2021. Október 26. | Dömötör
Előző

Hobbi cukrászok cukormentes tortája...

Következő

XX. Országos Étterem Hét...

A kávé világnapja

Szeptember 29-én ünnepeljük a kávé világnapját. Hazánkba a török megszálás óta lett ismert és terjedt el a kávéfogyasztás, majd az 1700-as évek első felétől lett igazán népszerű, egyre több káváházat nyitottak, melyek a társasági élet központjaivá váltak, szellemi és művészeti műhelyek alakultak ki bennük.


A kávézók és a kávéhoz főződó hagyományok az elmúlt harminc évben Magyarországon is jelentős változáson mentek keresztül. Míg a rendszerváltás előtt első sorban koffeintartalma miatt ittuk az italt, manapság egyre fontosabbá válik a kávé élvezeti értéke, ezzel párhuzamosan pedig nő a minőségi termékek iránti kereslet.

 

Magyarországon évről évre nő a minőségi kávék iránti kereslet, és a koffeinbevitelen túl egyre többen élményként tekintenek a kávézásra. Ezzel párhuzamosan azonban az éghajlatváltozás, a kávécserjéket sújtó betegségek és a csökkenő természeti erőforrások fenyegetést jelentenek a kávé jövőjére nézve.

 

A magyar felnőtt lakosság átlagosan 40 ml kávét fogyaszt egy nap, a teljes napi folyadékbevitelük pedig 8%-ban ebből áll. A legnépszerűbbek az őrölt, pörkölt kávétípusok; felmérések szerint ezek a teljes összfogyasztás 66%-át teszik ki. A kávérajongók 65%-a espresso-ként issza italát, de a fogyasztók kicsivel több, mint fele a tejes változatot is kedveli. És bár felfutóban vannak a specialty kávékat kínáló kávéházak, a legtöbben még mindig otthon, egyedül vagy partnerük társaságában fogyasztják el a napi adagjukat.

 

De fenntartható gazdálkodási módszerek és beszerzés nélkül hamarosan búcsút inthetünk több kávéfajtának is. Az éghajlatváltozás, a növénybetegségek és a kimerülő természeti erőforrások veszélybe sodorták a kávétermesztés jövőjét, ezért a kávéipar fennmaradásának feltétele, hogy aktívan tegyen a termőterületek megóvásáért és a kávétermelő közösségek támogatásáért.

 

A NESCAFÉ például egészen a kezdetektől, vagyis már több mint 80 éve dolgozik folyamatainak s termékeinek fenntarthatóbbá tételén és fejleszti kapcsolatait a kávétermelő gazdákkal. A márka 2010 óta világszerte több mint 700 000 termelőt támogatott az egészségesebb, ellenállóbb és jobb minőségű termény előállításában, a fenntartható kávétermesztés érdekében eddig 235 millió kávécserje palántát biztosított  a velük dolgozó gazdák részére. Ez nemcsak a kávéültetvények fiatalításához járul hozzá, de a talajegészség javítása és a karbonmegkötés révén fontos részét képezi a vállalat megújuló  élelmiszerellátási rendszerekre történő átállását  támogató kezdeményezésének is.

 

Előző

Hobbi cukrászok cukormentes tortája...

Következő

XX. Országos Étterem Hét...

Kövess minket!