2025. május 6-án Szipál Márton – Hollywood magyar fotóslegendájának – 101. születésnapján kezdetét vette a SZIPÁL 101 – Fény - Élet - Örökség című emlékév, melynek első kiemelt állomása a MODEM-ben június 14-én nyíló, azonos című életmű-kiállítás lesz.
NÉVJEGY
Szipál Márton 101 éve debreceni fotósdinasztiába született és egészen Los Angelesig ívelt karrierje. Műtermet nyitott Martin Studio névvel a Sunset Boulvardon. A társasági élet középpontja lett, háza nyitva állt mindenki előtt, megfordult nála mindenki, aki számított a közélet bármely területén. Ismert és keresett fotográfus lett, Martin, the king -nek nevezték.
1946-ban nyitotta meg első üzletét Debrecenben, majd 1954-ben alapító tagja volt a Debreceni Művészfényképészek Szövetségének.
1956-ban emigrált, az Amerikai Egyesült Államokba költözött, ahol keresett fotográfus vált belőle. Stúdiójában olyan hírességek fordultak meg, a színészek közül mint John Wayne, Tommy Lee Jones (színész), Leslie Nielsen (színész, humorista), Tracy Nelson (színész), Charlene Tilton (színésznő, énekesnő), Olivia Hussey (színésznő, Franco Zeffirelli 1968-as Rómeó és Júlia című filmjének Júliája), Margaux Hemingway (modell, Ernest Hemingway unokája), Henry Miller (író, festő) Timothy Hutton (amerikai színész, filmrendező), Priscilla Presley (színésznő) és Kareem Abdul-Jabbar (világklasszis kosárlabdázó). A róluk készült képek és a hozzájuk tartozó legendás történetek is részét képezik életművének.
1997-ben tért vissza Budapestre, ahol hamarosan szintén a társasági élet középpontja lett, egyúttal a fotográfiai közélet megkerülhetetlen alakja. Sokan ismerték őt, tanultak tőle. Elkészítette többek között Soma, Farkas Gábor Gabriel, Liptai Claudia, Vámos Miklós, Fodor János, Staller Ilona Ciccolina, Friderikusz Sándor, Bódi Magdi, Eszenyi Enikő, Medvecky Ilona, Réz András, Karinthy Márton, Kárpáti Tamás, Szily Nóra, Vincze Lilla, Gábor Zsazsa portréit.
Hihetetlen kalandokkal teli és szerencsés fordulatokban is bővelkedő életútja alapvetően a fényképészet köré szerveződött. Gyermekkorában ugyan pilóta szeretett volna lenni, később orvosi pályára készült, de édesapjától a műteremben észrevétlenül mindent megtanult.
„Apám sokat beszélt a fényképészetről, tanított, senki nem tudott annyit akkor Magyarországon, mint ő. A századforduló után, Münchenben nyílt egy művészeti akadémia, azt végezte el. A fotó a festészetből jött, ott is festészetet tanítottak, ezt próbálta nekem, mint egy jó apa átadni.” Látható, hogy ez sikerült neki. „Hál' istennek, amit az ember gyerekkorában, gyűlöl, azt sohasem felejti el” – mondta egy interjúban.
A vérében volt a fotográfiai látás képessége, látta a világban működő geometriai elveket, amelyek létrehozták a formák egyensúlyát, szépségét. Számára minden matematika volt, és bár pályája késői szakaszában fogalmazta meg, de az első pillanattól kezdve az aranymetszés szabálya szerint dolgozott.
„Mindenkiről lehet jó képet készíteni. Ha az ember jól bánik a formákkal, akkor a beállításokkal csodákat művelhet.” – mondta. Ismerte a fény természetét és hatását, mesterien tudott bánni a világítással. A hátterek kiválasztásának fontos szerepet szánt és biztos tudása volt az archoz, alkathoz illő testhelyzet, fejtartás megtalálásához. A szépet látta meg minden modelljében, és ezt meg is tudta mutatni az elkészült portrén. Az arcot helyezte középpontba, megkereste a benne rejlő harmóniát és tette láthatóvá az egyediséget. Hangsúlyt adott a szemeknek ezzel mutatta meg a tekintetben feltáruló személyiséget.
Tehetsége, szorgalma, nyitottsága és a mellé szegődött szerencse volt, ami páratlan sorsát alakította. Felejthetetlen jelenség volt, megkomponálta közvetlen környezetét – valójában mindig műteremben élt.
Szipál 101 – Fény - Élet - Örökség című kiállítás
A MODEM 3. emeleti kiállítóterében nyíló kiállítás fókuszában Szipál fotográfiai munkássága és páratlanul erős hatású személyisége áll. Mindemellett a kurátorok dokumentumokon keresztül megmutatják élettörténetét és szüleinek meghatározó szerepét is. Rávilágítanak alapvető kompozíciós elveire, megjelenítik különleges tárgyakkal, világítással is megteremtett enteriőrjeit, azokat a kiemeléseket és finom összhangokat, amelyek munkáinak egyedi stílusát hozták létre. A kiállítás terében pedig nemcsak megmutatják műtermeit, hanem fel is építenek egyet “Szipál-mintára”, hogy a látogatók számára megidézzék milyen lehetett a kamerája előtt lenni. Sajnos már nélküle.
A Fény-Élet-Örökség tematikai egységek alapján rendezett kiállítás kiegészül a címben nem szereplő Tanítás témával, amely az életmű egyfajta összefoglalásaként is értelmezhető és alapvetően meghatározta Szipál tevekénységét Los Angelesből való visszatérte után. A fotográfiák bemutatása a térben az ő rendezési elvei alapján is szerveződik megidézve műtermeinek fogadótereit és személyes életterét. Láthatóvá válnak a személyéhez, munkájához kötődő levelek is, többek között olvasható lesz mit írt neki Henry Miller vagy Olivia Hassey a felvétel elkészülte után. A kiállított fotográfiák egy része eredeti kópia, amelyek Szipál fotográfiai hagyatékának megbecsült darabjai és halála után most először kerülnek ilyen összegző bemutatásra. Az archívum vászonnyomatainak néhánya is a kiállítás részét képezi későbbi printekkel ötvözve.
Ahhoz, hogy a tárlat Szipál Márton személyiségét, varázsát hűen tükrözze, a kurátorok bevonták mindazokat, akik ismerték a művészt és szívesen osztották meg a vele szerzett közös élményeiket, számukra életre szóló tanításait vagy azokat a felhőtlen együtt töltött pillanatokat, amelyeket az idő sem tud elhomályosítani. A kurátorok tervei szerint a MODEM az első állomás, ezt követően Budapesten, majd Los Angelesben kívánják bemutatni Szipál Márton hagyatékát.
Helyszín és időpont: MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ, 2025. június 14. – 2025. október 5.