Így kell történelmet írni

Idén 80 éves az ikonikus sportruházat, a Columbia. A hazánkban 20 éve jelenlévő sportszergyártó története nem mindennapi, vezetője már közel 50 éve az alapító, Paul Lamfrom lánya, a ma 94 éves Gert Boyle, akinek szülei még 1938-ban emigráltak Németországból, majd Portlandben telepedtek le.

 

Először egy kalapkészítő üzletet vásárolt a család, amely a közeli folyóról a Columbia Hat Company cégnevet kapta. Ez egyfajta szabadságot és egyben valaminek a kezdetét jelentette számukra. Ám amikor a kalapok népszerűsége csökkenni kezdett, kültéri tevékenységekhez szükséges felsőruházatot kezdtek el értékesíteni. Ebből nőtte ki magát a ma már világszerte ismert sportmárka.

 

Gert 1948-ban feleségül ment Joseph Corneliust, "Neal" Boylehoz, egy ír katolikushoz, akit az egyetemen, az All Saints Church-ban Portlandben, Oregonban ismert meg. Három gyermekük született: Timothy Boyle (1949-ben), Kathy Boyle (1952) és Sally Boyle (1958).  A gyermekek folytatták a családi hagyományokat s mindhárman az üzleti világban érvényesülnek. Kathy művész és ingatlan értékesítési üzletasszony, Sally egy elegáns csokoládémárka, a Moonstruck Chocolates társtulajdonosa. Tim pedig a családi vállalkozásban ért el sikereket, 2013-tól a Columbia vezérigazgatója.

 

Tim Boyle még egyetemista volt, amikor apja 1970-ben szívrohamban meghalt. A fiatalember arra „kényszerült”, hogy elhagyja az Oregoni Egyetemet és segítse az édesanyját, aki akkor a Columbia elnöke volt. A vállalatnak nagyon rosszul ment az 1970-es években, de Tim és édesanyja egy új irányra összpontosított, ami nem volt más, mint a kültéri ruházat és a munkaruha. A cég első valódi sikere akkoriban egy halászmellény volt, amelyet Gert otthon készített a saját varrógépén.

 

Gert Boyle - akinek született szívóssága az élete története -, a mai napig aktívan részt vesz a cég mindennapjaiban. Munkatársai szerint még mindig naponta bejár az irodába, minden megbeszélésen részt vesz, minden terméket tesztel, sőt reklámfilm szerepeket is szívesen vállal, nemrégiben például Zac Efronnal, a világhírű színésszel forgattak egy humoros teaser videót. A cégalapító lánya mindig keményen dolgozott, s elmondása szerint a vállalat sikere egy régi iskolai filozófiáján alapul: „Korán lefeküdni, korán felkelni, keményen dolgozni, és reklámozni.” („Early to bed, early to rise, work like hell and advertise.”) 

 

A kemény munka ellenére a család és a gyerekek mindig fontos szerepet töltöttek be az életében. Amikor az Országos Anyák Napi Bizottság Mother Awards díját átvette így nyilatkozott: „Visszatekintve úgy gondolom, az első 20 évben jó anya voltam, de a főzés nem volt az erősségem.”

 

Gert és csapata folyamatosan törekedett a márka fejlesztésére. Ma már a szinte sci-fi filmeket idéző újítások, fejlesztések terén jellemzően saját innovációkkal dolgoznak, de olykor vásárolnak külsős technológiákat is. Áttörő innovációjuk volt az elmúlt évtizedben a hővisszaverő bélés (Omni Heat), mely egy tükröződő fóliaként egyfajta bevonatot képezett a termékek belső oldalán, így visszaverve a test melegét. Ugyancsak különleges fejlesztés volt az a ruházat is, ami a bőrfelületet kezdte el hűteni a hőelvonás elvén alapulva röviddel azután, hogy viselője izzadni kezdett. De dolgoznak még UVA és UVB sugarakat kiszűrő anyagokkal, víz- és szennyeződés lepergető, szélálló, valamint gyorsan száradó ruhákkal, és forradalminak számít a vízhatlan lélegző membrán technológiájuk is, mely 100%-ig légáteresztő, így biztosítva azt, hogy a test hője szabadon tudjon távozni.

 

A Columbia emellett más márkákkal is kooperál: nemrég mutattak be közös kollekciót a Manchester United-el. Termékeiket a legkülönfélébb módokon tesztelik, a vállalat elhelyezkedésének köszönhetően ugyanis erdők, vulkanikus hegyek vagy épp az óceánpart szolgál egyfajta „laboratóriumként”.

 

Gert elsőszülöttje, Tim Boyle jelenleg mintegy 6500 alkalmazottat felügyel és évente kétmilliárd dollár értéket realizál, de még 67 évesen is meg kell válaszolnia édesanyjának, a legendás Gert Boyle-nak, aki tinédzserkorában elhagyta a náci Németországot és megmentette cégét a tönkremenéstől a 70-es években. Anyának és fiának egyaránt fontos, hogy bevételük egy részét adományként visszajuttassák a rászorultaknak. Bár általában névtelenül adakoznak, az Oregon Health & Science Egyetem 100 millió dolláros adományával kapcsolatban kivételt tettek. A bejelentést humoros facebook video formájában tették közzé, miután Tim Boyle beleegyezett abba, hogy elengedi az intézmény titoktartási kötelezettségeit.

Ger Boyle eredeti, humoros hirdetései hatalmas sikert aratottak, amikor megjelentek a 80-as és 90-es években. Columbia újabb kampánya a 90-es évek nosztalgiáját hozta vissza. A „Mother Boyle” hirdetésen hagyományosan „kemény” helyzetben mutatják be a termékek tartósságát. Egy híres hirdetésen a 91éves Gert Boyle tetovált motorosokkal jelent meg.

 

A hirdetések stílusa és a róluk készült számos fotó alapján úgy tűnik ők egy összetartó, életvidám család. Tim szerint „ A cég sok tekintetben anyám keménységének köszönhető, főleg annak idején, amikor apám halála után elég reményvesztettek voltunk.” Majd hozzátesz és megjegyzi, hogy édesanyja nagy igényeket támasztó személyisége nem csak egy szerep. „Nem mindig könnyű ez nekem. Az ajtó, amelyiken át elhagyom az épületet, pontosan az irodája mellett van, így, amikor nagy ritkán golfozni indulok délután, csúnyán néz rám, sőt néha még kis előadást is tart.

 

A Boyle 41% -os tulajdoni részesedése a Columbia Sportruházatban 2013-ban meghaladta az 1,0 milliárd dollárt, amely az elmúlt években csak növekedett.