2021. Március 08. | Zoltán
Előző

A terminátor neve Formentor...

Következő

E-autózás télen...

Van élet a villanyautón túl is

A Mazda a CO2-neutrális üzemanyagok térnyerésében, a Toyota a hidrogéncellás hajtásláncban látja a klímabarát autózás jövőjét.

 

A Mazda minap jelentette be, hogy első autógyártóként csatlakozott az eFuel Alliance-hoz. A szövetség olyan szervezeteket és érdekeltségeket tömörít, melyek a CO2-neutrális üzemanyagok és hidrogén gyártását és terjesztését célozzák, és valós hozzájárulást nyújtanak az emisszió-csökkentéshez a személyszállítási szektorban. A márka mindig is a többmegoldásos megközelítést hangoztatta, amely ötvözi a különböző technológiákat, a gyár szerint ez a leghatékonyabb útja a CO2-csökkentésnek. E stratégia egyik fő pillére az elektromos hajtás, mely 2030-ra mindegyik modell hajtásláncának része lesz, de emellett sok autóban megmarad még a belső égésű motor.

 

„Hiszünk abban, hogy a szükséges lépéseket megtéve a CO2-neutrális üzemanyagok és a hidrogén használata hitelesen és valósan csökkentik az emissziót, nem csak az újonnan regisztrált autók, hanem a már futó autók esetében is” –tették közzé. – „Ez megnyitna egy második, gyorsabb utat - kéz a kézben az elektromossággal – a személyszállítás klímasemlegességének elérésében. Az EU idén újra áttekinti CO2-szabályzását a személyautókra és kishaszonjárművekre vonatkozóan, így pont időben vagyunk, hogy az új szabályzásban biztosítsuk az elektromos autók szerepvállalása mellett a CO2-neutrális üzemanyagot használó autók hozzájárulását is.

 

Az elkövetkező két év különösen fontos lesz, hiszen az Európai Bizottság áttekinti a klímavédelemmel kapcsolatos főbb irányelveit. Ezeknek tartalmaznia kell az autókra vonatkozóan egy olyan részt is, mely elismeri, hogy az alacsony karbontartalmú üzemanyagok hatékonyan segítik az emisszió-csökkentési célok elérését.”

 

A kizárólag az elektromos autózásra épített klímatudatosság nimbusza már egy ideje roskadozni látszik az uniós piacokon: ennek jele az is, hogy néhány héten belül Magyarországra is megérkezik a világ legzöldebb, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó személyautója, a vadonatúj Toyota Mirai.

 

A Toyota 1992-ben kezdte meg a hidrogén üzemanyagcellás elektromos jármű fejlesztését, és 2014-ben mutatta be a Mirai szedánt a világpiacon. Az áttörés kiindulópontját az adta, hogy világszinten a vállalat rendelkezett a legnagyobb tapasztalattal a hibrid technológiában – ez a technológia pedig stabil alapot jelent a legkülönbözőbb elektromos hajtásláncok széles palettájához.

 

Elsődleges fontosságú cél volt, hogy az első generációs Miraihoz, és az átlagos akkumulátoros elektromos járművekhez képest fokozták a hatótávolságot. Megnövelték a teljesítményt és a hidrogén üzemanyagtartályok méretét, javítottak a hatásfokon és az aerodinamikán. Ezeknek köszönhetően a hatótávolság harminc százalékkal, 650 kilométer körüli értékre növekedett.

 

Az új modell környezetvédelmi teljesítménye még a zéró károsanyag-kibocsátáson is túlmutat, mert „negatív” az emissziója. Ez az autó valójában tisztítja a levegőt menet közben. A Toyota újítása a katalizátor-szerű szűrő a szívócsőben. Az üzemanyagcellához beszívott levegő egy elektromosan töltött, nem szövött szerkezetű szűrőanyagon halad át, ami felfogja a mikroszkopikus méretű szennyező anyagokat, beleértve a kéndioxidot (SO2), a nitrogénoxidot (NOx) és a PM 2.5 részecskéket.

 

Az új Mirai bemutatásával a Toyota arra készül, hogy megtízszerezi az eladásokat. A hidrogénhajtású FCEV autók mindennapos használati értéke azonban akkor növekszik majd, ha a piacokon javul a hidrogéntöltő infrastruktúra, növekszik a hidrogénkutak száma, a kormányok és helyi hatóságok pedig kedvezményekkel és szabályozások bevezetésével segítik a tisztább mobilitás elterjedését. Mert hogy jelenleg még igen borsos, 64 ezer euró az ára.

Tóth Gábor Ákos

Előző

A terminátor neve Formentor...

Következő

E-autózás télen...

Kövess minket!