Zsákbamacska-e a Toyota Corolla Cross?

Valóban szemfényvesztés a SUV-divatra felfűzött újabb Toyota Cross modell, vagy tényleges hozzáadott értékkel bír?

 

2022. június 1.: bemutatkozik az új, 5. generációs Corolla Cross a városligeti Zene Házában.

2023. december: a (jogosan) nagy érdeklődést kiváltó járgány tesztelésére váró újságírók sorában elérkezett számomra is a tesztelés időpontja.

 

Milyen előítéletekkel is vághat bele az ember egy ilyen autó tesztelésébe? Tudnivaló, hogy a Toyota márka világviszonylatban és magyarországi szinten is az élen jár – az idén 300 milliomodik (!) eladott autó után kétség sem férhet hozzá, hogy igazi közönségkedvenc. A rongyosra ismételt „japán precizitás”  jegyében a vásárlók nagy része társítja a márka nevet a korrekt tervezésű, megbízható és  kevés szervizt igénylő, mára már túlnyomó többségben hibrid járművekkel – teszem hozzá, hogy teljesen jogosan, hiszen a szóban forgó Toyota Corolla Cross minden aspektusában ezeket (és még többet) nyújtja.

 

A Corolla Cross a Yaris Cross-t követte a korábbi Toyota modellek ráncfelvarrott, korszerűsített és SUV verziósított sorában. 4,46 méteres hosszával, 1,83 méteres magasságával és 2,64 méteres tengelytávolságával ugyan kevésbé behemót mint egyes riválisai, de a szabadidőkocsi niche-be (részpiac) tökéletesen illeszkedik. A klasszikus Toyota jegyeket hordozva ugyan nem olyan markáns megjelenésű, mint egy C-HR, de így is mutatós, modern köntösbe öltöztették. Apropó, köntös: amennyiben a műszaki adatokra vagyunk kíváncsiak, ennél a Cross verziónál is elmondható, hogy maradt a remek Toyota kivitel, csak eggyel nagyobb köntöst adtak rá, hogy a SUV méreteit elérje.

 

Egy ekkora autónál valahol természetes, hogy csak félve pillantunk oda a fogyasztást jelző panelre, azonban kellemes meglepetést (és megkönnyebbülést) okoz a modell. Városban 5,5 literes átlagfogyasztással, illetve egy Budapest-Balaton-Káli-medence túrát is 6 literes fogyasztással teljesített, ami minden bizonnyal az egyik legfontosabb értékesítési szempont a piacon. Természetesen mindezt egy megfontolt vezetés eredményezi, mindazonáltal, ha az Árpád hídon adna gázfröccsöt a kocsinak a vezető, arra is ugrik. Így az egyesek szerint „lomha autó ez a Corolla” kommentjeit meg sem hallom, hiszen ilyen kaliberű autó  8,1 másodperces 100 km/h-ra gyorsulása egy fürge és mozgékony járművet eredményez.

 

A vezetési élmény a felhasználóbarát megközelítés non-plus ultrája: a vezetőtámogató rendszerek garmadája áll rendelkezésre. Tempomat, sávtartó, holttérérzékelő, tolatóradar és 360 fokos kamera is helyet kapott ebben a tesztautóban. Természetesen annak, aki nem szereti, hogy mindenre felhívja az autó a figyelmét, csak sík, bozót és minden növényt nélkülöző terepen ajánlom a parkolást, hiszen ilyen részletességig figyelmeztet az autó.

 

Végül, de nem utolsó sorban a vezetői kényelem a jelenleg elérhető technikák mindegyikével meg van támogatva: 10,5 colos középkonzol, amely kitűnő grafikája mellett az Apple CarPlay is elérhető (vezetékmentesen), ami indítás után jóformán azonnal magához tér. Mindemellett fűthető ülések, visszapillantók, kormány is rendelkezésre állnak, egyszóval: első osztályú a vezető- és utasélmény.

 

Mint a Toyota legnagyobb számban eladott típusának városi terepjáró verziója, egy amolyan arany középútként szolgál ez a modell: SUV kialakítás megfelelően tágas és felszerelt beltérrel, meglepően pénztárcabarát fogyasztással és a már említett japán kivitellel. Nagy Toyota rajongóként a kocsi leadásakor természetesen a „Hogy tetszett?” kérdésre „Nem maradhatna nálam?” kérdéssel feleltem, ám az erre kapott válasz már kicsit kijózanító: az általam tesztelt autó felszereltségét tekintve a 17,5 milliós kategóriába tolódik, leggazdaságosabb verziója is a 13 milliót súrolja aluról.

 

Tóth Anna Lili