Első találkozásunk Csillag Zsuzsival az egyetemi évei végére datálódik, amikor is egy pályázathoz gyűjtött adatot. Az ajtón egy vékony, magas lány lépett be, fenékig érő, dús szőke hajjal, nyílt, figyelő tekintettel, aki ráadásul felkészült és okos kérdésekkel bombázott. Idestova tíz év telt el, de a mosoly, és az érdeklődő tekintet mit sem változott. Az idén 20. születésnapját élő Süel cég nem mindig volt ilyen jól ismert márka. A 90-es évek elején elsősorban kereskedők számára forgalmazott. Több mint tíz évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a Párizsi utcában megnyissák első budapesti márkaboltjukat. Nem volt könnyű a családi vállalkozás számára az út, amíg idáig eljutottak. Riportalanyunk ebben az izgalmas, divat orientál világba töltötte gyermek éveit. Már egészen kicsi kora óta rengeteget rajzolt, igaz csak hobbi szinten. Még 16 éves sem volt, amikor elkezdett ruhákat tervezni, bár még csak szezononként 1-2 modellt. Mivel nem tudta eldönteni „mi leszek, ha nagy leszek”, ezért az örök kedvenc, a matek irányba indult. A Corvinus egyetemen gazdálkodás tudományi karon végzett, „ezen belül is elég sokáig spec. matekosként pénzügyi vonalra készültem”- mondja, „majd egy szuper alapozó marketing tárgynak (és Ötvös Károly tanár úrnak) köszönhetően marketingre szakosodtam. Itt már rátértem arra a kreatívabb irányvonalra, ami később a saját cégünknél is nagyon hasznos volt”.
Végzős diákként két barátjával részt vett a L'oreal Brandstorm versenyén, amelynek hazai nyerteseiként indulhattak a párizsi megmérettetésen is, ahol különdíjas lett a csapat. Ennek köszönhetően több helyre is hívták dolgozni, ő egy multi céget választott, ahol két évet töltött el. Eközben egyre több feladatot vállalt szülei vállalkozásában is.
Ő volt a cég arca, és munkája mellett intézte a reklám és marketing vonalat. Ennek köszönhetően hamar eljött az a pont, hogy választani kellett. „Anyukám nagyon örült, hogy csatlakozom a Süel csapathoz, de egy kicsit féltett is, hogy egy biztos pozícióból a saját vállalkozáshoz pártolok át, ahol sokkal nagyobb a felelősség, ráadásul nem kifejezetten kedvező gazdasági környezet vár rám.” Bár a pénzügyek és a marketing nem okozott gondot Zsuzsinak, a kötéssel kapcsolatos ismeretei némi továbbképzésre szorultak. Ezt ellensúlyozandó elvégezte a London College of Fashion knitwear design és machine knitting szakát
Ezzel együtt úgy érzi, hogy mind a multinál eltöltött idő, mind a marketing tanulmányai igen lényegesek jelenlegi üzleti életében. Mint mondja: „Az üzleti szemlélet szerintem elengedhetetlen, a marketinges meg hab a tortán. Egy kisvállalkozásnál sokkal inkább a forgalomra, a forgalomnövelésre kell koncentrálnunk, hogy "életben maradjunk a piacon", mint egy multinál. Már a kollekció tervezésekor ösztönösen munkálkodik bennem, hogy bármennyire is szuper, amikor az ember fantáziája szárnyra kap, az eladhatóság a legfontosabb. A tervezésnél maga a kötött anyag, és az abban rejlő lehetőségek izgatnak, és olyan ruhákat tervezek, amelyek hordhatók, de van mindegyikben egy kicsi csavar, amitől nőiesebb lesz. Egy
extra csipke minta, rojtok, vagy rusztikus fonatos megoldások.”
Arra a kérdésre, hogy mi inspirálja, amikor kitalálja a következő szezon jellegzetes Süel darabjait hosszasan magyaráz:„ Alapvetően minden, ami velem történik, akár egy utazás, egy esti hangulat, egy zene. Mindent lejegyzetelek, ami eszembe jut, vagy gyorsan csinálok egy vázlatot, hiszen akár egy kávézóban ülve is beugorhat egy jó ötlet, amire legközelebb, ha a tervező asztalhoz ülök, már nem is emlékeznék. Közel áll hozzám a festészet, s aki megnézi a Süel színeit, az rájöhet, hogy mely irányzatok állnak a legközelebb hozzám. Imádom az expresszionisták színvilágát, és ahogyan az érzelmek, az erő, az energia van megjelenítve az elvont formában. Az egyik kedvenc képem Franz Marc: A kék ló. A kék - (lila) - pink - türkiz a mi kollekciókban is majdnem mindig jelen van. Kandinszkij absztrakt képeit is imádom, illetve a szürrealisták is közel állnak hozzám, bár Magritte és Dali mostanában elég elcsépelt, mégis az egyik kedvencem. Georgia O'keeffe csodás virágai szintén varázslatosak.
Tehát, ha gyorsan összegeznem kéne azt a sok stílust, ami vonz, akkor azt mondanám, hogy a színek, a formák, és ezek harmóniája mindig eltalál, főleg ha valahogy egy kis romantika, érzelmek, szenvedély, túláradó energia is benne van. Azt hiszem elég nőies az ízlésem.” Ez utóbbi mondat jelentőséggel bír a cég marketingjében is, hiszen Zsuzsi kimondottan
nőies megjelenésű hölgyeket választ reklámarcnak, amint mondja:”Sokan retrónak tartják a katalógusainkat, mert nem klasszikus modellekkel dolgozom, de úgy tűnik a fogyasztóknak tetszik ez az irányvonal. Közelebb érzik magukhoz a márkát, magukon is jobban el tudják képzelni a ruhákat, ezáltal sokan katalógusból vásárolnak. Nálam a szép arc, a természetes megjelenés a legfontosabb, és bevallom, szeretjük, ha a modell egy picit kerekdedebb, és nem 34-es méret”.
Zsuzsi egyébként úgy tapasztalja, hogy a magyar nők elég bevállalósak, szeretik a színeket és a merészebb megoldásokat. Azonban azt is látja, hogy sokszor tanácstalanok és bátorításra, outfit ötletekre, izgalmas divat tippekre van szükségük. Missziójának tekinti, hogy a kötöttel kapcsolatos sztereotípiákat, miszerint öreges, csak téli viselet, csak vékony nőknek való lerombolja a Süel kollekciói segítségével. Ennek érdekében számos olyan kampányfotót készítenek, amelyeken bemutatják, hogy a kötött darabok egy fürdőruhára véve, vagy egy nyári sorttal a tengerparton is megállják a helyüket. Zsuzsi kifinomult ízlésére vall az is, hogy kikre voksol a nemzetközi mesterek közül. „ Imádom a libanoni tervezőket. Elie Saab, Zuhair Murad, vagy Basil Soda, a nagy kedvenceim, de szeretem Valetin Yudashkint is. Az új „szerelmem” a nepáli Prabal Gurung. Kötött tekintetében természetesen alap a Missoni cég, de stílus tekintetében általában csak egy-két modell az, ami igazán közel áll hozzám a kollekciójukból.”
Óhatatlanul felvetődik a harmincon még innen lévő fiatal hölgy kapcsán, hogy a rengeteg munka mellett marad-e ideje a magánéletre? Nos, úgy tűnik, hogy a „Süel lány” ezen a téren is szerencsés. Két és fél éve van együtt társával, mert mint mondja, a munka nem mehet a magánélet rovására, számára szervezés kérdése az egész. Ráadásul két olyan hobbinak is hódol, amiből egy is elég lenne. Ez nem más, mint a nyelvek és a jóga. „Mindig van valamilyen rövidtávú cél, ami inspirál. Tavaly például az angol mellé egy olasz nemzetközi felső megszerzése volt a cél, illetve egy Goethe közép németből. Szerencsére sikerült megugrani a lécet, úgyhogy jöhetnek az idei kihívások. Korán kezdek, így még munka előtt (7-től) tudok nyelvórákra járni, de igazából egyedül is szeretek tanulni. Esténként pedig levezetésnek jöhet egy kis jóga. Pont ma indul a kedvenc jógaközpontom 30 napos kihívása, aminek a napi 1,5 óra mozgáson kívül az is a lényege, hogy tanuljunk meg időt szakítani magunkra minden nap.
A jövővel kapcsolatos terveiről csak visszafogottan nyilatkozik, mert nem szeretne bármit is elkiabálni, de annyi elmondható, hogy nemzetközi piacok felé kacsingat ez az ambiciózus, mindig álmodó, és álmait következetesen megvalósító fiatal hölgy.
Tobak Viktória