Ezúttal képzőművészeket kérdeztük az alkotás folyamatáról, arról az útról, amely az első tétova, avagy határozott lépésektől elvezette őket az elismertséghez, a sikeres jelenhez. Bár alkotásaik egyediek és megismételhetetlenek, mégis van néhány dolog, ami közös bennük: tehetség, szorgalom, kitartás, önazonosság. Ezen a héten Breznay Pál, festőművész válaszolja meg kérdéseinket.
A KEZDET
– Honnan és hogyan indult, hogyan került a képzőművészet közelébe?
– Művész családba születtem, (szülei Breznay József és Gánóczy Mária festőművészek – a szerk.) így hamar a művészet szemüvegén keresztül szemléltem a világot.
– Mennyire volt magától értetődő, hogy művész lesz?
– Számomra ez egyértelmű volt!
– Milyen hatást gyakoroltak önre a mesterei?
– A ravennai Academia di Belle Arti-n Folli volt a mesterem, majd Párizsban az Ecole Nationale Superiore des Beaux Arts-on folytattam a tanulmányaimat, ahol a szemléletemhez közel álló nagymesterhez, Cremoninihez kerültem, ami rendkívül megerősített abban, hogy Breznay Pál festőművésszé válhassak.
– Hogyan talált rá a saját stílusára, s nagyjából pályafutása melyik időszakára alakult ki egyéni ecsetkezelése?
– Lineárisan és egyenletesen jutottam el önmagam kifejezéséig, a saját stílusomig, úgy, hogy csak az intuíciómat követtem. 10-12 éves koromba kezdtem festeni olajjal, 20 évesen festettem néhány kisebb remekművet, 24-26 évesen találtam meg önmagamat, 30-32 éves koromra forrott ki festészetem. Egy 12 éves koromból előkerült képemet oda tudom tenni egy mai mellé a nélkül, hogy szégyenkeznék.
AZ ALKOTÁS FOLYAMATA
– Most éppen min dolgozik?
– Mivel a karantén Budapesten ért utol, így most Pasaréten dolgozom néhány képen és egy ló szobron, ami első művemnek számít a szobrászat területén.
– Mi az, ami inspirálja, miből merít ötleteket?
– Inspirálnak, a színek, a formák, a vonalrendszer, a fény – árnyék, a tér, az arányok, a kompozíció, a karakter. De inspirál mindaz, amit magán hordoz egy lombkorona, egy arc, vagy egy alak, vagy éppen sok alak a térben, a szépség, a rútság, a teltség és a soványság, a fény a vízben, a földön, vagy a levegőben, a lóverseny, az uszodák, az erdő, a mező, az égbolton a felhők, a napfelkelte, a déli vagy a délutáni fények, továbbá inspirál a város, a maga lüktetésével, vagy éppen a nyugalmával. Sorolhatnám végtelenségig, de egy szóval az ÉLET, és hogy ne soroljam tovább, inkább megfestem mindazt, ami az életből megszólít.
– Hogyan kezd hozzá egy-egy művéhez, sorozatához, mi a kiindulópont?
– Az élmény, az inspiráció a kiinduló pont, és amikor ez megvan, egy témakört sokszor, sok oldalról körbejárok, és ameddig lenyűgöz, addig újabb munkák születnek, amit aztán sorozatnak is nevezhetünk.
– Mikor van ön szerint kész egy alkotása?
– Amikor kimerül az a töltés, ami a mű megszületését inspirálta és a mű hordozójává válik ennek a töltésnek.
– Milyen gyorsan készül el egy alkotása?
– Nincs erre egzakt válaszom, mert sok képen dolgozom párhuzamosan. Némelyik félbe marad akár egy évig is mire újra előveszem, másik néhány nap vagy hét alatt elkészül, de ritkán van – a kisméreteket kivéve –, hogy 3-5 alkalomnál kevesebb idő elég lenne.
– Hány művet készít egy évben?
– Lévén, hogy több képen dolgozom párhuzamosan ez változó, kis mérethez olykor néhány óra elegendő, de egy 2 méteres inkább hónapokban mérhető. Egy nagyobb kiállítási kollekció 1-2 év alatt áll össze,
– Mennyire fontos a címadás, és miért?
– A címadás sokszor gondolatébresztő. Néha önmagában, cím nélkül is sokatmondó lehet a mű, de egy cím többet árulhat el az inspirációból, illetve az indítatásból, a motivációból
– Tartozik valamelyik galériához, s ha igen, ez mennyiben segíti pályafutását?
– E pillanatban egy Párizsi rue de Sein-i galéria – a főiskolával szemben –, ahol kerek 20 éve, általában 2 évente állítok ki más időszakos, itthoni vagy egyéb országokban létrehozott kiállítások mellett. Fontos egy publikus hely, hogy élőben láthassák az emberek a műveimet, mert egy kiállítás során lehet valódi képet alkotni a műről. Ez semmivel sem helyettesíthető, nem beszélve a társadalmi találkozók fontosságáról.
INSPIRÁCIÓ ÉS SIKER
– Mi az ön számára a legmeghatározóbb a művészetében?
– Docere – Muovere – Delectare
– Megbánta-e valaha is, hogy a művészet mellett tette le a voksát?
– Sohasem!
– Miben mérhető egy kiállítás sikere?
– Euróban, dollárban, forintban, de más konvertibilis devizanemekben is. A látogatók, a műkedvelők és a műértők elismerésben. A sajtóban, a média visszhangban.
– Minden művész álma, hogy ne csak a jelenkor értékelje alkotásait, hanem az utókor is. Kik veszik műveit, a magánemberek mellett közgyűjtemények birtokába is kerültek alkotásai?
– Azt nem tudom, hogy minden művész foglakozik- e az utókorral vagy a „ halhatatlansággal”…. de a zseni szelleme és művei átragyogják az évszázadokat.
– Kik veszik műveit, a magánemberek mellett közgyűjtemények birtokába is kerültek alkotásai?
– Elsősorban magyarok, európaiak, amerikaiak, de kerültek képeim közgyűjteményekbe is.
– Hol tudná a leginkább elképzelni, vagy hová szeretné, hogy bekerüljenek a munkái?
– Múzeumokba és a Breznay Pál Múzeumba.
– Mit gondol a nemzetközi vásárokról?
– Olyan sokfélék, hogy erre csak sokféle választ tudnék csak adni.
– Melyik munkájára a legbüszkébb?
– Vannak kedvenc képeim a különböző időszakaimból, de nem tudnék rangsort állítani.
– Sikeresnek tartja magát a hivatásában?
– A tartós sikerhez három alaptényező + 1 kell:
1. Szorgalom (fáradhatatlan munka, hit, elhivatottság)
2. Rátermettség (tehetség)
3. Szerencse
+1. Találékonyság (ami bizonyos helyzetekben szükséges az előző hármon túl)
MUNKA, HOBBI, ESETLEG MEGÉLHETÉS?
– Mennyire tartja bizonytalannak egy képzőművész anyagi helyzetét?
– Eleinte nagyon, idővel azonban stabilabbá válik, de más ritmusban, mint egy fix állásban. Azonban a világ eseményei kihatással van a művészetre, a művészekre is.
– Sok kompromisszumra van szüksége az eladhatóság érdekében? Ragaszkodik-e a saját stílusához, vagy hajlandó igazodni a piaci igényekhez?
– Amikor létrehozok egy képet, eszembe sem jut az eladhatóság. Nem abból az indíttatásból festek. Az élő érzelmi és gondolati töltést adja át festékhordozó felület a néző számára. Ezért néha a téma másodlagos, mert az én esetemben a műből áradó töltést, energiát veszik meg.
– Mennyire használja képei népszerűsítésére, végső soron az eladás elősegítésére a marketing eszközöket?
– A művek megvalósítása nagymértékben leköt. A marketing egy külön szakma, amihez teljes ember kell. Amikor egy kiállítást előkészítek, annyit én is megteszek, ami tőlem telhető, például rendszeresen megújítom a http://breznaypal.com oldalamat, de a többi a galéria, a szakemberek dolga.
– Készít megrendelésre képeket?
– Csak is saját témaköreimben.
A JÖVŐ
– Hol találkozhatunk legközelebb az alkotásaival?
– E pillanatban a budapesti vagy a párizsi műtermemben tekinthetik meg a munkáimat, a kiállításokkal – a kialakult helyzet miatt – kicsit várok.
– Vannak újabb elképzelései a jövőre nézve, akár témában, akár technikában, akár stílusban?
– Rengeteg, de a megvalósításukhoz sok időre van szükségem.
– Milyen tanácsot adna egy pályakezdőnek?
– Tanulmányozza a nagy mestereket, a természetet, hogy kialakuljon az egyéni látásmódja.
+ 1 Van olyan alkotás, amit elfogadna és kitenné a falára, ha bármelyiket kiválaszthatná és hazavihetné?
– Csontváry „Baalbek” című festményét, szerénytelenül.
A 2023-as év sok új lehetőséget és váratlan fordulatokat hoz szinte minden jegy szülöttjének életébe.