2024. Április 26. | Ervin

Lexie megkerüli a bolygót

Mi a közös Aloha Wanderwellben, Lexie Alfordban, a T-Modellben és az új, tisztán elektromos hajtású Ford Explorerben? Úttörő teljesítmények az autózás képcsarnokából.

 

Száz évvel ezelőtt egy kalandvágyó nő úgy döntött, hogy megtöri az előítéleteket, és megmutatja: ő is fel tudja fedezni a világot - 1922 és 1927 között Aloha Wanderwell az első nőként autózta körül a Földet, és utazása során 43 országon robogott keresztül. Útját részben a Ford Motor Company szponzorálta, és Aloha világrekordot állított fel a Ford T-Modellel – az autóval, ami kerekekre állította a világot.

 

Wanderwell útja a franciaországi Nizzában kezdődött, és végül a mombasai Kilindini kikötőből indult el hazafelé. Út közben rengeteg nehéz helyzettel kellett megbirkóznia: benzin helyett valahol csak kerozint tudott tankolni, másutt pedig masszává tört banánt kellett kenőanyagként használnia a mozgó alkatrészeknél.

 

Manapság, amikor a Ford egyre aktívabban vesz részt az elektromos autók forradalmában, a vállalat összefogott Lexie Alford kalandutazó influenszerrel (akit sokan Lexie Limitless néven ismernek), hogy Wanderwell nyomdokain járva ismételje meg az egy évszázaddal ezelőtti Föld körüli utazást, méghozzá az új, tisztán elektromos hajtású Ford Explorerrel. A még idén elinduló expedíción Lexie megkerüli az egész bolygót, felvállalva számos kihívást, találkozva más kultúrákkal és emberekkel, és ellátogatva a leggyönyörűbb helyekre azzal a Ford Explorerrel, amely menet közben semmilyen káros anyagot nem bocsát ki. Ahogy a Wanderwell-expedícióban, Lexie Alford 21. századi kalandjában is közreműködik az autógyártó, támogatva a fenntartható utazásért lelkesedő modern kori felfedezőt, és egyben bemutatva, mire is képes valójában egy elektromos autó.

 

A világszerte március végén bemutatott új Explorer olyan izgalmas dolgokat rejt, mint a hatalmas méretű, mozgatható érintőképernyő, ami mögött egy titkos rekesz is helyet kapott, vagy a tágas első tároló rész, és persze a legmodernebb konnektivitás, ami vezeték nélküli összeköttetést teremt az okostelefonokkal. Mindehhez egy fejlett elektromos hajtáslánc társul, amely mindössze 25 perc alatt tölthető fel 10-ről 80 százalékra: a vásárlók immár több mint 450.000 nyilvános feltöltő pontot találhatnak Európa-szerte.

 

A SYNC Move kezelőfelületén beprogramozható töltésütemezés segítségével az autó tulajdonosai az alacsonyabb tarifájú időszakokra időzíthetik az otthoni töltést, és azt is beállíthatják, hogy a reggeli munkába indulás előtt tele legyen az akkumulátor, és kellemes hőmérséklet fogadja őket a kabinban. Útközben a fedélzeti EV-utazástervező ügyel arra, hogy időben útba essenek a legkényelmesebb feltöltési lehetőségek.

 

A crossoverben hőszivattyú-technológia működik, ami csökkenti az áramfogyasztást és pénzt takarít meg azzal, hogy a környező levegőből nyeri ki a hőenergiát – még hideg időben is –, hasonló elven működve, mint az energiatakarékos háztartási fűtésrendszerek. Az így nyert hővel felmelegíthető az utastér, vagyis nem az akkumulátorban tárolt áramot kell fűtésre használni, ami tovább növeli az autó hatótávolságát. A hőszivattyú fordítva is működik, azaz légkondicionálóként a kabin hűtésére is alkalmas.

 

A kényelmet szolgáló alapfelszereltség része a fűthető első üléssor és kormánykerék, a masszázsfunkciót is kínáló vezetőülés, a kulcs nélküli ajtónyitás és a soundbar rendszerű hangszóró. Az autóhoz olyan fejlett vezetéssegítő rendszerek is rendelhetők, mint az autópálya-használatra tervezett Sávváltó Asszisztens vagy a városi utcákon hasznos Biztonságos Kiszállás Asszisztens.

 

A sportos és otthonos utastérben egyetlen, közös dizájnelemmé olvad össze a műszerfal az ajtókkal. A formatervezők igyekeztek minél kevésbé hangsúlyozni a hagyományos technológiákat; a szellőzőnyílások például keskenyek, és nincsenek szem előtt. A modern technológiák viszont kifejezetten előtérbe kerültek, mint a soundbar-stílusú hangszórók, amelyek látványos, szélesen elnyúló formát kaptak. Az éles, tiszta képet adó 5 colos, lebegő hatású digitális műszeregységről az autós könnyen leolvashatja a vezetéssel kapcsolatos információkat, az akkumulátor töltöttségi szintjét és a vezetéssegítő rendszerek adatait.

A tervek szerint a modellt szeptembertől lehet majd megrendelni, várhatóan 45.000 euró alatti belépő áron. Az első teljesen elektromos Explorerek jövő év elején érkezhetnek a magyar Ford márkakereskedésekbe.

Tóth Gábor Ákos

Kövess minket!