Javában tartott még a 76. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál, ám egy másik világpremiernek nem a mozivászon, hanem a dél-franciaországi város kikötője adott otthont.
Kategóriájában a THE ICON a világ első olyan tisztán elektromos meghajtású vízi járműve, amely az emisszió-mentes mobilitást a fejedelmi luxus élményével egyesíti. A 13,15 méter hosszú, 30 csomó végsebességre képes jacht a nagyfeszültségű akkumulátorral szerelt, tisztán elektromos meghajtású vízi járművek új csúcsmodelljeként ünnepelte világpremierjét. Az innovatív projekt formanyelvét a Los Angelesben, Münchenben és Sanghajban működő Designworks kreatív szakemberei álmodták meg, a párját ritkító tengeri élményt pedig exkluzív hangzásvilág festi alá, amelyet a monumentális zeneélmény többszörösen díjazott Oscar-díjas szerzője, Hans Zimmer komponált meg.
A végtelen vizek elektromos mobilitása eddig kizárólag a kisebb méretű, lassabb vízi járművekre korlátozódott, jelentősen kisebb hatótávolság mellett. A gyorsabb, nagyobb hatótávolságú vízi járművek kategóriáját eközben kizárólag a belsőégésű erőforrással szerelt modellek uralták. A THE ICON most újraértelmezi az elektromos vízi járművek méreteivel, végsebességeivel és hatótávolságaival kapcsolatos eddigi ismereteket. Mindezt a jachtsport egyik innovációja tette lehetővé: a hordszárnyas hajó, amelynek iránymutató kialakítása a hagyományos hajótestekhez képest akár 80 százalékkal is képes csökkenteni a mobilitás energiaszükségletét. Az úttörő technológiának köszönhetően a hajó a vízszint alatt lévő szárnyszerkezeten támaszkodik, a hajótest pedig a vízfelszín felett lebeg. Ez magasabb szintű utazási kényelmet és nagyobb utazósebességet garantál.
A kettő darab, egyenként 100 kW teljesítményű elektromos motor a BMW i3 tisztán elektromos meghajtású prémium kompakt hat darab nagyfeszültségű akkumulátora által előállított, összesen 240 kWh energiával lebilincselő hatótávolságra, több mint 50 tengeri mérföld (körülbelül 100 kilométer) megtételére képes. A vízi jármű optimális működési sebessége 24 csomó, végsebessége pedig 30 csomó (körülbelül 55 km/óra). Innovatív hajtásláncának és egyedülálló hajótest-kialakításának köszönhetően a THE ICON szinte hangtalanul, rezgésektől és rázkódásoktól mentesen suhan, anélkül, hogy hullámokat verne.
A jármű központi, prizmaszerű vonalvezetése hátul 4,5 méteres szélességet tesz lehetővé, amely a luxus hangulatú lounge rendkívül tágas belépőjét garantálja. A hajótestet a könnyűszerkezetes járműépítés alapelvei mentén álmodták meg a készítők. A hordszárnyas hajók kialakításából eredő, végtelenül lágy ringatózási élmény mentén a formatervezők arra is lehetőséget láttak, hogy a hagyományos oldalburkolatokat nagyméretű üvegfelületekkel helyettesítsék. Az elektromos jacht stílusát az orrban és a tatnál elhelyezett, LED-technológiás fénycsíkok, valamint a töltőaljzatok nyomatékosítják.
Szögletes üvegajtók engednek belépést a lounge hangulatú belső térbe, ahol a luxus szőnyegborítás és a műalkotásként megformált bútorok harmóniája kaleidoszkópszerű élményt ígér. Minden egyes darabot nemes fémlemezből formáltak meg, amelyek szemcsés felületi kialakítása úgy veri vissza a szőnyegre a napfényt, mint a tenger hullámai. Az élmény középpontjában a 360° fokban forduló ülések állnak, amelytől az alkotók mindent karnyújtásnyi távolságra helyeztek el – még a táblagép-alapú szórakoztató- és információ-szolgáltató rendszert is. A fedélzet hangzásvilágáról Dolby Atmos audiorendszer gondoskodik, amely valódi luxus minőségű hangzást garantál.
A 6K felbontású, 32” képernyő-átmérőjű digitális felület a BMW iDrive járművezérlő technológia működési modelljét idézi, amely a BMW 8.0 operációs rendszerrel együttműködve a vizuálisan megjelenő információk és a digitális interakció új dimenzióját váltja valóra. Az olyan kulcsfontosságú információk, mint például az aktuális hatótávolság vagy az időjárás-előrejelzés, hangvezérléssel is előhívhatók.
A Cannes partjainál leleplezett vízi jármű egyébként teljes egészében gyártásra érett modell, a várható áráról azonban egyelőre nincsenek információk.
Tóth Gábor Ákos