2025. Február 10. | Elvira
Előző

Miről álmodik a magyar autóvásárló...

Következő

Közeli és távoli Toyota víziók...

Citroën C5 Aircross: határok nélkül

A kifinomult DS és a törtető Peugeot után a francia autómárkák bohókás, hipster, egy csipetnyit punk képviselőjéhez, a Citroënhez kanyarodott vissza az autós tesztjeink útja. Nagyokat legyintve mondhatnám, hogy ezer éve nem volt már Citroënes tesztünk, ami kis túlzással igaz is, na de nem ám Ádámtól és Évától kezdődik a történetünk. 2024 végén ismét lehetőség nyílt nem is egy, hanem három Citroën modell tesztelésére, melyek a C5 Aircross, ëC4 és C4 hybrid voltak - a januári szürke és unalmas, de annál hosszabb napokra pedig megtartottuk a három járgány értékelését. A következő három hétben megtudhatják, hogyan szuperáltak a francia autók - olykor extrém körülmények között.

 

A C5 gyorstalpalóhoz nem kell túl sokat visszamenni időben, hiszen 2001-ben mutatták be az eredeti modellt. 2004-ben és 2008-ban is kapott egy faceliftet, azonban az eladások rohamos csökkenése miatt Európában 2017-ben leállították a forgalmazását - utólag lehet azt mondani, hogy ez egy járulékos veszteség volt a "nagyobb jó" eléréséhez. A 2015-ben felvázolt Aircross koncepció autó már készülőben volt, és az SUV-k felé tolódó trendnek köszönhetően 2018-ban valóság is lett belőle, így megjelent a C5 Aircross. A várt sikert meghozta, hiszen az elmúlt években 250 000-nél is több C5 Aircross talált gazdára, 2023-ban pedig a franciák körében is a legkedveltebb plug-in hybrid modell volt.

 

Az utóbbi években egyre "morcosabb" kinézetű Citroënekhez képest a C5 Aircross megjelenése egészen barátságos, a szögletesebb vonalakkal és érdekes elemekkel megáldott modellt igazi közönségkedvencnek tervezték. Tény, ezt a modellt pontosan arra álmodták meg, hogy a francia autók hívőinek tömegeit legyen képes megmozgatni és nem csak a "különcök" hóbortja legyen - az eladási adatokból pedig látszik, hogy ez a terv bejött. A tesztmodell a 2022-es ráncfelvarrással és a 2024-től elérhető mild-hybrid meghajtással, valamint MAX felszereltséggel érkezett, így "full-extrásan" próbálhattuk ki. A 4,5 m hosszú, 2 m széles, 1,6 m magas méreteivel tökéletesen a kompakt SUV szegmens közepébe találtak, az "unokatesóként" is emlegetett Peugeot 3008 majdhogynem centire pontosan ekkora.

 

Az eleve karakteres megjelenésű modell receptjén nem változtattak alapjaiban, jogos a kérdés, hogy miért is tették volna?! A lökhárítók és fényszórók modernizációjától eltekintve nem sok újdonság van a frissítésen átesett C5 Aircrosson, megmaradt a kompakt SUV-nek, amibe könnyen bele tudja képzelni magát a vásárló. Az ezüst elemek sokat dobnak a kocsi jellegén, a márkajelzés is hangsúlyosabban jelenik meg az orron, ami kifejezetten jól áll neki, és még a hátsó ablakok is sötétítettek. A személyes szeszélyem, hogy a sötétkék autókat unalmasnak találom (sorry), de az ezüst betétekkel és a Perla Nera fekete tetővel jó összhangban van, nem lehet rajta kivetnivalót találni. Na jó, csak annyit, hogy nagy kár a korábbi generáció bohókás színkombinációiért, de akinek ettől ver hevesebben a szíve, annak már ott van a nemrég bemutatott C3. A C5 Aircross egy robosztusabb, erőt demonstráló megjelenéssel újított, ami érdekes módon még az autópályán haladást is könnyíti…

 

A kocsi belseje követi a külső "crowd pleaser" jellegét: nincsenek nagy technikai bravúrok, vagy olyan, amire felkapná az ember a fejét, de mégis egy elégedett érzés tölti el. Kellemes tapintású fekete-világosszürke bőrhatású szövet felületek, helyenként kék díszvarrással, airbumpra emlékeztető motívumok, széles napfénytető és elnézhető mennyiségű műanyag - mit lehet ebben nem szeretni?! Francia autókra jellemzően lapított kormánykerékkel kell számolni, de ennél a modellnél nem estek ezzel sem túlzásba és megfelelő anyagot is választottak.

 

Az egyik legjobb Citroën találmány vitathatatlanul az Advance Comfort, amit jelen esetben nem a futómű, hanem az ülések dicsérete végett említek. Igazi süppedős, puha (elektromosan állítható!) ülések az első sorban, amiben kényelmesen vezettem hosszabb távokat is. Plusz pont, hogy az ülésmagasság SUV-ra jellemzően itt is magasan van, tetszett, hogy jól körbelátható az autó. Visszakanyarodva az ülésekhez: lehetséges, hogy a teszt hete alatt megnyertem a sofőr szerepét egy téli lagzin, így 3 potyautas véleményezhette a hátsó üléseket két helyszín között furikázva. Az egyébként is hajtogatható ülésekről egyetlen panasz sem érkezett, és ez nem az alkoholos befolyásoltságnak köszönhető, hanem a hátsó sor lábterének és méreteinek tudható be. Az autó belső tere kimondottan tágas, melynek a csomagtér sem látta kárát, 580 literes alapállásban is.

 

Nem véletlen a hasonlítgatás a Peugeot-val, a C5 Aircross infotainment rendszere meglehetősen hasonló alapokon nyugszik, mint a rokoné. A kormány mögötti kijelző informatív, akár a fogyasztást, vagy a kocsi állapotát követnénk rajta nyomon (a menüpontok között az okos kormánykeréken található görgőkkel egyszerű a navigálás). A 12,3" méretű digitális kijelző enyhén oldalra csapott dizájnja tetszik, bár praktikumot nem véltem benne felfedezni. Általában a tesztautó átvételekor első dolgom a telefonomat rácsatlakoztatni a kocsira, hogy Apple CarPlay-en folytassam (ezzel ügyesen kikerülve a kocsi saját rendszerét), azonban jelen esetben ez meghiúsult és a hazáig tartó fél órás úton kénytelen voltam beérni a saját rendszerrel. Van benne pár logikai buktató, azt elismerem, de gyorsan kiismerhető és a megfelelő kábellel az Apple CarPlay-ből maximum a klíma vezérlése miatt kell átmerészkedni. Igaz, kábellel sajnos értelmét vesztette a vezeték nélküli töltés funkciója, de nem fogok ezért a kardomba dőlni.

 

A vezetéstámogató rendszerek meglepően visszafogottan működtek anélkül is, hogy bele kellett volna nyúlnom a beállításokba: nem sikít, csak finoman jelez a táblafelismerő, ha túl gyorsan halad, és a tolatóradartól sem kell megsüketülni. Holttérfigyelő, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer jól szuperált, a 360 fokos kamera kiemelendő, utóbbi mozgás közben szépen összerakja a képet.

A három vezetési mód (normál, sport, eco) közül a megújult váltó gombbal lehet választani, valamint manuális vezetésre is van lehetőség az ínyenceknek a kormány oldalán található lemezekkel. Azért hívom ínyenceknek az erre vállalkozókat, mert szerintem a C5 Aircross igazi "feel good" vezetési élményt kínál és az automata adta lehetőségeket én személy szerint nem adnám fel. A már említett Citroën Advanced Comfort a futóművet is habkönnyűvé teszi, ha a budapesti úthibákra ezzel felszerelve hajt az ember, akkor talán megússza a fogorvost. Viccet félretéve, kellemes vezetni az autót, dinamikus sport fokozatban és bár nem az áramvonalasság non plus ultrája, a menetzaj majdhogynem a nullával egyenlő. Tény, hogy energiatakarékos módban kissé mohón fékez rá az autó, de ez például dugóban araszoláskor nem okoz kellemetlenséget és ragyogó eredményeket hoz fogyasztás terén.

 

Az élményen túl persze a fogyasztás mellett sem lehet elmenni, ami szintén nem okozott csalódást. Együtt dolgozik a 136 LE PureTech benzinmotor és a 21kW-os villanymotor, és bár 100% elektromos menetre nem képes ez a modell, a károsanyag kibocsátást és fogyasztást nagyon is támogatja a mild-hybrid rendszer. Városban a teszt alatt 50%-os zéró károsanyag kibocsátással megtett utat is tudtam produkálni, míg ez az autópályán 10-15% között mozog - mindemellett 6.5 liter körüli átlaggal zártam a teszt hetét, amiben egyaránt volt autópálya és városi közlekedés is. Azzal ugyan meg kell barátkozni, hogy a mild-hybridekre jellemzően ki-be kapcsol a motor például pirosnál várakozásnál, majd a villanymotor csendjét erőteljesen szakítja félbe a benzinmotor berregése - először nekem is feltűnt, a hét végére már észre sem vettem.

 

Na és hogy mennyi az annyi? Mild-hybrid motorral 11 690 000 Ft a beugró PLUS felszereltséggel, míg 12 190 000 Ft MAX felszereltséggel, plug-in hybridként viszont már a PLUS felszereltség is 15 999 000 Ft, MAX felszereltséggel pedig 16 499 000 Ft. Dízeles változatban csak MAX felszereltséggel árulják, 12 590 000 Ft-ért. Viszonyításképpen a már említett (legújabb) Peugeot 3008 alacsonyabb felszereltséggel, szintén mild-hybridként 12 490 000 Ft, magasabb felszereltséggel 14 300 000 Ft.

 

És ha már a Peugeot 3008-at emlegetem, mint rivális rokont, be kell vallani, hogy a ráncfelvarrás előtt valóban egy pályán mozogtak, de azóta érkezett egy új 3008 ami - nem sértésnek szánva - szintet lépett. Ha nem is biztosan erre reagálva, de a 2024-es Párizsi Autószalonon tanulmányként megjelent az új C5 Aircross, és a hírek szerint 2025-ben érkezik is a modell. Ez már a Citroën új dizájn filozófiáját követi magabiztosabb és robosztusabb vonalakkal, fejlettebb aerodinamikával (ezáltal javult hatékonysággal) és 15 centivel hosszabb a mostani modellnél. Ha ennek bármi jelentőséget is lehet tulajdonítani, akkor nem túlzás azt mondani, hogy a Citroën is bekeményített, hiszen elnézve a C5 Aircross megújult látványtervét, ki lehet mondani, hogy már nem Kansasben vagyunk.

Tóth Anna Lili

 

Előző

Miről álmodik a magyar autóvásárló...

Következő

Közeli és távoli Toyota víziók...

Kövess minket!