Vissza a jövőbe villamos Mantával

Az 1970-es évek egyik legendás európai sportautója volt a Manta, amire a mostani tanulmányautó is épült - nevében a MOD szó a modern újragondolásra utal.

 

Most már majdnem bizonyos, hogy a nagy múltú autómárka feléleszti az ikonikus, 1970 és 1988 között két generációban gyártott Mantát. A kupé még az Egyesült Államokban is rendkívüli eladást produkált a Nissan Z és más kisebb sportautók versenytársaként. A megnyerően stílusos, hátsókerék-meghajtású Opel Manta mintegy 20 éven át meghatározó jelenség volt az európai és a tengerentúli utakon. Az Egyesült Államokban talán azért is lehetett annyira népszerű, mert a német autómárka egy időben a General Motors tulajdonában volt, amely olyan meghatározó járműveket adott ki a kezei közül, mint például a Chevrolet Chevair.

 

Annyi biztosnak tűnik, hogy a gyártó – kissé leporolva ugyan, de – megőrzi a régi formatervet.  A márka kedvelőinek rögtön feltűnhet az aktuális Opel stílusjegy, a Pixel-Vizor jelenléte, amit igazán jól implementálták ebbe a közel 50 éves formatervbe. Így tehát a Manta orrán teljes szélességében egy feliratok megjelenítésére alkalmas digitalizált panel került. Továbbá elöl-hátul LED fényszórókat kapott a Manta MOD.

 

Az átépített Manta is a legújabb, sorozatgyártott Opelekre jellemző úgynevezett Vizort viseli az orrán, amely egy fekete plexi panel, kontrasztosan elütve a karosszéria élénk színétől, de harmonizálva a jellegzetes fekete motorháztetővel. A különbség annyi, hogy a rüsselsheimi gyártó ezt most digitalizálta, így a Pixel-Vizor üzenetek megjelenítésére is alkalmas. A fektetett L-alakú LED-fényszórókkal, és az alsó hűtőrács-sávval egy mosolygós arcot képzeltek el a tervezők a Mantának.

 

Az elektromos Manta karosszériája nagyjából változatlan, de a gyártó mégis hozzányúlt, hogy igazi ikonként tűnjön fel 50 év után is. A kívül sárga-fekete festéssel próbálták korszerűsíteni a látványt. Az egyedi 17 colos Ronal felniken visszaköszön az első fényszóról LED-csíkjának alakja.

 

Belül az Opel szakemberei eltüntették az analóg műszereket, helyükre egy 12 és egy 10 hüvelykes LCD panel került. Emellett az új, modern kárpitozás és a csúcsminőségű hifi mellett meghagyták az aredetinek számító kormánykereket és a kurblis ablakemelőket.

 

A legfontosabb újítás nyilván az átszabott hajtás. Az 1,6 literes benzinmotor helyére egy 145 lóerős, 225 Nm csúcsnyomatékű elektromos motor került. A 31 kWh-s akkumulátor pedig körülbelül 200 kilométeren át tudja meghajtani az elektromosan újjászületett Mantát egyetlen töltéssel. Villámtöltő nem került az autóba, viszont egy háromfázisú AC töltővel kevesebb mint 4 óra alatt újra teletölthető az akkumulátor.

 

Az Opel meghagyta a klasszikus négyfokozatú kéziváltót, hogy a sofőr tudja váltogatni a sebességfokozatot. Viszont egyből be is teheti négyesbe, így pedig automataként működik az elektromos Manta.

 

Az Opel globális márkatervező szakembere, Pierre-Oliver Garcia hangsúlyozta, hogy az új elektromos Opel Manta GSe hidat szeretne teremteni a hagyomány és a fenntarthatóság között. Elmondása szerint az elektromos sportkupé szenvedélyes tervezők, 3D-modellezők, mérnökök, technikusok és szerelők munkája. Mindazoké az Opel-rajongóké, akik szeretik az autókat, de nem idegenkednek az újtól.

 

A Manta GSe kupénak nem lesz könnyű dolga az európai elektromos autópiacon, hiszen olyan jól fogyó vetélytársakkal kell felvennie a versenyt, mint a BMW i3, a VW e-Golf vagy a Mini Cooper Electric. De kétségkívül a múlt és a tradíció lendületbe hozhatja a konnektoros Opelek szekerét.

Tóth Gábor Ákos