Dedikált BMW-k nem csak gyűjtőknek

A mindössze 99 példányban készülő, a BMW 8-as Gran Coupé műszaki alapjaira megálmodott limitált szériát Jeff Koons álmodta meg.

 

A BMW-nél nem először készült elismert művészek által dekorált autó, de most először lehet meg is vásárolni az alkotást. Jeff Koons pop art képregénymintáját a müncheni központú vállalatcsoport landshuti létesítményében kézzel festik fel minden egyes 8-as Gran Coupéra. Ebben a „műhelyben” egy munkanap alatt körülbelül 2 000 darab olyan, műanyagból készült karosszériaelem lát napvilágot, amelyeket a 45 alap és 200 egyedi karosszériafényezési árnyalat egyikével fújnak meg a fényezők. Ez éves szinten hozzávetőlegesen félmillió darab lökhárítót, küszöbtoldatot, légterelő szárnyat és karosszéria-kiegészítőt jelent – nem számítva a kisszériában készülő és teljesen egyedi megrendeléseket.

 

A különkiadás minden egyes példánya a BMW Group Dingol fingban működő gyárában lát majd napvilágot, úgy, hogy az egyedi fényezést viselő műanyag karosszériaelemeket – így a lökhárítókat, a küszöbtoldatokat, a külső visszapillantó-házakat, a kilincseket és a csomagtérajtót – a müncheni központú vállalatcsoport landshuti létesítményéből szállítják át.

 

A „THE 8 X JEFF KOONS” különkiadás technikailag egyik legösszetettebb alkatrésze az a csomagtérajtó, amelynek tizenkét rétegből álló fényezését a szakembereknek kevesebb, mint 250 mikron vastagságon belül, hét különböző karosszériafényezési árnyalat felhasználásával kell felvinniük a felületre. Összehasonlításképpen: egy emberi hajszál átmérője körülbelül 100 mikron.

 

Kulcsfontosságú volt, hogy a karosszériafényező szakemberek a művész által megálmodott egydimenziós dizájnt mérnöki precizitással vigyék fel a háromdimenziós alkatrészekre. Ebben egy lézerprojektorhoz csatlakoztatott számítógépes program volt a segítségükre, amely úgy garantálta a legmagasabb fokú pontosságot, hogy a művész által elképzelt mintákat lineáris formában vetítette rá az egyes karosszériaelemekre. Az egyes karosszériafényezési rétegek közötti kontúrokat a készítők kézzel maszkolták ki. A projektben egyébként mintegy száz munkatárs működött közre.

 

A „THE 8 X JEFF KOONS” különkiadás a precizitás, a kifinomultság és a kézzel készített egyediség megtestesülése. A szakemberek a limitált szériában kínált modell többrétegű fényezését 285 óra alatt fújják meg, amelyben nagymértékben közrejátszik az is, hogy a különkiadás lélegzetelállítóan összetett karosszériafényezése tizenegy különböző árnyalatot egyesít, a kéktől az ezüstig és a sárgától a feketéig. Ez azt is jelenti, hogy hetente mindössze két példány tud elkészülni. A többszínű utasteret a prémium minőségű anyaghasználat és a legnemesebb bőr átfogó alkalmazása jellemzi, a művész aláírásával fémjelezve.

 

Az ülések bővelkednek a képregények szuperhőseit és a BMW M divízió nagyteljesítményű sportautóit idéző piros és kék árnyalatokban, miközben a sportosan erőteljes dizájn szemkápráztató popkulturális elemek és geometriai mintázatok képében ölt testet – a BMW 8-as Gran Coupé kifinomult vonalvezetése és formanyelve előtt tisztelegve.

 

A modell hátulja felé fokozódó színcsíkok a művész által 2010-ben alkotott BMW Art Car guruló műalkotást idézik. Jeff Koons elmondása szerint az autó oldalát díszítő „POP!” maszkolás és a szélörvények a „THE 8 X JEFF KOONS” különkiadás erejét és gyorsaságát szimbolizálják: figyelem, az „art modell” alapját az M850i xDrive Gran Coupé adta, aminek 4,4 literes biturbó V8-as motorja 530 lóerőre képes. Bár a BMW hivatalosan nem árulta el az árát, úgy tudni, hogy az Egyesült Államokban az alapmodell 100 ezer dolláros árán felül még 250 ezer dollárért lehet megrendelni rá a műalkotást, ami testvérek között is 110 millió forint.

Tóth Gábor Ákos