2024. Március 28. | Gedeon, Johanna
Előző

Mrs. Harris Párizsba megy...

Következő

Cézanne – Egy élet portréi...

Beugró a paradicsomba

A romantikus vígjáték története egy régóta elvált házaspárról szólt, akik, miközben megpróbálják megóvni a lányukat egy hirtelen felindulásból megkötött házasságtól, felfedezik, hogy a szikra, amely a saját kapcsolatukat fellobbantotta, talán mégsem hunyt ki teljesen.

 

A romantikus vígjátékok összehozzák a közönség nagy tömegeit

Kiveszőben vannak az utóbbi években a nagy stúdiók romantikus vígjátékai. Az alműfaj őse, a screwball comedy a harmincas években született, és szép pályát futott be a 2000-es évekig. Akkortól azonban a romantikus vígjátékok kezdtek eltünedezni a filmvászonról. Ám Ol Parker rendezőnek az volt a benyomása, hogy az utóbbi évek kollektív tapasztalatai hatására a közönség újra szomjazza a romkomot. „Amikor beütött a járvány, egyszeriben érdektelenné váltak azok a dolgok, amiket írtam – mondja Parker. – A világ teljesen megváltozott. Belegondoltam, miről is kéne írni, és arra jutottam, hogy olyasmiről, ami boldoggá teszi az embereket – örömteli és optimista dolgot. A romantikus vígjátékok összehozzák a közönség nagy tömegeit, hogy együtt nevessenek, és az ínséges idők után helyénvalónak látszott, hogy valami ilyesmit varázsoljunk a vászonra.”

 

Parker nem sokkal később együtt ebédelt Sarah Harvey producerrel, aki elmesélt neki egy sztorit, ami egy ismerős elvált házaspár esete nyomán öltött alakot. „Ahogy mesélte, valami kattant bennem, és arra gondoltam, tudom, mi ez, és merre kell haladnia a történetnek – mondja Parker. – És muszáj, hogy George Clooney meg Julia Roberts legyenek a főszereplői.”

 

Harvey, aki korábban a Keleti Nyugalom – Marigold Hotel (The Best Exotic Marigold Hotel) című filmben dolgozott együtt Parkerrel, örült, hogy a történet elindult a maga útján. „Ollal megint szerettünk volna együtt dolgozni – mondja a producer. – Az ötlet összerakása után megkerestük Daniel Pipski forgatókönyvírót, így már minden klappolt, és elmentünk a Working Title-höz, aztán az egészet benyújtottuk a Universalnek.”

 

– A romantikus vígjátékok kicsit kimentek a divatból mostanában, és amikor Ol és Sarah előadták az ötletüket, egyetértettünk velük abban, hogy ilyen már egy ideje nem volt, és nagy közönségigény van erre a portékára. Jó pár kisebb költségvetésű romkom készült ugyan az internetes szolgáltatók számára, de a megírásuk, a rendezésük meg a színészi munka gyakran nem éri azt a színvonalat, amit a hőskorszak produkcióitól megszoktunk. Úgy gondoltuk, hogy a mi tapasztalatainkkal, Ol szakértelmével meg a két nagy sztár remélhető csatlakozásával és persze a minőségi alapanyaggal jó esélyünk van arra, hogy valami igazán ütőset tudunk összehozni.” – magyarázza Tim Bevan, a cég társelnöke.

 

Parker és Pipski főként egy gondolatot tartott szem előtt a forgatókönyv megírása közben. „Még az elején eszembe jutott egy idézet: a szerelem ellentéte nem a gyűlölet, hanem a közöny – mondja Parker. – Mi pedig olyannak írtuk a két hősünket, mint akik soha nem voltak közönyösek egymás iránt. Mindig is egymásra voltak kattanva és továbbra is szenvedélyesen undokul viseltetnek a másik iránt. A szerelem akkor hal meg, amikor a szenvedély kihunyt. Amikor a Universalnak mutattuk be a projektet, azt mondtuk, ez olyan folytatás, aminek az előző része nem készült el. Olyan párosról van szó, akiket már régóta annak tartunk.”

 

George Clooney és Julia Roberts, a két Oscar®-díjas ismét együtt játszik.

Parker és Pipski írás közben végig George Clooney-ra és Julia Robertsre gondoltak. Bár ők ketten csak néhány filmben szerepeltek együtt – Egy veszedelmes elme vallomásai (Confessions of a Dangerous Mind – Clooney rendezése), Pénzes cápa (Money Monster), Ocean’s 11, Ocean’s 12 –, a közöttük élő kémia tagadhatatlan és felejthetetlen. A forgatókönyv első változatában a karaktereiket erősen ráutaló jelleggel Juliusnak és Georgiának hívták. A kész forgatókönyvet aztán mindkettejüknek elküldték. „Általános szabály, hogy a színésznek nem mondjuk meg, ki a másik, akivel majd játszani fog, ha az illető még nincs leszerződve – magyarázza Parker. – De most megírtam nekik, hogy együtt képzelem el őket ebben a filmben. Nyilvánvaló volt, hogy a film nélkülük nem jönne össze. Nem volt B tervem.”

 

Bevan nem rejti véka alá: nagyon ritka, hogy a csapatával olyan filmet rak össze, amelyben a világ két legnagyobb filmsztárja a főszereplő. „Még ritkább, hogy a két sztár igent mond, de most különböző okokból mégis sikerült – mondja a producer. – Elég jó kezdet, ha az ember úgy fut neki egy romantikus vígjátéknak, hogy világklasszisok viszik benne a prímet. Passzolnak egymáshoz, mint zsák és a foltja, fel tudnak oldódni a másik társaságában, és roppant szórakoztatóak együtt. Ki tudtuk aknázni bensőséges kapcsolatukat és közös energiájukat.”

 

Érettebb korosztály nyűgös szerelme

Bár a film elsősorban vígjáték, mélyebb, univerzális témákat is boncolgat, mint a szerelem és a megbánás. Figyelmet fordít arra a kérdésre is, mit éreznek a szülők, amikor a gyerekük megteszi az első lépést a felnőtté válás felé. A legtöbb romantikus vígjáték húszas, harmincas éveikben járó hősök lelki tipródásával foglalkozik, a Beugró a Paradicsomba azonban az érettebb korosztály nyűgös szerelmét tárja a nézők elé. „Ott tart a világ, hogy a közönség vicces és vigasztaló szórakozásra vágyik – mondja Bevan. – A romantikus vígjátékok cselekménye egy kicsit kiszámíthatóan csordogál, ám a mi filmünk annyiban váratlan dolgokkal szolgál, hogy izgalmas családon belüli kapcsolatokat és érzelmeket villant fel, s ezt a közönség meghatónak találja majd.”

 

A forgatásról

Az alkotók a forgatókönyv befejezése és a szereplőgárda összeállítása közben azt keresték, hol forgassák a filmet. Balin – ahol a történet játszódik – nem dolgozhattak a Covid-19 miatt, ezért Ausztráliában kerestek helyszíneket. Ez Deborah Balderstone producer hazája, aki régi jó kapcsolatokat ápol a Working Title-lel. „Jó időszakot fogtunk ki, mert Ausztráliában akkor alacsony volt a covidos fertőzöttek száma – mondja Balderstone. – Szövetségi és állami szinten is nagyon kedvező a filmes adókedvezményes rendszerünk, ez volt a bónusz.” Miután Balin enyhítettek a karanténon, a stáb már ott is tudott forgatni.

 

A forgatás megkezdődött az ausztráliai Queensland partjainál elterülő Whitsunday Island szigeteken, és Clooney és Roberts azonnal bebizonyították, miért csak ők játszhatják az elvált párost. „Az a csodás velük kapcsolatban, hogy nem elég, hogy zsenik a színészetben, de civilben is a legjobb barátok – mondja Parker. – Mindenki imádja őket és tudja, milyen kapcsolatban állnak. Tehát azt az érzetet tudják kelteni, hogy sokáig egy párt alkottak, és így tekintünk rájuk, amitől a történet és a karakterek is hitelessé válnak. Megírhatjuk a legjobb forgatókönyvet, forgathatunk a legszebb helyen, sőt remélhetőleg a megfelelő irányba fordítjuk a kamerát, de végül mégis csak a két főhős közötti kémia dönti el, hogy működik-e a dolog. George és Julia esetében ez a kémia semmihez sem mérhető. Ez volt a legnagyobb ajándék számomra – csak bekapcsoltuk a kamerát, és elkotródtunk az útból.”

 

A két sztár nem is próbált a forgatás előtt. „George és Julia mindennap az oldalakkal érkeztek a helyszínre: így hívjuk annak a jelenetnek a külön kinyomtatott dialógjait, amit aznap forgatunk – mondja Bevan. – Először átfutottunk a jeleneten, ők felolvasták a maguk szövegét. Utána majdnem mindig azonnal nekiálltunk forgatni, és szinte soha nem csináltunk háromnál több felvételt, mert csak akkor hat frissnek a dialóg, ha tényleg frissen hangzott el. Ez volt a vígjátéki színjátszás magasiskolája.” 

Bemutató:2022. október 6., r.: Ol Parker, sz.: George Clooney, Julia Roberts, Kaitlyn Dever, Billie lourd, Maxime Bouttier, Lucas Bravo   – UIP Duna Film

Korhatár: (12)

 

Előzetes ITT

Előző

Mrs. Harris Párizsba megy...

Következő

Cézanne – Egy élet portréi...

Kövess minket!