Az önállóságra nevelés életkori sajátosságai mellett számos más tényezőt is érdemes figyelembe vennünk akkor, amikor tanítjuk gyermekünket. Sokszor ugyanis inkább gátlói (ha csak szeretetből is), mintsem segítői vagyunk a folyamatnak – vallja B. Szirtes Dóra, Ösztönanyu.
„A gyermekek 0-6 éves korban, az úgynevezett abszorbeáló lélek időszakában vannak, amikor egy „belső program” vezéreli, hajtja őket előre az önállóság felé vezető úton”– mondja B. Szirtes Dóra, Ösztönanyu, Montessori pedagógus. Úgy véli, a szülők feladata ebben a folyamatban az, hogy támogassák a kicsik törekvéseit: óvják őket, amikor arra van szükségük, és megcsinálják helyettük, amikor azt igénylik, közben folyamatosan mintát adunk.
Meglátása szerint a gyermek azonban csak akkor képes elsajátítani az önállóság felé vezető út egy-egy lépését, amikor készen áll rá és azt fogja magáénak tudni, ami éppen érdekli őt, ugyanakkor kiemelten fontosnak tartja a mintaadást is, hiszen hogyan tudnánk megtanítani neki bármi olyat, amit mi magunk se úgy csinálunk, ahogy tőle szeretnénk elvárni?
Belső motiváció
„A gyermeknevelés a szülők legnagyobb önismereti útja, aminek során újra és újra szembesülnünk kell azzal a ténnyel, hogy ha valami nem megy, először nekünk kell változtatnunk” – magyarázza a szakértő, hozzátéve, Maria Montessori megfigyelései sokat segíthetnek, iránymutató lehet például az, hogy megállapította a gyermekek úgynevezett érzékeny periódusait. Ezt két viselkedésformából ismerhetjük fel: a gyermek valamit rengetegszer csinál, magas ismétlésszámmal végzi (pl. mindig ledobja az ételt; állandóan lyukakba nyúlkál, stb.) vagy elmélyülten dolgozik valamin, koncentrál, kizárja a külvilágot (pl. a cipzár felhúzásával bíbelődik).
„Montessori szerint ezek egyfajta ablakok a gyermekek fejlődésében, amelyek során belső motivációból tanulnak meg valamilyen készséget, képességet, tudásanyagot vagy szabályt. Ilyenkor lehet őket a leghatékonyabban tanítani, ezeket lekövetve érdemes meghatároznunk azt, hogy az önállósodás mely területével érdemes foglalkoznunk” – hangsúlyozza ÖsztönAnyu. Hozzáfűzi, mindemellett a tapasztalat megszerzése is hasonló iránytű lehet a szülők számára, fontos azonban, hogy érvényesüljön az „akkor és ott” elv.
„Amikor valamit most tanul, és kéri, hogy mi csináljuk helyette, az egy kiváló tanítási helyzet, s egyben érzékeny periódus. Nem térítjük el az önállóság felé vezető úton, ha ilyenkor megcsináljuk helyette az adott dolgot. A gyermek ugyanis ilyenkor megfigyel, leköveti a mintát. Oda kell azonban figyelni ennek módjára. Szavak nélkül csináljuk, amit kér, hogy a verbális kommunikációval ne vonjuk el a figyelmét. Például elkezdjük mi a cipzár felhúzását, majd az utolsó momentumban visszaadjuk a lehetőséget neki, hogy ő húzza fel a cipzár végét” – hangsúlyozza.
Szabályok nélkül nem megy
A gyermekek alapvetően belső szabályok szerint működnek és mi is pontosan ezek miatt tudunk megbízni bennük. A szabályrendszer kialakítása azonban elengedhetetlen az önállóságra neveléshez, ez pedig minden esetben személyre szabott. Természetesen vannak azonban olyan kérdések, amelyek mentén tudatosan haladva megkaphatjuk a saját válaszainkat.
„Megfelelő a környezet vagy alakítanom kell rajta, hogy önálló lehessen? Elkényeztetem őt vagy segítem? Tudok változtatni az attitűdömön? Már tudta, most mégis azt kéri, hogy én csináljam. Elfáradt vagy fejlődési ugrása van?” – sorolja a kérdéseket Ösztönanyu, aki szerint érdemes öt dolgot megfogadnunk az önállóságra neveléssel kapcsolatban.