2024. Február 21. | Eleonóra
Előző

Zsákbamacska-e a Toyota Corolla Cross?...

Következő

Kicsi kocsi újra száguld...

Intelligens behemót Koreából

Megérkezett a KIA futurisztikus modellje, amely vendégszerzőnk szerint a prémiumkategória nagyragadozójává válhat – ez az EV9.

 

Az 1944 decemberében alapított, tehát hamarosan 80. születésnapját ünneplő koreai autógyártó a 2000-es években rátalált arra az útra, amellyel a két évtizede még messze nem az élvonalhoz tartozó márka az elitbe kormányozta magát – tegyük hozzá, a Hyundai égisze alatt.

 

Ma már ott tartunk, hogy a koreaiak EV9 jelzéssel, immár Magyarországon (pontosabban: a szentendrei Daalarna Garden festői környezetében) is bemutatta ama jövevényét, amellyel a prémiumkategóriában készül „robbantani”. Mert aligha kérdés, ez a robusztus hatású, mégis elegánsnak mondható, a legmodernebb technológiákkal, fejlesztésekkel felvértezett, elektromos gépjármű nagyragadozó a javából.

 

Szentendre határában, a Visegrádi-hegység lábánál volt módom terelgetni az EV9-est, így magam is tanúsíthatom: méretei ellenére kezes egy jószág. Mi több, valódi egyediséget, karakterességet, s némi jövőbelátást is sugall a gépezet. Egyébként is a KIA sikerének egyik titka, hogy jó érzékkel, feltűnően tudatosan határozzák meg a céljaikat, és az oda vezető utakra, ösvényekre is hamar rálelnek. Netán kitapossák azokat…

 

Erre napjainkban tényleg csak kevesen képesek, mivel a gazdasági kényszerek, az elektromobilitás, a szektort jellemző gyors változások, kihívások, és a vásárlói elvárások szinkronba hozása nem kimondottan hálás feladat.

 

Nagy Norbert, a KIA Motors Hungary elnöke azt is elmondta, hogy ugyan a KIA nem kíván prémiumautó-gyártóvá válni, de a Stingerrel, most pedig az EV9 révén világossá tették, kiváló prémiumkocsikat képesek alkotni, ha erre van/lesz szükség…

 

A koreai autógyártó stratégiai pillérei között elsőként az elektromos átállást, majd a környezetvédelem - nem csak üres szavakban történő - támogatását, végül: a teljes karbonmentességet, mint célt jelölte meg. Hangsúlyozta: élen járnak az óceánból kiemelt műanyag szemét újrahasznosításában, amelyre példa az EV9 is. 2026-ig egymillió tisztán elektromos gépkocsit kívánnak értékesíteni. Akkorra a teljes eladási paletta 25 százalékára „hajt” a márka, a KIA nélkül egyébként már a csúcsfutball és az Australian Open is elképzelhetetlen.

 

Az EV9 formára erősen szögletes, jellegzetes első-hátsó lámpatestekkel – az első fényszórók képesek kimaszkolni a szembejövő autókat –, nagy üvegfelülettel, és nagy adag, fényes fekete műanyag kiegészítővel. A karosszéria 5015 milliméter hosszú, 1980 mm-es széles, 1780 mm-es magas, tengelytávja pedig 3100 milliméter. 

 

A modell kétféle üléskiosztással kapható, hat és hétszemélyesként, ahol a különbséget a második sorban kell keresni, két extra fotel formájában. Ezek forgathatók, tologathatók, vagy alvásra alkalmas állapotba is hozhatók. A harmadik sort gombnyomásra villanymotorok csalogatják elő a padlóból, ilyenkor a csomagtartó 312 literesre szűkül. Aki viszont inkább csomagot szállítana, az az ülések hajtogatása után 2993 literes teret pakolhat tele. 

Hátsókerékhajtású változata hétszemélyes, hatótávolsága 563 kilométer, teljesítménye 150 kW. Létezik 505 kilométeres hatótávolságú verzió is, ebbe ugyanakkor 283 kilowattnyi energia, s mintegy 380 lóerős teljesítmény szorul(t). Természetesen belső égésű motorral ellátott változat is színesíti a repertoárt. Az EV9-ben debütált a KIA tripla műszerfala: látványos a vezető előtt terpeszkedő két 12,3 colos kijelző - ezek egy kisebb, 5,3 colosat fognak közre, és szinte egynek tűnnek. Ezeken felül még egy 12 colos head up display is jut a sofőrnek.

 

Nos, ez a sok finomság természetesen beárazza az intelligens behemótot, motorváltozattól függően 30-34 milliót kell majd a pénztárnál leszurkolni érte.

Szabó Zoltán Attila

Előző

Zsákbamacska-e a Toyota Corolla Cross?...

Következő

Kicsi kocsi újra száguld...

Kövess minket!