2025. Július 08. | Ellák
Előző

Hogyan kerülhető el az aquaplaning?...

Következő

Konnektoros lett az „eredeti Lexus” ...

Leváltotta a BYD a BMW-t Balatonfüreden

Május utolsó hétvégéjén ismét gyönyörű veteránautók lepték el a tópartot: begördült a tavaly nézőcsúcsot beállító Balatonfüred Concours d’Elegance autós szépségverseny.

 

A Comói-tó partján népszerű Concours d’Elegance Villa d’Este veterán kiállítás kistestvérének számító Balatonfüred Concours d’Elegance autós szépségversenyt immár 11. alkalommal rendezték meg Balatonfüreden, ami a város egyik legnépszerűbb eseménye, a kiállított autók évről évre egyre több– tavaly mintegy 22 ezer - látogatót vonzanak. A legidősebb jármű idén egy 123 éves Schacht Model volt, amely inkább hintóra, mint autóra hajaz, s amiből ma már alig 40 létezik - Ohióba kitelepült német telepesek alkották meg hintóalapokra. A mai autók szinte valamennyi részegysége felismerhető rajta, mégis igazi kuriózum a faküllős kerekeivel. 

 

A rendezvény része a veterán és vintage kategóriában az első világháború előtti, illetve az 1919-1942 közötti időszakból származó személy-, sport- és versenyautók, valamint a classic és youngtimer kategóriában az 1945 és 1985, illetve 1986 és 1995 között gyártott járművek.

Az eseményt most először támogatta a BYD Hungary – átvéve a stafétabotot a kezdetektől jelen lévő főtámogató BMW Magyarországtól. "Bár a BYD vállalat alig több mint három évtizedes múltra tekinthet vissza, mégis fontosnak tartja a múlt örökségének megőrzését és ápolását" – mondta el kérdésünkre Erhardt Péter, a cég kommunikációs igazgatója. "Nem utolsó sorban azért, mert bár a ma legkorszerűbbnek tekintett technikát építi be típusaiba, azok megalkotásához példaként szolgálhatnak a múlt régi szép járművei."

 

Ugyan a Concours d’Elegance eseményen felvonuló autókat és motorokat belső égésű motorok hajtják, ne felejtsük el, hogy az autózás hőskorában egy ideig népszerű volt számos elektromos típus is. Az első elektromos járművet 1888-ban építették, két évvel Karl Benz első autója után. Az 1899-es Columbia Electric Landaulet New York utcáin szállította a társadalmi elit tagjait, míg az 1908-as Baker Electric Roadster a városlakók elegáns és csendes kedvence volt. Ezek ugyan sajnos nem jutottak el Magyarországra, de egy korabeli, kívülről tölthető plug-in hibrid igen, Pallavicini Sándor őrgróf volt a tulajdonosa.

 

Visszatérve a Tagore sétányre: látható volt egy Iso A3/C is, az olasz dizájn és amerikai technika ötvözete. A több mint hatvanéves autót a legendás mérnök, Giotto Bizzarrini tervezte, a szegecselt alumíniumkarosszériás jármű 300 km/óra sebességre képes. De jelen voltak a nagy klasszikus márkák is, Alfa Romeok, Ford Mustangok, különböző korosztályú Mercedes-Benz-ek, köztük egy modell, amely diplomata autó volt és tíz évre befalazták egy garázsba. Látható volt a második világháború utáni első Rolls-Royce modell, vagy épp az 1934-ben készült Bentley 3.5 Litre, amely tulajdonosa szerint még most is akár napi használatra alkalmas.

 

Versenybe szállt egy 1931-es Horch 500 Roadster, amely kora luxusautója volt, igazi státuszszimbólumnak számított. A sétányon kiállított autót a második világháború után a Szovjetunióban egy repülőtéren találták meg, a hátsó kerékre szerelt dob segítségével húzták fel a vitorlázórepülőket.

 

További érdekességként láthattuk a több mint százéves Citroën Torpedót is, amely mintha a mai energiagazdaságos elvek alapján készült volna, hiszen 11 lóerős motorja mindössze öt liter benzint fogyasztott száz kilométeren, ami a maga korában páratlannak számított.

Természetesen a 2025-ös Veterán Balatonfüred Concours D’Elegance eseményen a BYD teljes hazai kínálatát is bemutatták a látogatóknak, akik ki is próbálhatták a járműveket. Ezzel képletesen szólva egymás mellé került – nem egymással szembe – a múlt és a jövő.

Tóth Gábor Ákos

 

Előző

Hogyan kerülhető el az aquaplaning?...

Következő

Konnektoros lett az „eredeti Lexus” ...

Kövess minket!