2022. December 09. | Natália
Előző

Bényi Galéria...

Következő

Heterotópia – minőségi tér...

Martin Parr: Strand az egész világ

Martin Parr brit fotográfus – akinek munkái első alkalommal láthatók Magyarországon – a Magnum Photos sztárja, az európai kortárs színes fotográfia egyik legismertebb képviselője.

 

A jelenkor fáradhatatlan krónikásaként több, mint négy évtizede kutatja a mindennapi élet jelenségeit, kezdve a britek időjárással kapcsolatos felfogásától, az ideális otthon, vagy a vásárlási-, szórakozási szokások bemutatásán át egészen a nemzeti karakter megragadásáig.

A Műcsarnok két termében megrendezett Strand az egész világ című kiállítás az alkotó népszerű tengeri fürdőhelyeken tett megfigyeléseiből válogat. Parr gyermekkorától kezdve bizalmas viszonyt ápol a tengerpattal: amatőrfotós nagyapjával gyakran látogatták Észak-Anglia tengerpartjait, s később, fiatal fotográfusként ide tért vissza, hogy bemutassa, hogyan nyaral az angol átlagember. Parr szerint a tengerpart egy kivételes nyilvános tér, ahol az általános emberi viselkedés abszurd megnyilvánulásai és a helyi furcsaságok zökkenőmentesen olvadnak egybe.

 

Az emberek pihennek, kedvteléseiknek hódolnak, napoznak vagy olvasnak, a fotós pedig belefeledkezhet a fényképezőgéppel való kísérletezésbe. A kiállításon bepillanthatunk a fotós négy évtizedes alkotói pályájának különböző időszakaiba, a The Last Resort (1986) című sorozattól kezdve, melyet a Liverpool melletti New Brighton tengerparján készített, s amely nemzetközi karrierjének kezdete, egészen a nyugat-ausztráliai kikötővárosokat dokumentáló No Worries (2012) sorozatig.

 

Ha az európaiakat övező sztereotípiák foglalkoztatták, vagy a fogyasztás bizarr megnyilvánulásai, vagy akár az, hogy mit gondolnak az angolok Angliáról, Parr tengerparti sétára indult. Megfordult a spanyol Benidorm üdülővárosban, belgiumi strandokon, a Garda-tó partján, a Krím-félszigeten, Lettországban, majd elhagyva Európát, az indiai Goában, Dél-Amerika tengerpartjain, köztük a híres Copacabanán, vagy az indonéziai Balin.

 

A Strand az egész világ felfogható egy szelíd gulliveri figyelmeztetésnek. A fotók nem csupán informálnak, mosolyra fakasztanak vagy meghökkentenek, hanem ráirányítják figyelmünket a világban zajló változásokra, például a pihenéssel kapcsolatos elképzeléseinkre, vagy a tömegturizmus ellentmondásaira. 


NÉVJEGY
Martin Parr (1952) brit fotográfus a kortárs dokumentarista fotográfia egyik legismertebb képviselője. Pályája során több, mint száz megjelent fotóalbumot publikált és mintegy harminc könyvet szerkesztett. Két fotófesztivál is őt választotta főkurátorának: 2004-ben az Arles-i Fotófesztivál, 2010-ben pedig a Brighton Photo Biennale. Parr válogatásával és rendezésével valósult meg a londoni Barbican Centre Strange and Familiar (2016) című kiállítása, amely az Egyesült Királyság szociokulturális miliőjét térképezte fel nemzetközi fotográfusok munkáival.


1994 óta tagja a Magnum fotóügynökségnek, melynek 2013 és 2017 között az elnöke is volt. 2013-tól az észak-írországi University of Ulster (Belfast) fotográfia professzora. 2017-ben létrehozta a Martin Parr Alapítványt. Munkái megtalálhatók többek között a londoni Tate, a párizsi Pompidou, vagy a New York-i MoMA gyűjteményében.

Helyszín és időpont: Műcsarnok, a kiállítás megtekinthető: 2022. június 26-ig

Fotó: © Martin Parr / Magnum Photos
Előző

Bényi Galéria...

Következő

Heterotópia – minőségi tér...

Kövess minket!