetszik, hogy a hangerő állító gomb maradt, illetve a kormány mögötti panel beállításai is abszolút személyre szabhatók, így nyomon tudjuk követni a fogyasztást és a hatótávot is, sebességet (többek között) pedig a hologramos head-up-display mutatja. A forgalomba kiérve a ProPILOT 2.0 gondoskodik a védelemről, ez a Nissan legújabb vezetéstámogató rendszere, ami az időleges frissítésen esett át. A Navi-link követi a forgalom alakulását és a sáv közepén tartja az autót – utóbbi aranyat ér, hiszen ebben a kb. 10 másodpercben ki lehet nyitni egy üdítőt, hátra lehet pillantani a civódó gyerekekhez és miegymás…
Egy másik kedvenc: az intelligens visszapillantó tükör, amit hátra billentve hátsó kameraképet kapunk, ami sávváltásnál jól jöhet, dugóban araszolva pedig unaloműzésnek is jó, hiszen olyan jó felbontása van, hogy még a mögöttünk haladó reggeli szendvicsét is szemügyre vehetjük...
Az eddig tiszta, hogy az Ariya egy szép autó, na de milyen vezetni? Rövidre lehetne zárni annyival, hogy NAGYON jó, de ezzel nem tennék eleget a valós élménynek. A tesztautóba egy 87 kWh-s akkumulátor került, így 238 lóerőt tud, elsőkerék meghajtással. Elektromos autó lévén alapvetés, hogy a nyomatéknak köszönhetően baromi jól gyorsul (0-ról 100-ra 7 másodperc alatt) és egy dinamikus, könnyed vezetési élményt kínál. Nekem személy szerint igazi mennyei manna volt ezt a kocsit vezetni, annak ellenére, hogy egy masszív autóról beszélünk, könnyen manőverezhető, mindhárom vezetési módban kipróbálva egyértelműen a sport fokozat adja az adrenalin löketet. Amit még feltétlen ki kell, hogy emeljek, hogy rendkívüli hangszigetelést kapott az autó, a menetzaj egészen elenyésző volt.
Fogyasztás tekintetében eléggé eltérő véleményeket hallottam másoktól, de még mindig van abban igazság, hogy okosan kell vezetni egy elektromos autót, hogy az ember a lehető legtöbbet hozhassa ki belőle. Városi körülmények között a 14-15 kWh-os fogyasztása eléggé ledöbbentett engem, hiszen ha visszaemlékezünk, legutóbb a jóval kisebb Peugeot e-208 tudta ezt hozni. Az már jobban letaglózott, amit az autópályán tapasztaltam, de ehhez hozzátartozik egy vallomás: a már említett elektromos autó szakértő kolléga a kérdésre, miszerint 100%-ról kibírja-e az autó Budapest–Pécs távolságot oda-vissza, csak könnyedén annyit válaszolt, hogy ha 50% felett érek le, akkor ne is vesződjek a töltéssel, simán visszaérek.
A vallomás pedig annyi, hogy odafele nem a javasolt 120-130 km/h-val közlekedtem, így sikerült egy 33 kWh fogyasztást produkálnom… meg egy 2 órás lejutást is Pécsre (a szokásos 2,5 helyett). Az utóbbi szuper, bár megkérdőjelezhető, az előbbi pedig a saját magamnak ásott gödör, úgyhogy szépen húztam a gyorstöltőhöz, ami kb. háromnegyed óra alatt visszatöltötte a kocsit maxra (22 kWh töltéssel egyébként kb. 4 óra a teljes töltés). Hazafelé már óvatosabb voltam, így az ajánlott sebességgel 24-26 kWh fogyasztás lett a vége, ami még mindig kb. 400 km-es hatótávval egyezik meg a hirdetett 500 helyett, de szerintem ez egy reális távolság, nincs mit kritizálni ezen.
A Nissan elektromos autó comeback-je jó magasra tette a mércét az elkövetkező modelleknek, de ha minden egyes alkalommal ilyen minőségi ugrással tudja teljesíteni a márka, akkor egyre előkelőbb helyet foglalhat majd el a versenyben. A Nissan Ariya ízig-vérig a japán tervezést testesíti meg, amiért jelenleg 24 940 000 Ft-ot kérnek listaáron, állami támogatással pedig 22 440 000 Ft-ot. Ha elhagyja az ember a Nappa bőrt, akkor ez lehet 21 890 000 Ft is, na de elég a matekból, csak vessen egy pillantást a képekre… minek is tenné, ugye?
Tóth Anna Lili