2025. Május 12. | Pongrác
Előző

50 éves a BMW Art Cars gyűjtemény...

Következő

Gépből mozgó okoseszköz lett az aut...

Használt e-autót hozott a nyuszi – örüljünk?

Több mint egymillió forinttal csökkent a Használtautó.hu-n kínált elektromos gépjárművek átlagára 2024 első negyedévéhez képest. Szakértői aggodalmak a cikkben.

 

A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő oldal szakértője megnézte, hogy áll most az elektromos autók helyzete az egy évvel ezelőtti állapothoz mérten. Néhány éve még elérhetetlennek tűnhetett a tömegek számára az elektromos autózás, azonban évről évre látványosan csökken az ilyen gépjárművek átlagára. Míg 2024 első negyedévében 11,7 millió forint volt az átlagos vételár a Használtautó.hu-n kínált modellek esetében, idén már átlagosan 10,8 millió forintért lehet lecsapni egyre. Ezzel együtt az autók átlagéletkora csak minimálisan nőtt, 3,2-ről 3,6 évre, és bár az átlagos futásteljesítmény 27%-kal nagyobb, még mindig csak 64710 km (2024 január-március között 50983 volt). Az érdeklődés és a kínálat is folyamatosan nő: a – telefonos és online – megkeresések száma 45%-kal, az elérhető hirdetések darabszáma pedig 29%-kal lett több.

 

A 2025 január-március közti adatokat összegző népszerűségi toplista élén már nem az évekig legkeresettebbnek számító BMW i3 áll, hanem a Tesla Model 3, amit átlagosan 9 731 000 forintért lehet megvásárolni, és átlag 113 700 km-es futásteljesítménnyel kínálják a használt modelleket (tavaly az átlagár 12,3 millió volt, a futásteljesítmény pedig 75900 km). Az ötödik helyen is egy Teslát találunk, a pozícióját stabilan tartó Model Y-t, ami átlagosan 1,5 millió forinttal olcsóbban kapható, viszont meglepő módon a Model S, ami tavaly még a 7. volt, mostanra már a top 10-ből is kicsúszott. Többnyire átrendeződés történt a listán: a Nissan Leaf, a Hyundai Kona, a Renault Zoe, a Hyundai IONIQ és a Dacia Spring maradtak az élvonalban, a Volkswageneket viszont a Golf helyett az ID.3 képviseli, miközben a Kia Niro szintén újoncként bukkant fel.

 

Persze van árnyoldala is ennek a tendenciának. Várkonyi Gábor autópiaci szakértő szerint óriási pénzt bukhat az a vásárló, aki korábban úgymond drágán vette meg az elektromos autóját. „A gond az, hogy a nyugati piacokon valóságos lízingaknamezőre futunk rá éppen. Tömegével fognak visszajönni az alacsony havidíjakkal a piacra erőltetett villanyautók, amiken darabonként többmilliós buktákkal kell majd számolniuk a házi bankoknak. Eurómilliárdos tételről beszélünk az EU piacán” – írta Várkonyi.

Egy konkrét példa is azt mutatja, hogy 2021 augusztusában egy 45 ezer euróba kerülő elektromos autó lízingdíja havi 284 euró volt, szemben hagyományos meghajtású társa 473 eurós havidíjával. Manapság a villanyautók esetén 621 euró ez az összeg, míg rajtuk kívül 468 euró. Ennyit változtatott az, hogy az előbbiek maradványértéke használtan sokkal jobban csökkent, mint az utóbbiaké.

 

Az Európai bizottság egyik ötlete az elektromos autózás erősítésére úgy szól, hogy köteleznék a céges flottaüzemeltetőket az elektromos autók vásárlása 2030-tól. Erről még nincs döntés, de talán érdemes lenne megkérdezni a lízingcégeket is, mert egyelőre az a válaszuk, hogy ha 100 százalékban elektromos autóflottákat kellene finanszírozniuk, akkor a borítékolható veszteség elkerülése érdekében inkább kivonulnak a piacról.

Tóth Gábor Ákos

Előző

50 éves a BMW Art Cars gyűjtemény...

Következő

Gépből mozgó okoseszköz lett az aut...

Kövess minket!